افزایش عجیب آتش سوزی جنگل‌ها نسبت به سال قبل

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: براساس آمار، در سال جاری، آتش‌‌سوزی جنگل‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد رشد داشته است.

افزایش عجیب آتش سوزی جنگل‌ها نسبت به سال قبل

به گزارش اقتصاد100، علی ملکی آهنگران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در زمان وقوع آتش سوزی جنگل ها، تعدادی از جنگلبانان متاسفانه در زمان اطفای حریق دچار سانحه شدند.

او با بیان اینکه در پاییز سال گذشته ۲۸۳ مورد آتش سوزی رخ داد، افزود: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی و اقدامات حفاظت منابع طبیعی برآورد می شود که امسال هم میزان آتش سوزی فصل پاییز در همین سطح باشد و افزایشی نداشته باشد.

ملکی آهنگران ادامه داد: بنابر آمار در بهار امسال نسبت به سال های قبل پوشش گیاهی متراکمی داشتیم و از طرفی وزش باد و افزایش دما مزید برعلت شد که آتش سوزی رخ بدهد، براین اساس از ابتدای سال تا پایان مهرماه تعداد فقرات آتش سوزی ها نسبت به سال قبل ۳۹ درصد و وسعت حجم سوختگی ۳۱۳ درصد رشد داشته است.

۹۸ درصد حریق جنگل ها عامل انسانی دارد

 فرمانده یگان حفاظت با بیان اینکه بیشتر آتش سوزی ها عامل انسانی داشته است، افزود: بنابر آمار ۹۸ درصد حریق ها عوامل انسانی داشته که ۴ تا ۵ درصد عمدی و مابقی سهوی بوده و عمدتا مربوط به آتش زدن کاه و کلش مزارع بوده است.

 او با اشاره به راهکارهای کاهش سانحه جنگلبانان افزود: استفاده از تجهیزات به روز مبنی بر دوربین در سطح منابع طبیعی به منظور کنترل حریق در مراحل اولیه، استفاده از پهپادهای مجهز به اطفای حریق یا هلی کوپترهای مجهز به اطفای حریق از جمله راهکارهاست. هرچند هلی کوپتر در زمان وقوع آتش سوزی در اختیار ما قرار می دهند، اما هلی کوپترها مجهز به اطفای حریق نیستند و سبدهای اطفای حریق به آن آویزان می  کنیم. براین اساس در صورت مقایسه تجهیزات در اختیار با دیگر کشورها نیازبه تجهیزات به روز داریم.

ملکی آهنگران حجم حریق طی ۲۱۳ روز از سال را ۴۷ هزار و ۸۶۹ هکتار اعلام کرد و افزود: براساس آمار ۱۶ درصد این حریق ها تاجی و مابقی سطحی بوده است و همواره پیش بینی می شود که پاییز امسال نسبت به سال قبل افزایشی نداشته باشیم.

بروز شدن تجهیزات برای راه حلی مناسب برای پیشگیری از حریق

فرمانده یگان حفاظت با تاکید بر به روز کردن تجهیزات افزود: ۴۱ پایگاه در سراسر کشور جانمایی کردیم که  ۱۵ پایگاه جایگاه اصلی و مابقی پایگاه فرعی است، براین اساس در هریک از  پایگاه های اصلی ۳۰ میلیارد تومام و پایگاه فرعی ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در صورت تامین اعتبار و بروز شدن تجهیزات، شاهد پیشگیری و اطفای حریق هستیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها با بیان اینکه از اواخر آبان بیشتر دامنه های زاگرس دچار حریق می شوند، گفت: از اوایل آبان عموما فصل حریق جنگل های هیرکانی است و با توجه به پیش بینی هواشناسی بدلیل بارش های مناسب در جنگل هیرکانی و رزمایش اطفای حریق برآورد می شود که نسبت به پاییز سال قبل افزایش نداشته باشیم. حال از مردم تقاضا داریم که منابع طبیعی را به عنکان گنجینه به نسل های آینده امانت بدهند و در صورت مشاهده حریق یا قطع درختان از طریق تماس با تلفن های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ حریق را اطلاع رسانی کنند.

خبرنگار: آزاده محبی

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما