ترفندهای خانگی تشخیص نقره از بدلیجات

طلا و جواهر اقتصاد 100: این روزها، تعداد افراد که با تقلب، قصد سودجویی از دیگر افراد جامعه را دارند، رو به افزایش می باشد.

ترفندهای خانگی تشخیص نقره از بدلیجات

اما، به همین موازات، علم و آگاهی نیز رشد صعودی دارد. از این روی، اگر شما هم، جز افراد علاقمند به زیورآلات گرانبها، همچون اکسسوری های ساخته شده از نقره‌ می باشید و تشخیص نقره از بدل، تبدیل به یک دغدغه برای شما شده است؛ در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید. چرا که، قصد داریم روش هایی بر پایه علم و منطق را به منظور تشخیص نقره از بدل، برای شما شرح دهیم.

تشخیص نقره از بدل

خصوصیات فلز اصلی نقره

در ابتدا، برای اینکه بتوانید نقره اصل را از بدل تشخیص دهید؛ می بایست با خصوصیات این فلز آشنا شوید.

نقره، در واقع یک عنصر شیمیایی می باشد، که در جدول مندلیف با نام اختصاری Ag شناخته می شود. از جمله ویژگی های بارز این عنصر، می توان به رنگ سفید، فیزیک منعطف، رسانایی بالا و درخشش آن اشاره داشت.

به منظور ساخت زیورآلات، از فلزی تحت عنوان نقره استرلینگ، استفاده می شود؛ که آلیاژی از عنصر نقره بوده و استحکام بیشتری نسبت به نقره خالص دارد. نقره استرلینگ، به طور معمول با دیگر فلزاتی همچون مس ترکیب و آماده ی استفاده برای تولید زیور آلات و جواهرات می گردد. در نتیجه، این یک امر طبیعی می باشد که یک ست زیبای نقره، متشکل از فلزاتی با پایه ی نقره باشد.

اما، مشکل از جایی آغاز می گردد، که این ترکیب برهم خورده و فلزی که نه تنها در آن نقره به کار نرفته است، بلکه ارزش مادی چندانی هم ندارد؛ به عنوان گردنبند، انگشتر و یا گوشواره نقره با قیمتی گزاف به فروش برسد.

 تشخیص نقره از بدل چگونه امکان پذیر خواهد بود؟

پیش از هر چیز، توصیه می کنیم؛ به منظور خرید اکسسوری نقره، به فروشگاه های آنلاین و یا حضوری معتبر مراجعه نمایید. اما، خالی از لطف نیست با چگونگی تشخیص نقره از بدل نیز آشنا شوید:

1- بررسی شناسنامه نقره:

اولین نشانه ای که می توانید از آن برای تشخیص نقره از بدل بهره ببرید، بررسی شناسنامه نقره می باشد. حرف انگلیسی S، اعداد 800، 900 و یا 925 از جمله رایج ترین نشانه هایی هستند که بر روی این فلز درج می شوند و بیانگر عیار نقره می باشند. اما، نمی توان تنها به آنها اکتفا نمود.

تشخیص نقره از بدل

2- تست آهنربا:

در مرحله ی دوم، از آنجایی که فلز نقره، نه تنها جذب آهنربا نمی گردد، بلکه آن را دفع می کند؛ می توانید با استفاده از یک آهنربا اقدام به بررسی اصالت نقره خود نمایید.

3- بررسی انعطاف پذیری:

سومین راهی که می توانید توسط آن اقدام به تشخیص نقره از بدل نمایید، استفاده از خاصیت انعطاف پذیری این فلز است. دستبند و یا گوشواره نقره ای که خریداری نموده اید را به آرامی خم نمایید. اگر انعطاف پذیری لازم را داشت، جنس آن از نقره می باشد. اما، اگر بسیار سخت و خشک بود، به احتمال قوی درصد خلوص نقره به کار رفته در آن، بسیار ناچیز می باشد.

4- بررسی وزن:

چهارمین راه، تشخیص اصالت نقره با تکیه بر وزن آن می باشد. در اصل، نقره از فلزهای کم ارزشی همچون قلع، سرب و برنج سنگین تر می باشد. از این روی، برای مثال، وزن دستبند نقره خود را توسط یک ترازوی دقیق به دست آورید، سپس یک کاسه پر از آب مقطر روی همان ترازو قرار داده و وزن آن را صفر نمایید. دستبند را به آرامی درون آب بیندازید و حال، مجدد وزنی که ترازو نشان می دهد را یادداشت کنید. اگر حاصل تقسیم نخستین عدد بر دومین عدد به دست آمده، برابر با 49.10 بود، دستبند شما از جنس نقره می باشد.

5- تست اسید:

اگر هیچ یک از روش های فوق برای شما مثمر ثمر واقع نشد؛ توصیه می کنیم به سراغ تست اسید بروید. اما، در نظر داشته باشید این روش می تواند به زیورآلات شما آسیب وارد کند. تنها کافی است قطره ای از اسید را بر روی قسمتی از نقره ریخته و اندکی صبر نمایید. اگر اسید با فلز واکنش شیمیایی نشان داد و رنگ قرمز، قهوه ای و یا سبز پدیدار شد، نقره شما اصل می باشد.

6- تست های آزمایشگاهی:

روش هایی که تا به اینجا ذکر کردیم، همگی می توانند مورد استفاده شما قرار گرفته و برای خرید زیورآلات نقره کاربردی باشند. اما، اساسی ترین راه برای تشخیص نقره از بدل، انجام آزمایشات حرفه ای، مثل آزمایش های تفنگ، ذوب، طیف سنجی جرمی و… می باشد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما