تاثیر باورنکردنی هوش مصنوعی بر افزایش بهره وری کسب‌وکارها

بخش رایانش ابری گوگل با همراهی گروه تحقیقات ملی، تحقیقاتی را انجام داده است که نشان می‌دهد ۷۴ درصد از شرکت‌هایی که دست‌کم در یک اپلیکیشن کاربردی از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند، در طول یک سال شاهد بازگشت سرمایه‌گذاری خود بوده‌اند.

تاثیر باورنکردنی هوش مصنوعی بر افزایش بهره وری کسب‌وکارها

به گزارش اقتصاد100، هر چند در بحبوحه رشد سریع هوش‌مصنوعی هنوز مشخص نیست که چه تعداد از شرکت‌ها هوش مصنوعی مولد را به‌طور کامل در جریان کاری خود به کار گرفته‌اند و این اقدام چقدر بهره‌وری آنها را بهبود بخشیده است، اما بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند که به‌کارگیری هوش مصنوعی تا حد چشمگیری درآمد اغلب کسب‌وکارهای سرتاسر جهان را افزایش داده است.

در واقع نوآوری و دانش هوش مصنوعی آن‌قدر به بلوغ رسیده است که باعث شود شرکت‌ها این سوال را از خودشان بپرسند که آیا سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی به جای دویدن برای اتفاق درخشان بعدی ارزش دارد یا خیر. همان‌طور که ایده‌های متفاوتی در مورد معنای بهره‌وری در فضای کاری مجهز به هوش مصنوعی وجود دارد، تشخیص اینکه هوش مصنوعی چقدر بر بهره‌وری و بازده سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد هم سخت‌تر به نظر می‌رسد.

پیشروی هوش مصنوعی سازمانی

در همین راستا بخش رایانش ابری گوگل با همراهی گروه تحقیقات ملی، تحقیقاتی را انجام داده است که نشان می‌دهد ۷۴ درصد از شرکت‌هایی که دست‌کم در یک اپلیکیشن کاربردی از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند، در طول یک سال شاهد بازگشت سرمایه‌گذاری خود بوده‌اند. از میان این شرکت‌ها، ۸۶درصد گزارش کرده‌اند که به کمک هوش مصنوعی درآمدشان ۶درصد یا بیشتر افزایش یافته است.

در فرآیند انجام این تحقیقات، گوگل از ۲۵۰۸ مدیر ارشد شرکت‌های بزرگ جهانی با درآمد ۱۰ میلیون دلار یا بیشتر در فاصله ۲۳ فوریه تا ۵ آوریل سال جاری میلادی نظرسنجی کرد و از میان افراد مورد بررسی، ۶۱ درصد اعلام کردند که حداقل برای یک برنامه کاربردی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. در واقع هوش مصنوعی مولد فقط یک نوآوری تکنولوژیک نیست. الیور پارک، معاون بخش رایانش ابری شرکت گوگل و بازار جهانی هوش مصنوعی مولد این شرکت، در یک پست وبلاگ گفت: «این یک تمایز استراتژیک است. تحقیقات ما نشان می‌دهد که پذیرندگان اولیه هوش مصنوعی مولد، پاداش‌های قابل‌توجهی از افزایش درآمد گرفته تا خدمات بهتر به مشتریان و بهره‌وری بهبود یافته را دریافت می‌کنند. سازمان‌هایی که امروز روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، بهترین موقعیت را برای موفقیت در یک دهه آینده خواهند داشت.» او همچنین اضافه می‌کند که شرکت‌ها می‌توانند موارد استفاده از هوش مصنوعی را در کمتر از شش ماه از ایده به جریان تولید منتقل کنند.

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مربوط به این تحقیقات اعلام کرده‌اند که بهره‌وری آنها به کمک هوش مصنوعی تا ۴۵ درصد بهبود یافته است. ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که بسیاری از دستاوردهای بهره‌وری ناشی از فرآیندهای فناوری اطلاعات و بهره‌وری کارکنان است، اگرچه گزارش بخش رایانش ابری گوگل نوع این فرآیندهای فناوری اطلاعات را مشخص نکرده است. سایر بهبودهای ایجاد شده در بهره‌وری کسب‌وکارها و سازمان‌ها شامل انجام سریع‌تر کارها و پیش‌بینی‌های دقیق‌تر بوده است. با ۶۳درصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیقات، هوش مصنوعی را عامل محرک رشد کسب و کار خود می‌دانند. این نظرسنجی خاطرنشان کرد که شرکت‌هایی که از ابزارهای هوش مصنوعی بهره می‌گیرند، به‌طور متوسط شاهد بهبود جدی جذب مشتریان جدید بودند. در حالی که سایر بخش‌های مرتبط مانند خرده‌فروشی و تولید مواد اولیه نیز استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را در اولویت بالایی قرار می‌دهند. ۸۲ درصد از پاسخ‌دهندگان در بخش خدمات مالی گفته‌اند که به لطف هوش مصنوعی بیشترین رشد را در آن حوزه داشته‌اند. با این حال اما بررسی‌های دیگری نشان داد که هوش مصنوعی کار را برای کارگران سخت‌تر کرده است، زیرا کارفرمایان آنها انتظار افزایش خروجی به کمک این تکنولوژی جدید را داشتند.

دغدغه بهره‌وری

تحقیقات شرکت مستقل Upwork که در ماه ژوئیه گذشته منتشر شد، نشان داد که بهره‌گیری از هوش مصنوعی و اتصال آن به جریان کار نمی‌تواند بهره‌وری قابل‌توجهی را برای کارگران ایجاد کند. گزارش Upwork که ۲۵۰۰ مدیر رده‌بالا، کارمند تمام‌وقت و فریلنسرها در ایالات‌متحده، بریتانیا، استرالیا و کانادا را مورد بررسی قرار داده است، نشان می‌دهد که ارتباط موثری بین کارگران و مدیران اجرایی وجود ندارد. این نظرسنجی نشان داد که ۸۱ درصد از مدیران رده‌بالا انتظار بیشتری از کارمندان داشتند و ۳۷ درصد گفتند که کارمندان باید به کمک ابزارهای هوش مصنوعی، خروجی خود را افزایش دهند. دلیل این موضوع هم احتمالا به این مساله برمی‌گردد که شرکت‌هایی که گزارش دادند هوش مصنوعی را به کار گرفته‌اند، اعلام کرده‌اند که در سال گذشته شاهد افزایش بهره‌وری کارکنان بوده‌اند.

هر چند همه اینها جالب به نظر می‌رسند، اما کارمندان احساس متفاوتی دارند؛ حتی اگر بسیاری از کارمندان بخواهند از هوش مصنوعی در مشاغل خود استفاده کنند. از میان افراد مورد بررسی، ۶۵ درصد معتقدند که هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری آنها را افزایش دهد. با این حال، آنها گفتند که هوش مصنوعی آن چیزی که در کار می‌بینند، نبوده است. حدود ۴۷ درصد گفتند که نمی‌دانند چگونه از هوش مصنوعی برای کمک به افزایش بهره‌وری مشاغل خود استفاده کنند، زیرا هیچ آموزشی در این زمینه ندیده‌اند.

اهمیت آموزش

با این همه گوگل اشاره کرده است که رهبری هر شرکت نیاز به ارائه یک استراتژی جامع برای ورود هوش مصنوعی و به کارگیری درست این تکنولوژی جدید دارد؛ اما شرکت‌ها نیز باید این کار را با انجام کارهای کوچک و تمرکز بر حوزه‌های اصلی کسب و کار آغاز کنند. گزارش تحقیقاتی گوگل همچنین به اهمیت آموزش نیروی کار برای به‌کارگیری هوش مصنوعی اشاره کرد و این درست همان چیزی است که کارگران مورد بررسی توسط Upwork گفتند که می‌خواهند.

در واقع مساله فقط ارائه دوره‌های آموزشی نیست، بلکه کارگران می‌خواهند بخشی از هر استراتژی مرتبط با هوش مصنوعی باشند؛ زیرا با این اقدام، کار آنها بسیار تحت تاثیر قرار می‌گیرد. Upwork بر مبنای تحقیقاتش اعلام کرد که ۷۴درصد از کارمندان معتقدند که شرکت آنها باید ایده‌های خود را در مورد بهره‌وری کارگران اصلاح کند. در این گزارش آمده است: «زمانی که کارگران مشارکت بیشتری در فرآیند اقداماتی دارند که طی آنها بهره‌وری‌شان ارزیابی می‌شود، ما تاکید بیشتری بر خلاقیت و نوآوری، ایجاد ارتباط با مشتری و سازگاری می‌بینیم. اینها ویژگی‌هایی هستند که مدیران معتقدند اهمیت دارند و به نتیجه نهایی کمک می‌کنند.» به عبارت دیگر می‌توان نتایج به دست آمده از این تحقیقات را به این شکل تعبیر کرد که اگرچه در حال حاضر هوش مصنوعی مولد به کاربران اولیه خود نوید بازگشت سرمایه را می‌دهد، اما حالا زمان آن است که شرکت‌ها و سازمان‌ها قبل از هر اقدامی کارمندانشان را به کار ببندند و آنها را آموزش دهند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما