انار شب یلدای برای کشورهای همسایه هم داریم!

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد گفت: تولید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انار در سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

انار شب یلدای برای کشورهای همسایه هم داریم!

به گزارش اقتصاد100، شزهرا جلیلی مقدم سطح باغات انار را حدود ۹۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: از این سطح ۹۱ هزار و ۸۰۰ هکتار بارور و مابقی غیربارور است.

او با بیان اینکه انار شب یلدا تامین است، افزود: میزان تولید انار بیش از نیاز مصرف داخل است به طوری که ظرفیت افزایش صادرات را داریم.

جلیلی مقدم درباره آخرین وضعیت صادرات انار گفت: بنابر آمار ۸ ماهه گمرک ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن انار با ارزش حدود ۶ میلیون دلار صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد از نظر وزنی و بیش از ۱۲۰ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است.

او با بیان اینکه ایران دارای رتبه نخست سرانه تولید انار و رتبه سوم تولید در جهان را داراست، افزود: در قالب یک برنامه ۵ ساله اصلاح باغات انار در سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ هکتار و حذف باغات قدیمی و جایگزینی با ارقام تجاری در سطح  ۸ هزارو ۹۰۰ هکتار را در دست اجرا و اقدام داریم.

مدیرکل دفتر میوههای گرمسیری و نیمهگرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه روش‌های سنتی باغداری دیگر پاسخگوی شرایط فعلی بخش کشاورزی نیست، گفت: محدودیت منابع آبی و بروز تنش‌های دمایی منجر به طغیان آفات و بیماری‌ها در باغات می‌شود.

به گفته او، با توجه به سرانه تولید، برنامه توسعه‌ای با روش‌های پیشین نداریم و اصلاح و احیای باغات را برنامه‌ریزی و دنبال می‌کنیم.

جلیلی‌مقدم در ادامه افزود: برای مدیریت تنش خشکی نیز در حال حاضر طرح‌هایی به صورت پایلوت و الگویی، در زمینه مدیریت آبیاری، اصلاح بستر کشت، تراکم کشت و اصلاح باغات صورت گرفته که نتایج خوبی بدست آورده‌ایم و با ترویج و اجرایی کردن آنها، می‌توان تنش‌ها را مدیریت کرد.

او، استفاده از سیستم های نوین آبیاری و سایبان و پوشش میوه، تغذیه مناسب و کاربرد آنتی استرس‌ها را از شیوههای موثر در کاهش تنش گرمایی در باغات انار برشمرد.

 به گفته این مقام مسئول، استان‌های فارس، مرکزی، خراسان رضوی ، یزد، سمنان، اصفهان، لرستان و قم جزء بزرگترین تولید کنندگان انار کشور محسوب می‌شوند.

جلیلی‌مقدم گفت: استان فارس ۳۳ درصد، مرکزی ۱۰ درصد، یزد ۸ درصد، خراسان رضوی ۷ درصد، سمنان ۸ درصد، اصفهان ۷ درصد، لرستان ۶ درصد، خراسان جنوبی ۳ درصد، سیستان و بلوچستان ۲ درصد و کرمان ۱ درصد و سایر استان‌های کشور ۱۴ درصد تولید را برعهده دارند.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما