اولویت‌های اقتصادیِ دولت پزشکیان از زبان یک نماینده مجلس؛

رئیس‌جمهور منتخب از نخبگان فراجناحی و کاربلد در اقتصاد استفاده کند

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بر این باور است که داشتن سعه صدر و ظرفیت کامل، صبر و حوصله، ترجیح نخبگان شایسته، لایق، توانمند و کاردان و کاربلد در سپردن مسئولیت‌ها باعث می‌شود شاهد شکل گیری دولت خوب و مقتدری باشیم.

رئیس‌جمهور منتخب از نخبگان فراجناحی و کاربلد در اقتصاد استفاده کند

سید احمد رسولی نژاد نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اولویت های اقتصادی دولت چهاردهم چیست؟ به خبرنگار اقتصاد ۱۰۰ گفت: مردم چه در رسانه ها و چه در رسانه ملی بارها مشکلات اصلی جامعه را مطرح کردند در واقع زمانی که اخبار انتخابات، همچنین اظهارنظرات کسانی که در سه قوه مسئولیت داشتند و مردم عادی جامعه،اعم از دانشگاهیان، فعالان حوزه صنعت و بخش های مختلف را رصد می‌کردم بحث اصلی همه مشکلات اقتصادی بود که در درون خود به بحث تورم اشاره می کند در دولت شهید رئیسی، ما شاهد کاهش تورم حدود ۲۰ درصد را داشتیم. اعداد متغیر است ۵۹ تا ۶۴ درصد به ۴۱ و حتی ۳۹ درصد کاهش پیدا کرد.

او افزود: تورم در کشور باید روند کاهشی داشته باشد و در واقع در همین راستا، قانون باید رعایت شود یا ما باید تورم را کاهش دهیم یا طبق قولی که رییس جمهور منتخب دادند برابر قانون حقوق بگیران شامل کارمندان، بازنشستگان و.. بتوانند متناسب با نرخ تورم حقوق دریافت کنند. به عنوان مثال کشور ترکیه باتوجه به تورم، ۴۹ درصد در سال جاری میلادی به حقوق ها اضافه کرد.

این نماینده مجلس به بحث مسکن اشاره کرد و گفت: در این باره باید گفت که یکی از دغدغه های اساسی است ما باید بپذیریم که در دولت های گذشته اقدام و گام های اساسی برای رفع مشکل مسکن برداشته نشد و مشکل تشدید شد اینکه اقدام به تکمیل مسکن مهر نشد و توسعه پیدا نکرد در حالی که به نظر من اگر در دولت های گذشته این گام اساسی برداشته می شد در حال حاضر با مشکل مسکن روبرو نمی شدیم و یا به حداقل می رسید.‌

او به بحث اشتغال به عنوان یکی از اولویت های اساسی دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: دولت چهاردهم مانند دولت سیزدهم بحث اشتغال را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد بحث دیگر مربوط به بحث تولید است ما مشکلات اقتصادی مان حل نمی شود مگر اینکه شعارهایی که در ابتدای سال با دقت بسیار توسط مقام معظم رهبری انتخاب می شود تحقق پیدا کند. امسال هم جهش تولید با مشارکت مردمی نام گذاری شده است یکی از اقدامات اولیه دولت دکتر پزشکیان این موضوع باشد که تیم و یا مجموعه ای رصد کنند که این جهش تولید به دور از آمارسازی و شعار در پایان هر فصل و هر سه ماه رصد شود اقدامات در حوزه تولید چه در بخش صنعت و چه در بخش کشاورزی نیز مطرح شود.‌

معاون وزیر دولت نهم و دهم عنوان کرد: مرکز پژوهش های مجلس این کار انجام دهد و نمایندگان مجلس از تحقق شعار سال اطلاعاتی داشته باشند. نکته دیگری که حائز اهمیت است برداشتن موانع تولید است در واقع برای جهش تولید ابتدا باید موانع تولید برداشته شود موانع تولید اهم از عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه که باید از خارج از کشور وارد شود یا تسهیلات و مواد اولیه و ابزارهایی که در داخل کشور تولید نمی شود و نیاز به واردات است. همکاری بانک های عامل در اختصاص سرمایه مورد نیاز، سرمایه در گردش و مواردی از این دست بسیار تاثیرگذارند.

رئیس پیشین کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: نکته بعدی بحث مالیات و بیمه، رابطه بین کارگر و کارفرما از جمله موانع بحث تولید هستند که دولت پزشکیان و همکاران دولت آینده یقینا آنها را مورد توجه قرار خواهند داد.‌ بحث مربوط به کاهش قیمت ارز از مباحث بسیار مهم است. بنده در دور اول به آقای قالیباف و دور دوم به آقای جلیلی رأی دادم اما مهم این است که باید همه دست به دست هم دهیم و با دولت جدید همراهی و همکاری کنیم.

او افزود: بنده زمانی که آقای پزشکیان حدود سی سال قبل وزیر بودند بنده نماینده مجلس بود و توفیق داشتیم چهار سال دوره یازدهم از نزدیک با ایشان در مجلس حضور داشته باشیم. بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم با کمک رسانه ها، مردم و جناح های سیاسی و شخص آقای پزشکیان، یک دولت فراجناحی تشکیل شود. یکی از شعارهایی که باید تحقق پیدا کند همین بحث فراجناحی عمل کردن و استفاده از همه نخبگان جناح های داخل نظام است.

رسولی نژاد در پاسخ به این سوال که رابطه دولت و مجلس فعلی را چطور می بینید؟ با توجه به اینکه هر دو قوه به تازگی آغاز به کار کرده اند و همچنین آقای قالیباف به عنوان رقیب آقای پزشکیان در جایگاه ریاست مجلس دوازدهم حضور دارند ... ارزیابی شما در این باره چیست؟ اظهار داشت: نخست اینکه آقای قالیباف در پیام تبریک خود اعلام کردند که به دنبال تعامل با دولت برای حل مشکلات اساسی کشور هستند و در دیدارشان با دکتر پزشکیان نیز بر همین موضوع تاکید کردند روحیه آقای قالیباف یک روحیه تعاملی است با توجه به اینکه در شهرداری تهران نیز حضور داشتند و سابقه خدمت دارند نگاهش نگاه جناحی نبود بنده به یاد دارم که در دوره ای که بنده هم در مجلس و هم در دولت نهم و دهم حضور داشتم ایشان سعی می کردند از چهره های خلاق، متعهد ونخبه دو جناح در شهرداری استفاده کند.

این نماینده مجلس اشاره کرد: روحیه ایشان را در مجلس هم شاهد بودم که با اصلاح طلبان و اقلیت ها و تعامل خوبی داشتند و اینها نشان می دهد که آقای قالیباف در شعار این مطالب را بیان نمی کنند بلکه در عمل تعامل خوبی دارد. اکثریت مجلس نیز با ایشان همراهی خواهد کرد البته باید بپذیریم که یک سری خط قرمزهایی نیز وجود دارد افرادی که معمولا دولت و کشور را به حاشیه می برند تحت عنوان تندروها و از هر دو جناح، کار ناپسندی است که از سوی آنها انجام می شود و قابل پذیرش نیست که ما بخواهیم بپذیریم که یک سری تندروها از دو جناح، در شرایط حساس کشور اقدامات نابخردانه ای می کنند بنابراین جلوی بسیاری از تندروی ها باید گرفته شود.
او تصریح کرد: درخواست بنده این است با توجه به فرصت کاملی که دکتر پزشکیان دارند و تا هفته اول شهریور فرصت معرفی کابینه است به خوبی از این فرصت حدود ۵۰ روز استفاده کنند و بهترینها را انتخاب کنند. دکتر پزشکیان باید خودش باشد با توجه به روحیاتی که از او سراغ دارم فردی متدین و مستقلی است و باید این استقلال را حفظ کند و ایشان از همه جناح ها مشورت بگیرد و بهترین ها را انتخاب کند.
رسولی نژاد ادامه داد: با توجه به شناختی که از روحیه آقای قالیباف دارم که با رای بالایی نیز به عنوان رییس مجلس انتخاب شدند اطمینان دارم که شاهد تعامل خوب دولت و مجلس خواهیم بود داشتن سعه صدر و ظرفیت کامل، صبر و حوصله، ترجیح نخبگان شایسته، لایق، توانمند و کاردان و کاربلد در سپردن مسئولیت ها باعث می‌شود شاهد شکل گیری دولت خوب و مقتدری باشیم و امیدوارم که دولت چهاردهم به خوبی به وظایف محوله اش عمل کند.

 



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما کدام پرونده فساد اقتصادی، رسوایی بزرگتری به بار آورد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما