از سنگ عقیق یمنی چه می دانید ؟ + معرفی این سنگ گرانبها

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عقیق یمنی یک نوع سنگ قیمتی است از معادن سنگ عقیق در کشور یمن استخراج می‌شود.

از سنگ عقیق یمنی چه می دانید ؟ + معرفی این سنگ گرانبها

عقیق یمنی چیست؟

 این نوع عقیق در رنگ‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شود و هم از نظر تاریخی و معنوی و هم از نظر دینی ارج و قرب ویژه‌ای در بین اعراب و ایرانیان دارد. با وجودی که در چندین مقاله اینترنتی نوشته شده است که عقیق یمنی یک عقیق متفاوت است چنین چیزی حقیقت ندارد و سنگ عقیق یمنی یکی از انواع کلسدونی به شکل نواری است. که نوع بی کیفیت آن رنگ شده و بهسازی می‌شود و نوع باکیفیت آن به شکل طبیعی در بازار عرضه می‌شود.

مشخصات فیزیکی سنگ عقیق یمنی

جدول مشخصات فیزیکی عقیق یمنی را می‌توان این‌گونه نشان داد

ترکیب شیمیایی : دی اکسید سیلیسیوم ( Sio2 )

رنگ : عقیق یمنی دارای طیف رنگی متغیر از سفید تا مشکی هست

رنگ خاکه ناشی از خراش : سفید

سختی : 6.5 تا 7

چگالی : 2.6 تا 2.64

شفافیت : نیمه شفاف تا اوپک

رخ : ندارد

شکستگی : ناصاف

ضریب شکست : 1.54 –53

سیستم کریستالی : تری گونال و میکروکریستالین

دیسپرژن : ندارد

چند رنگی : ندارد

فلورسنسی : گوناگون در نوارها ، نسبتا قوی، زرد و آبی و سفید

اختلاف دو ضریب شکست : تا 400/0

نگین عقیق یمنی سوسنی - گالری جواهرات گنجه

نگین عقیق یمنی سوسنی – گالری جواهرات گنجه

تاریخچه عقیق یمنی

یمن از زمان‌های قدیم به دلیل تجارت عقیق، مواد معطر و همچنین تجارت سایر سنگ‌های قیمتی مانند عقیق و یشم شهرت زیادی داشته است. با این حال، عقیق به عنوان یک سنگ قیمتی ممتاز در میان بسیاری دیگر از جواهرات ارزشمند و سایر کالاهای تجاری شهرت گسترده‌تری به دست آورده است.

بر اساس نوشته‌های تاریخی عقیق یمنی به سرعت وارد اروپا شد. در نوشته‌های ارسطو (384 – 322 قبل از میلاد) عنوان شده است که بهترین عقیق از یمن آورده شده است. در کتاب تاج پادشاهان حمیار نوشته وهب بن منبیه (655-728 میلادی) نیز آمده است که شداد بن عمرو که یکی از افراد مشهور شهر عاد بود کاخ خود را از سنگ‌های عقیق بنا کرد.

در کتب تاریخی نیز نوشته شده است زمانی که مظفر سلیمانی حاکم یمن شد، برای یاران خود هدایایی فرستاد که از جمله آن‌ها می‌توان به 70 شمشیر با دسته عقیق، 12 چاقو با تیغه‌های عقیق، 5 لباس زینت یافته عقیق و تعداد زیادی سنگ‌های قیمتی اشاره کرد. ابوالحسن حمدانی (۸۹۳–۹۴۵ میلادی) می‌نویسد که هنر شکل دادن و استفاده از عقیق برای تزئین و آستر در زمان او به اوج خود رسید و برای ساختن بطری، جعبه، دسته شمشیر و بشقاب استفاده می‌شد.

عقیق یمنی از کجا استخراج می‌شود؟

سنگ خام عقیق یمنی در مناطقی از کوه‌های عنس در استان ضمار کشور یمن استخراج می‌شود. از جمله کوه‌های مشهوری که در آن فعالیت استخراج عقیق صورت می‌گیرد می‌توان به کوه الحان در حمیار، بنی خالد، کوه دهران و همچنین کوه المنار و الشرق اشاره کرد. همچنین عقیق یمنی در برخی از نقاط دیگر شهر ذمر مانند انس نیز استخراج می‌شود.

به طور کلی عقیق یمنی اصل از مناطق آتشفشانی یمن استخراج می‌شوند. کوه الهان و صنعا از جمله این کوه‌ها هستند. همچین سنگ راف عقیق از کوه‌های خولان ، جبل نوقوم ، سعوان، أعشار الحوبان و الرحیده هم استخراج می‌شود. در اطراف شهرهای عدن و مکلا در کشور یمن هم می‌توان رگه‌هایی از سنگ عقیق را پیدا کرد

علاوه بر مکان‌های اشاره شده عقیق یمن در استان‌های دیگر مانند صنعا، منطقه خاولان، اب، تعز و شبوه نیز استخراج و بهره‌برداری می‌شود.

تفاوت عقیق یمنی با دیگر سنگ‌های عقیق در چیست؟

به صورت کلی هیچ تفاوتی در مشخصات فیزیکی عقیق یمنی با دیگر انواع عقیق رایج در دنیا وجود ندارد و همه یکی هستند از طرفی از نظر کیفیت هم چه بسا عقیق‌های موجود در ایران و برزیل کیفیت بالاتری برخوردارند، حتی همان طیف رنگ را به مراتب بهتر می‌توان در خراسان یافت. موضوع نام برند و گذشته و تاریخی است که عقیق یمنی دارد. به همین علت است که یک انگشتر عقیق یمنی اصل و کاملا طبیعی ارزشی دوچندان دارد .

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما