ایران و عراق به هم وصل شدند
اقتصاد 100- سید مصطفی داودی در خصوص پروژه خط ریلی شلمچه – بصره گفت: تکمیل این مسیر میتواند فرصتهای جدیدی برای حملونقل بین ایران و عراق با توجه به موقعیت ژئوپولیتیک کشور فراهم کند.
سید مصطفی داودی، معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن ایران، درباره پروژه خط ریلی شلمچه – بصره گفت: این پروژه که بهویژه برای تسهیل حملونقل زائران اربعین بسیار حائز اهمیت است، پس از بیش از ۲۰ سال رفتوآمد بین ایران و عراق، اکنون در مرحله پیشرفت قرار دارد. وی افزود: با توجه به موقعیت ویژه ایران و عراق به عنوان دو کشور با اکثریت جمعیت شیعه و ارادت به اهل بیت(ع)، اتصال ریلی میتواند حجم بالای زائران را در ایام اربعین بهطور مؤثر تسهیل کند.
داودی به مشکلات حقوقی که در ابتدای کار وجود داشت اشاره کرد و گفت: با مذاکرات مستمر و حضور مقامات ارشد ایران و عراق، بهویژه سفر پزشکیان به عراق و دیدارهای رئیسجمهور ایران، این پروژه به مرحله اجرایی رسید و اکنون هیچ مانع خاصی وجود ندارد. طبق توافقات، طرف عراقی مسئول اجرای پروژه زیرسازی و روسازی مسیر به طول ۴۰ کیلومتر از شلمچه تا بصره است، در حالیکه عملیات مینروبی به عمق ۱۶ کیلومتر از طرف ایران انجام خواهد شد.
وی همچنین به احداث یک پل بر روی اروند رود (شط العرب) اشاره کرد که نیاز به دهنه بازشو برای عبور کشتیها دارد و افزود: با توجه به توانمندیهای مهندسان ایرانی، عراق خواستار واگذاری مسئولیت ساخت این پل به ایران شده است. داودی همچنین تأکید کرد که برای تسهیل این پروژه، نیاز به احداث ایستگاه مسافری در شلمچه نیز وجود دارد و این طرح در دستور کار قرار دارد.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن ایران اعلام کرد که از مرداد ماه عملیات اجرایی ساخت پل آغاز شده و امیدواریم در مدت ۱۸ ماه به اتمام برسد. وی در ادامه افزود که تاکنون پنج کیلومتر مینروبی در خاک عراق انجام شده و عملیات ساخت ایستگاه راهآهن شلمچه نیز بهزودی آغاز خواهد شد.