آیا طلا به صعود خود ادامه می‌دهد؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: با توجه به اینکه چشم‌انداز تقاضا برای طلا در بحبوحه‌ی تداوم تنش‌های ژئوپلیتیکی و تجاری جهانی بالاست، قیمت این فلز زرد امروز افزایش یافت.

آیا طلا به صعود خود ادامه می‌دهد؟

به گزارش  «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) در روز چهارشنبه با افزایش نیم درصدی به سطح 2360 دلار رسید.

گفتنی است تمایل بانک‌های مرکزی به فلز زرد که ناشی از تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی است، باعث افزایش تقاضای طلا می‌شود.

با این حال، اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو که بر ضرورت باقی‌ماندن نرخ‌های بهره‌ی بالاتر به مدت طولانی‌تر تصریح کرد، هزینه‌ی فرصت نگهداری فلز گرانبهای بدون بازده را افزایش می‌دهد.

داده‌های تورم ایالات متحده در دست بررسی است

داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده (CPI) که در روز چهارشنبه منتشر شد، و بر نرخ‌های بهره ایالات متحده تأثیر داشت، احتمالاً بر قیمت طلا اثر می‌گذارند. اگر داده‌های CPI منعکس‌کننده‌ی افزایش تورم باشد، فدرال رزرو را مجبور می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری نرخ بهره را در سطح فعلی یا بالاتر نگه دارد. این امر به نوبه‌ی خود احتمالاً بر قیمت طلای بدون بازده، تأثیر منفی خواهد گذاشت.

در سخنرانی روز سه‌شنبه، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ضمن تأکید بر اینکه نرخ‌های بهره برای یک دوره‌ی طولانی بالا باقی بماند، اظهار داشت: «تورم در سه ماهه اول، از عدم پیشرفت رنج می‌برد، البته ما انتظار مسیری هموار برای تورم را نداشتیم، پس باید صبور باشیم و بگذاریم سیاست کار خودش را بکند.».

اگرچه فدرال رزرو پیش بینی کرده بود در سال 2024 چندین کاهش نرخ بهره را انجام دهد، اظهارات بسیاری از مقامات فدرال رزرو از جمله پاول نشان‌دهنده‌ی تغییر در موضع است.

هم‌اکنون مقامات متفق‌القول هستند که فدرال رزرو باید نرخ بهره را در سطح فعلی خود حفظ کند تا تورم را به شیوه‌ای پایدار پایین بیاورد. این موضوع احتمالاً نقش باد مخالفی را در افزایش قیمت طلا ایفاء می‌کند.

قیمت طلا با توجه به تقاضای پایدار افزایش می‌یابد

با توجه به اینکه چشم‌انداز تقاضا برای این فلز گرانبها در بحبوحه‌ی تداوم تنش‌های ژئوپلیتیکی و تجاری جهانی بالاست، قیمت طلا در روز چهارشنبه افزایش یافت.

گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول (IMF) در سخنرانی هفته‌ی گذشته در استنفورد خاطرنشان کرد که بانک‌های مرکزی، در سال‌های اخیر، به‌ویژه در بازارهای نوظهور، طلا را به عنوان پوششی در برابر ریسک احتکار کرده‌اند.

گوپینات با اشاره اینکه خرید طلا توسط برخی بانک‌های مرکزی ممکن است ناشی از نگرانی در مورد خطرات تحریم‌ها باشد، ابراز داشت که این موضوع با مطالعه اخیر صندوق بین‌المللی پول مطابقت دارد که تأیید می‌کند مدیران ذخایر فارکس (FX) به منظور حفاظت در برابر عدم قطعیت اقتصادی و ریسک ژئوپلیتیکی از جمله تحریم‌ها، تمایل به افزایش ذخایر طلا دارند.

به علاوه، داده‌های شورای جهانی طلا (WGC) که تقاضای قوی در سال 2024 از سوی بانک‌های مرکزی را به تصویر می‌کشد، نیز این دیدگاه را پشتیبانی می‌کند.

در کنار این‌ها، با توجه به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، اوکراین و تقابل دو قطبی فزاینده بین کشورهای بریکس و متحدان تحت رهبری ایالات متحده، انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد و قیمت طلا در سطوح فعلی حفظ شود..

قیمت طلا (XAU/USD) پس از یافتن حمایت و از سرگیری روند صعودی کوتاه‌مدت، تقریباً به سطح بالاترین قیمت ماه می در 2379 دلار بازگشت.

طلا به احتمال زیاد به صعود خود ادامه خواهد داد و هدف بعدی در حدود 2400 دلار خواهد بود که تقریباً در اوج آوریل است. پس از آن، بازگشت به بالای سطح 2378 دلاری در 10 می تاییدیه بیشتری را ارائه می‌دهد.

نمودارهای میان‌مدت و بلندمدت (روزانه و هفتگی) نیز صعودی هستند و پس‌زمینه‌ی حمایتی برای طلا ایجاد می‌کنند.

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما با توجه به نتیجه آرا، مشارکت در مرحله دوم انتخابات چه تفاوتی با مرحله اول دارد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما