از سنگ جادویی سیترین در جواهرسازی چه می دانید ؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: سیترین یکی از گرانبهاترین اعضای خانواده کانی کوارتز به شمار می‌آید. اگرچه کریستال‌های کوارتز در طبیعت به وفور یافت می‌شوند، اما سنگ سیترین بسیار نادر می‌باشد.

از سنگ جادویی سیترین در جواهرسازی چه می دانید ؟

آهن یکی از مهم‌ترین عناصر شناخته شده برای بشر است. انسان برای ساخت ساز به این فلز نیازمند می‌باشد، حتی بدن انسان برای سالم ماندن نیاز به آهن دارد و انسان‌ها گاهی نیز از جواهرات دارای آهن استفاده می‌کند. بله درست خواندید، گاهی آهن می‌تواند به جواهرات رنگ‌های گرم و چشم‌نوازی ببخشد. 

این سنگ‌های زیبا زرد رنگ شاید به گرانبهایی یاقوت یا زمرد نباشند، اما بسیار کمیاب و ارزشمند هستند. با استفاده از این سنگ نیمه قیمتی انواع جواهرات مانند گوشواره، آویز، انگشتر و گردنبند تولید می‌شود.

اما تا چه حدود با سنگ سیترین آشنا هستید؟

در این پست هر آنچه که باید در مورد سنگ سیترین و کاربرد آن در جواهرات بدانید را برای شما گردآوری کرده‌ایم. در ادامه معرفی سریعی از این سنگ، تارخچه آن، انواع آن، ویژگی‌های سیترین و در آخر هم نکاتی برای خرید و مراقبت از این سنگ‌ زیبا را برای شما توضیح خواهیم داد.

معرفی سنگ سیترین

 ویژگی بارز این سنگ رنگ آن می‌باشد که رنگ آن معمولا مایل به زرد آن است و در طبیعت رنگی زرد کم رنگم رنگ تا قهوه‌ای مایل به نارنجی در تغییر است. این سنگ به دلیل رنگ زردش اغلب با توپاز اشتباه گرفته می‌شود.

این سنگ همانند سایر انواع کوارتزها، مقرون به صرفه، جذاب و با دوام است. سختی این سنگ در میاس Mohs برابر با عدد ۷ می‌باشد.

تاریخچه سنگ سیترین

سیترین نام خود را از کلمه فرانسوی citron به معنای لیمو گرفته است. همانطور که از ظاهر سنگ پیداست، این نام به دلیل رنگ زرد آن انتخاب شده است. در عهد عتیق این سنگ chrysolitus شناخته می‌شد که به معنای سنگ طلایی بود. رومیان و یونانیان باستان به خصوص در دوران هلنیستی، علاقه خاصی به این سنگ داشتند.

سنگ سیترین نه تنها در ساخت جواهرات به کار گرفته می‌شد، بلکه در قرن ۱۷ میلادی اسلحه سازان اسکاتلندی از این سنگ برای تزئین کردن خنجرهای تولید شده خود استفاده می‌کردند.

تاریخ‌دانان بر این باورند که سیترین سنگ مورد علاقه ملکه ویکتوریا بوده است و از آن در تمامی مهمانی‌های خود استفاده می‌کرده است. البته دوران شکوفایی این سنگ را می‌توان دوره هنر دکو دانست. در این دوره طراحان از این سنگ نیمه قیمتی برای ساخت قطعات تزئینی بزرگ استفاده می‌کردند.

انواع سیترین

این سنگ‌های نیمه قیمتی بر اساس نوع پیدایش به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می‌شوند.

طبیعی

همانطور که از نام آن مشخص است، سیترین‌های طبیعی با معدنکاری در طبیعت استخراج می‌شوند. این سنگ‌ها اغلب دارای رنگ زرد کم‌ رنگ با سایه‌های دودی هستند. این سنگ‌ها در طبیعت بسیار کمیاب هستند و از همین جهت از قیمت بالایی برخوردار می‌باشند.

مصنوعی

سیترین‌ها سنگ‌های بسیار نادری هستند و از همین رو می‌توان آن‌ها را از سنتز کوارتزها به دست آورد. اکثر سیترین‌های موجود در بازار از همین نوع می‌باشند. آن‌ها به وسیله فرآیند‌های گرمایی و از سنگ‌های آمیتیست به وجود می‌آیند. مقدار گرمایی که به سنگ داده می‌شود بر روی تیرگی آن اثرگذار خواهد بود. این روش رنگ سنگ را تغییر می‌دهد ولی خواص و ترکیب شیمیایی آن را عوض نخواهد کرد. از آنجایی که این سنگ‌ها طبیعی نیستند، به اندازه سیترین‌های طبیعی ارزشمند نخواهند بود.

سیترین سنگ تولد چه ماهی است

سیترین به عنوان سنگ تولد افرادی که در ماه آبان (نوامبر) متولد شده‌اند شناخته می‌شود. در ضمن این سنگ به عنوان نماد سیزدهمین سالگرد ازدواج زوجین و به عنوان یک هدیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه تشخیص سیترین طبیعی از موارد تقلبی

سیترین‌ها یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های زرد رنگ موجود در طبیعت هستند که در ساخت انواع جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود ممکن است که در بازار به جای این سنگ زیبا، از موارد تقلبی و شیشه زرد رنگ استفاده شود. از همین رو مهم است که ویژگی‌های این سنگ نیمه قیمتی را به خوبی بشناسید.

در هنگام خرید سیترین احتمالا با سه نوع سنگ مختلف به نام سیترین روبرو خواهید شد.

نوع اول سیترین طبیعی است که بسیار ارزشمند می‌باشد و رنگ یکنواختی دارد. اگر در این سنگ‌ها ته رنگ‌های دیگر مانند نارنجی یا سبز را مشاهده کردید، بدانید که این سنگ طبیعی نیست.

نوع دوم سیترین‌های پخته هستند. این دسته از سنگ‌ها در اصل سنگ سیترین نیستند و همانطور که در بالا اشاره کردیم آن‌ها سنگ‌های آمیتیستی هستند که تحت فرآیند گرمایی قرار گرفته و به رنگ زرد در آمده‌اند. این سنگ‌ها ارزش بسیار کمتری نسبت به سیترین طبیعی دارند و در ساخت جواهرات نیز استفاده می‌شوند. این نوع از سنگ‌ها دارای تغییر رنگ محسوسی هستند. لبه این سنگ‌ها تیره‌تر است و مرکز آن‌ها رنگ روشنی به خود می‌گیرد.

موقعیت مکانی که سنگ از آن‌جا به دست آمده است نیز یک معیار دیگر بری تشخیص اصل بودن یا تقلبی بودن آن است. سنگ‌هایی که از آفریقا یا برزیل بدست آمده باشند به احتمال بالایی سیترین طبیعی هستند.

سومین نوع موجود در بازار، شیشه‌های رنگی هستند که به اسم سیترین به فروش می‌رسند. این سنگ‌ها کاملا تقلبی بوده و ویژگی بارز آن‌ها این است که کاملا شفاف هستند. در مورد این نوع از سنگ‌ها شما می‌توانید حباب‌ها و سایر ویژگی‌های شیشه را در آن مشاهده کنید.

نکات مهم در هنگام خرید جواهرات سیترین

سنگ‌های سیترین در طیف وسیعی از اندازه‌ها موجود می‌باشند. از این سنگ‌ها در ساخت انواع گوشواره‌های ظریف تا ساخت قطعات بزرگ جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هنگام خرید این سنگ قیمتی باید برش، رنگ، شفافیت و قیراط سنگ قیمتی را در نظر داشته باشید.

برش

در طبیعت سنگ‌های سیترین نه تنها در طیف وسیعی از اندازه‌ها پیدا می‌شوند، بلکه در اشکال مختلف نیز موجود هستند. از این رو آن‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی برش داد. برش گرد، زمردی، اشکی و برش پرنسس از برش‌های محبوب و پر استفاده بر روی این سنگ می‌باشند. همچنین از اشکال انتزاعی این سنگ در ساخت انواع جواهرات استفاده می‌شود.

رنگ

رنگ زرد گرم موجود در این سنگ آن را خاص کرده است. سنگ‌های دارای رنگ زرد کم رنگ به راحتی در دسترس هستند و نسبع به سنگ‌هایی که دارای رنگ قهوه‌ای مایل به نارنجی می‌باشند از قیمت کمتری برخوردار هستند. هرچه رنگ سنگ‌های سیترین تیره‌تر شود، این گوهرها گران‌تر خواهند شد. در هر حال هنگام خرید این سنگ‌های تیره باید مطمئن شوید که رنگ موجود در آن‌ها طبیعی است و تحت فرآیند‌های گرمایی قرار نگرفته‌ باشند.

شفافیت

سیترین‌ها در دسته سنگ‌های دارای شفافیت I دسته بندی می‌شوند. سیترین‌های زیبا آن دسته از سنگ‌هایی هستند که دارای اجزای قابل مشاهده و منطقه بندی رنگی نباشند. در این سنگ‌ها منطقه بندی رنگ‌ها به صورت نوارهای گورخری یا نوارهای ببری دیده می‌شوند. در ضمن در هنگام خرید این سنگ‌ها مراقب شکستگی‌های روی آن‌ باشید.

قیراط

سیترین‌ها دارای ابعاد و وزن‌های مختلفی هستند و تا اندازه ۲۰ قیراط به راحتی در دسترس هستند. از آنجایی که این سنگ‌ها به اندازه سنگ‌های قیمتی کمیاب نیستند، قیمت این سنگ‌ها به تدریج و با توجه به ابعاد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

نحوه مراقبت از جواهرات دارای سنگ سیترین

در صورت استفاده از زیورآلات سیترین از زیبایی خاصی برخوردار خواهید شد. اما این سنگ‌های زیبا به مراقبت نیاز دارند. اگر به درستی از این سنگ‌ها مراقبت کنید، جواهرات سیترین شما می‌توانند تا آخر عمر در کنار شما و به صورت سالم باقی بمانند. این سنگ از سختی بالایی برخوردار است و به راحتی شکسته نمی‌شود اما می‌تواند خراش بردارد. در ادامه چند نکته به شما ارائه خواهیم داد که در صورت رعایت آن‌ها می‌توانید به خوبی از سنگ‌های سیترین خود مراقبت نمایید.

آویز‌ها، گوشواره یا انگشتر سیترین خود را با سایر جواهرات در یک کیف یا جعبه نگه داری نکنید. این کار می‌تواند منجر به ساییده شدن جواهرات به یکدیگر و به وجود آمدن خراش بر روی آن‌ها شود. در عوض تمامی جواهرات خود را به صورت جداگانه در یک جعبه پارچه‌ای نگه داری کنید.

در هنگام انجام هر گونه کار یدی حتما انگشتر یا النگوهای سیترین خود را درآورده و در جای امن نگه‌داری نمایید.

سنگ‌های سیترین خود را به دور از نور خورشید نگه‌ دارید. این سنگ‌ها به گرما حساس بوده و در صورتی که بیش از حد در معرض گرما قرار بگیرند، رنگ آن‌ها تغییر خواهد کرد و کم کم رنگ زرد آن‌ها محو خواهد شد.

زیورآلات دارای سنگ سیترین را با استفاده از بخار تمیز نکنید. همچنین از تمیز کردن آن‌ها به شیوه اولتراسونیک نیز خودداری کنید.

برای تمیز کردن جواهرات سیترین خود آن‌ها را ابتدا با آب ولرم و صابون بشویید. برای پاک کردن کثیفی‌های سطح آن از یک مسواک نرم استفاده کنید و در انتها آن را با یک پارچه بدون پرز خشک نمایید.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما