دستاورد جدید دولت؛ اینبار ترمز واگن باری
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران از رفع مشکل ترمز ۵۰۰۰ دستگاه واگن باری خبر داد و گفت: سیستم ترمز واگنهای باری در مدار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این موضوع باعث میشد که قطار در زمانهایی که باید متوقف شود با افزایش طول خط ترمز مواجه شده و دیرتر از حرکت بایستد. تنها عامل کنترلی نیز حداقلی از نیروی ترمز بود که برای خط ترمز 1000 متری در شیب 15 در هزار، معادل 41 درصد وزن واگن در نظر گرفته میشد که این مقدار، ضریب اطمینانی حداقلی بوده است و سهل انگاریهای کوچک میتوانست منجر به مشکلاتی بزرگ شود.
وی افزود: به همین دلیل از یک سال قبل این موضوع در هیئت مدیره مطرح شد و با اتخاذ تدابیر لازم و برنامهریزی صورت گرفته، در سه ماهه اخیر در ابتدا به صورت آزمایشی در یکی از مناطق و به مرور در کل شبکه، واگنهای باری به کفش ترمز تجهیز شده و نقصهای موجود در سیستم ترمز واگنها تا حد امکان برطرف شدند.
وی با بیان اینکه با پیگیری شبانهروزی از ستاد و مناطق در حال حاضر تقریبا تمامی واگنها شیر باز سیر میکنند و سیستم ترمز آنها در مدار قرار دارد، ادامه داد: با توجه به گزارشات دریافت شده، در حال حاضر نیروی ترمز معادل قطارهای باری با واگنهای باردار با توجه به نوع واگنها و تجهیزات حدود 55 تا 60 درصد وزن آن است که نوید بخش ارتقاء ایمنی در این زمینه است.
مدیرعامل راهآهن بیان کرد: با تلاش همکاران مشکل حدود 5000 واگن شیر بسته طی این سه ماه رفع شده است و دیگر اجازه سیر با قابلیت اطمینان پایین را نخواهیم داد. هزینهکرد برای ایمنی، سرمایهگذاری است و قطعا منجر به کاهش قابل توجه هزینهها در بلندمدت خواهد شد.البته توجه به ایمنی، شقوق و ابعاد مختلفی دارد و این اقدام یکی از موضوعات در حال انجام بوده و تلاشهای مختلف در این زمینه ادامه دارد. ایمنی بالا یکی از عناصر مهم شعار «راهآهن توانمند، ایران قدرتمند» است.
انتهای پیام/
ارسال نظر