چه فلزاتی برای ساخت طلا و جواهر با هم ترکیب می شوند؟

طلا و جواهر اقتصاد 100 : بارها توضیح دادیم که زیورآلات طلا و جواهرات از طلای خالص ساخته نمی‌شوند.

چه فلزاتی برای ساخت طلا و جواهر با هم ترکیب می شوند؟

چون طلا فلز نرمی است و باید با دیگر فلزها ترکیب شود. چه فلزاتی را با طلا ترکیب می‌کنند؟ فلزهای ارزشمندی همچون پلاتین، نقره، نیکل، مس، تیتانیوم، پالادیوم، کبالت و روی.

اما رایج‌ترین فلزی که در ساخت طلا استفاده می‌شود، مس است. دلیلش هم این است که مس ارزان است و به وفور هم در طبیعت یافت می‌شود. از مس علاوه‌بر استحکام‌بخشی به فلز طلا برای تغییر رنگ طلا هم استفاده می‌شود. هر چه میزان آلیاژ مس بیشتر باشد، رنگ طلا قرمزتر خواهد بود.

نیکل یک فلز سفید و ارزان‌قیمت است و از آن در ساخت طلای سفید استفاده می‌شود. اما ایراد اساسی این فلز، حساسیت‌زا بودن آن است. به همین خاطر برای سفید کردن برخی از طلاها از فلزات دیگری مثل پلاتین و تیتانیوم استفاده می‌کنند. البته ترکیب طلا و پلاتین خیلی عاقلانه نیست چون Platinum  قیمت بسیار بالایی دارد. به همین خاطر این آلیاژ چندان رایج نیست. اصولا و عموما از خود پلاتین برای ساخت مصنوعات طلا استفاده می‌شود و آن را با طلای زرد ترکیب نمی‌کنند.

فلز تیتانیوم رنگ سفید مایل به خاکستری دارد و ترکیب آن با طلا یکی از سخت‌ترین آلیاژها را می‌سازد. در عین حال که بسیار مستحکم است، وزن پایینی دارد. از این آلیاژ در صنعت دندان‌پزشکی و پزشکی بسیار استفاده می‌شود. جالب است بدانید که سختی فلز تیتانیوم آنقدر زیاد است که اگر انگشتری با این فلز ساخته شود به راحتی نمی‌توانند آن را سایز کنند.

در مورد فلز نقره هم باید بگوییم که هیچ‌وقت به تنهایی در ترکیب با طلا استفاده نمی‌شود چون خودش فلز نرمی است. مثلا برای ساخت یک طلای ۱۸ عیار با رنگ زرد روشن از ترکیب ۷۵ درصد طلای خالص بعلاوه‌ی ۱۲.۵ درصد نقره و ۱۲.۵ مس استفاده می‌شود.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما