بهروزترین آثار سینمای جهان یا فیلمهای تولید مشترک؟
اکران فیلم خارجی تاثیری در اقتصاد سینما دارد؟
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در سفر به استان خراسان رضوی یکی از دلایل مهم در توجه به توسعه زیرساختهای سینما در کشور را ایجاد زمینهای برای اکران فیلمهای خارجی عنوان کرده است.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در سفر به استان خراسان رضوی یکی از دلایل مهم در توجه به توسعه زیرساختهای سینما در کشور را ایجاد زمینهای برای اکران فیلمهای خارجی عنوان کرده است.
این که یک مدیر ارشد سینمایی در این مقطع سرنوشتساز در ایران به چنین موضوع و مسئلهای میاندیشد و آن را مطرح میکند خود جای پرسش است و به اشکال مختلفی اهمیت دارد.
این که منظور چنین مدیرانی از فیلم خارجی چیست چندان امر روشن و واضحی نیست.
البته امسال یک فیلم که محصول کشور ترکیه بود به شکل محدودی در ایران اکران شد که البته برخی از عوامل آن ایرانی بودند.
در این سالها سازمان سینمایی به واسطه بازوی اجرایی خود یعنی سازمان سینمایی همراستا با بسیاری از آثار سینمایی داخلی اقدام به سرمایهگذاری در ساخت فیلمهای مشترک با دیگر کشورها، به خصوص کشورهای همسایه داشته است.
فیلمهایی که باز در بهترین وجه ممکن قرار است رابطهای با ایدئولوژیهای کلان این نظام داشته باشد و یا در بستر چارچوبهای مورد نظر نظام شکل بگیرد.
مشخصاً منظور رئیس سازمان سینمایی از اکران فیلم خارجی ، بروزترین فیلمهای ساخته شده در سینمای جهان نیست.
چرا که از طرفی پخش این فیلمها به دلیل تفاوتهای فرهنگی ممکن نیست و بعد این که ایران به دلیل تحریم امکان خرید حق پخش چنین فیلمهایی را ندارد.
در این صورت پخش فیلمهای خارجی ناشناخته در بالاترین کیفیت ممکن هم نمیتواند کمکی به گیشه سینما بکند.
این فیلمها نهایتاً برای عدهای از علاقمندان حرفهای سینما قابل تامل است و عامه مردم که وجه اقتصادی سینما را تضمین میکنند اعتنایی به چنین آثاری ندارند.
اگر رئیس سازمان سینمایی و سایر مدیران منظور شفافتری از این مسئله یعنی اکران فیلم خارجی در سینما ارائه کنند شاید بتوان با تامل در روند آن کمی به گیشه سینما کمک شود.
وگرنه اکران فیلم خارجی چه در این شرایط و چه بعد از این تضمینی برای گیشه نخواهند داشت.