رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

قیمت برنج هفته آینده در شورای قیمت‌گذاری تعیین تکلیف می‌شود/با اعتبار 2 هزار میلیاردی قرارگاه خاتم‌الانبیا پای کار می‌آید

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: در قالب یک نامه به دولت جدید ابلاغ کردیم که دستگاه‌ها باید موظف شوند از برنج ایرانی استفاده کنند.

قیمت برنج هفته آینده در شورای قیمت‌گذاری تعیین تکلیف می‌شود/با اعتبار 2 هزار میلیاردی قرارگاه خاتم‌الانبیا پای کار می‌آید

محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به حذف ارز ترجیحی برنج و در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ها و اقداماتی برای وارد نکردن برنج در زمان برداشت آن در دستور کار است یا ضروری است در دستور قرار گیرد تا کشاورزان متضرر نشوند؟ به خبرنگار اقتصاد 100 گفت: ما در کشور چیزی حدود 2/3 میلیون تن برنج مورد نیاز کشور ست 2/2 تن هم برنج داخلی تولید می شود و مابقی برنج وارداتی است. در حوزه واردات هم بحث فساد، هم ناهماهنگی و هم عدم کیفیت محصولات وارداتی مطرح است. در واقع همه اینها در کنار هم موجب شده تا نارضایتی‌هایی ایجاد شود.

او افزود: در سال گذشته طرحی را تصویب کردیم مبنی بر اینکه سه استان شمالی گلستان، مازندران و گیلان به دلیل ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که در حوزه تولید برنج دارند برنامه داریم که آن نیاز حداقلی را تأمین کنند در واقع یک اعتبار 2 هزار میلیاردی اختصاص داده شد که قرارگاه خاتم الانبیا پای کار بیاید و اراضی غیرقابل کشت سه استان احیا و اصلاح و زهکشی را انجام دهد برآورد ما این است که اگر این اقدامات انجام شود به راحتی می‌توانیم از روش‌های به‌نژادی و به‌زراعی، مسائل مربوط به افزایش عملکرد در واحد سطح را انجام بدهیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: ضمن اینکه سایر استان‌ها مثل فارس و خوزستان نیز کشت برنج دارند می‌توانیم به گونه‌ای هماهنگ کنیم که واردات نداشته باشیم و مشکل حل شود نکته دیگری که در قالب یک نامه به دولت جدید ابلاغ کردیم اعلام شده که دستگاه‌ها باید موظف شوند از برنج ایرانی استفاده کنند مانند بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز شبانه‌روزی و همچنین سایر مجموعه‌هایی که با ناهار یا شام نیروهایشان، موظف هستند این وعده غذایی را تأمین کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: در واقع آنچه که برآورد کردیم نشان می دهد با یک قیمت مشخص برنج به فروش برسد نکته دیگر اینکه برنج را به شورای قیمت گذاری می بریم هفته گذشته نیز همکاران ما در سه استان پیگیری‌هایی داشتند و تلاش می کنیم در قالب یک قیمت مصوب اعم از هزینه‌های زمین، کاشت، داشت و برداشت و سود متعارف کشاورز را در نظر بگیریم و با توجه به آن به دستگاه‌های متولی اعلام کنیم تا کارها صورت گیرد. با توجه به اینکه نزدیک به برداشت برنج در استانهای شمالی هستیم هفته جاری جلسه داشتیم و هفته آینده بحث قیمت برنج به شورای قیمت گذاری می رود تا تعیین تکلیف شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه‌ها از این مصوبه تبعیت خواهند کرد یا ...؟ تصریح کرد: یقینا تبعیت خواهند کرد در واقع مصوبه دولت، حتما باید برنج تولیدی را به شورای قیمت‌گذاری ببریم تا قیمت آن مشخص شود مثل گندم و دارو و... یعنی هزینه‌های آماده سازی زمین شامل کاشت، داشت و برداشت و سود متعارف کشاورز در نظر گرفته شود به عنوان مثال قیمت برنج شمال فلان قیمت است  قیمت نوع برنج را نیز طبق کیفیت مشخص کنیم که هر کسی بخواهد برنج خریداری کند براساس ذائقه و علاقه‌ای که دارد خریداری کند در حوزه تولید هم می‌توانیم انگیزه ایجاد کنیم تا تولید بیشتر و عملکرد در واحد سطح را داشته باشیم.

عسکری در پاسخ به این سوال که برنامه های این کمیسیون در دوره جدید مجلس چیست؟ با توجه به اینکه دولت جدید نیز روی کار آمده چه قوانین و لوایحی می‌تواند در این دوره مورد بررسی قرار گیرد؟ عنوان کرد: در مجموع فضای خوبی که ایجاد شده این است که دولت و مجلس همراه با یکدیگر کار می‌کنند وقتی در دوره یازدهم وارد مجلس شدیم اگر قصد سوال از وزیری را داشتیم گفته می‌شد این دولت یک و سال نیم دیگر می‌رود و مدت زمان کمی از عمر آن باقی مانده است بنابراین اقدامی صورت نگیرد دولت شهید رئیسی هم که روی کار آمد گفته می‌شد که این دولت تازه روی کار آمده بنابراین اقدامی صورت نگیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مزید دولت و مجلس جدید این است که به صورت همزمان با همدیگر کارشان را شروع می‌کنند، اشاره کرد: هر دو موظف هستند در راستای خدمتگزاری، به وظایف خودشان عمل کنند در واقع بنده قائل به این موضوع هستم که به دولت کمک کنیم هر چند حریت مجلس نیز حفظ شود  حتما با این نگاه و فضا پیش برویم اتفاق مهمی در نظام اسلامی رخ داد که دولت و مجلس همراه با یکدیگر کار می کنند بنابراین مجلس و دولت به صورت جداگانه وظایف خود را باید انجام دهند و در راستای منافع مردم گام بردارند آنچه که مجلس پیگیری می کنند به نفع دولت است اگر گفته می شود پول گندم به موقع پرداخت شود به نفع دولت است اگر کشاورزان به خوبی کار کنند و تولید داشته باشند و انگیزه داشته باشند و در نهایت پول آن ها نیز به موقع پرداخت شود نیازی نیست دولت به واردات گندم یا محصولات دیگر اقدام کند.

نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث امنیت غذایی که قانون طرح امنیت غذایی و رفع موانع تولید تصویب شد که متشکل از 15 بند است یا شورای قیمت‌گذاری و یا صادرات محصولات کشاورزی یا برداشتن تعرفه بر محصولات تبدیل به قانون شده است یا اینکه در برنامه 5 ساله هفتم توسعه، کاستی‌های برنامه های پنجم و ششم در برنامه هفتم مدنظر قرار دادیم و به بیان دیگر برنامه هفتم در حوزه آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست به تعبیری پرو پیمان تنظیم و تدوین شده است چون نه زمان داریم و نه وقت آزمون و خطا است ایرادات و کاستی ها و عدم تحقق برنامه‌های گذشته که باید انجام می شد اما صورت نگرفت همه در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گرفته است و در عین حال تامین اعتبار هم در نظر گرفته شد همچنین زمانبندی برای اجرا انجام دادیم و یقینا اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما