طلا گران شد

طلا و جواهر اقتصاد 100: دلیل افزایش قیمت چیست؟

طلا گران شد

تحلیلگران عقیده دارند دلیل اصلی افزایش قیمت طلا ضعف دلار و بالا رفتن امید به کاهش زودهنگام نرخ بهره فدرال رزرو آمریکاست. کاهش ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزتر می‌کند.

قیمت طلای جهانی امروز پس از آنکه داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده در هفته گذشته شرط‌بندی‌هایی مبنی بر اینکه فدرال رزرو می‌تواند نرخ بهره را دو بار در سال جاری کاهش دهد، تثبیت کرد، به بالاترین حد خود رسید. قیمت نقره نیز به بالاترین رقم طی 11 سال گذشته رسیده است.

قیمت نقره به بیش از 30 دلار در هر اونس رسیده و تحلیلگران معتقدند که این روند صعودی تازه آغاز شده است. افزایش قیمت نقره نسبت به طلا چشمگیرتر بوده و این فلز گران‌بها به بالاترین سطح خود در 11 سال گذشته رسیده است. برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که نقره می‌تواند به زودی به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی 50 دلار برسد.

بهای هر اونس طلا امروز در لحظه تنظیم این گزارش با 26 دلار افزایش به 2440 دلر رسید

اطلاعات اقتصادی آمریکا که در هفته گذشته منتشر شد حاکی از کاهش تورم در این کشور بود. بنابراین تاجران حالا 65 درصد احتمال می‌دهند بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را در ماه سپتامبر پایین بیاورد.

در این هفته، 14 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی Kitco News Gold شرکت کردند و 11 کارشناس که 79 درصد را تشکیل می دهند، انتظار می رود که قیمت طلا همچنان در هفته آینده افزایش یابد و تنها دو تحلیلگر یا 14 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کرده اند. یک کارشناس تنها که 7 درصد از کل طلا را تشکیل می دهد، شاهد روند صعودی طلا در طول هفته آینده بود.

داده‌های هفته گذشته خبرهای خوبی را از دو جهت به فدرال رزرو آمریکا ارائه کرد، اما سیاست‌گذاران هنوز آشکارا دیدگاه‌های خود را در مورد زمان کاهش نرخ‌ها تغییر نداده‌اند که سرمایه‌گذاران متقاعد شده‌اند که در سال جاری آغاز خواهد شد. با این حال، میشل بومن، رئیس فدرال رزرو، دیدگاه خود را تکرار کرد که با ثابت ماندن نرخ سیاستی، نرخ تورم بیشتر کاهش خواهد یافت، اما گفت که در سال جاری هیچ بهبودی در تورم ندیده است و همچنان مایل به افزایش نرخ‌ها در صورت توقف یا معکوس شدن است.

تحلیلگران عقیده دارند دلیل اصلی افزایش قیمت طلا ضعف دلار و بالا رفتن امید به کاهش زودهنگام نرخ بهره فدرال رزرو آمریکاست. کاهش ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزتر می‌کند.

شمش به عنوان پوشش تورمی شناخته می شود، اما نرخ‌های بالاتر هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بازده را افزایش می‌دهد.

چین گام‌های تاریخی را برای تثبیت بخش املاک بحران زده خود اعلام کرد، به طوری که بانک مرکزی یک تریلیون یوان بودجه اضافی را تسهیل کرد و قوانین وام مسکن را تسهیل کرد و دولت‌های محلی تصمیم گرفتند برخی آپارتمان‌ها را خریداری کنند. افزایش قیمت طلا در هفته گذشته مانع از خرید فیزیکی در مصرف‌کنندگان برتر شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، پس‌زمینه جهانی بازارهای آسیایی همچنان روشن است و سرمایه‌گذاران مطمئن هستند که فدرال رزرو به زودی نرخ‌های بهره آمریکا را کاهش می‌دهد و دلار آمریکا، بازده اوراق قرضه و نوسانات را تحت کنترل نگه می‌دارد و دارایی‌های ریسک را تقویت می‌کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۱.۱ درصد افزایش به ۳۱.۸۵ دلار رسید، پلاتین ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۰۸۵ دلار و ۹۵ سنت رسید و پالادیوم با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۰۰۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.

جزئیات آخرین اجلاس فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه منتشر می‌شود و سرمایه‌گذاران منتظر اظهارات مقامات این بانک در مورد سیاست‌های پولی هستند.

در آن طرف دنیا هم چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده طلا و اکثر فلزات صنعتی اعلام کرد اقدامات بی سابقه‌ای برای تثبیت بحران بخش مسکن در پیش گرفته که وضع اقتصاد را هم بهبود خواهد داد.



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما قبل از منطقی کردن قیمت بنزین کدام کار در اولویت است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما