حمید حسینی: ردپای مخالفت زیانبار جلیلی در قرارداد کرسنت، FATF، برجام و خط لوله نابوکو/جلیلی در همه دولت ها در مورد مذاکره کارشکنی کرده است

یک تحلیلگر اقتصادی بر این باور است که سعید جلیلی در دولت احمدی نژاد با مذاکره مخالفت کرد ، در زمان روحانی کارشکنی کرد و در دوران رییسی اجازه نداد توافق امضا شود.

حمید حسینی: ردپای مخالفت زیانبار جلیلی در قرارداد کرسنت، FATF، برجام و خط لوله نابوکو/جلیلی در همه دولت ها در مورد مذاکره کارشکنی کرده است

حمید حسینی تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها با روش های آقای جلیلی قابل برداشته شدن و رفع شدن هستند؟  به خبرنگار اقتصاد ۱۰۰ گفت: به هر حال استراتژی آقای جلیلی، ادامه بحث وضع موجود و خنثی سازی تحریم است در واقع هیچ اراده ای برای مذاکره و لغو تحریم ها، ظاهراً در سیاست های ایشان نیست وقتی توانستیم اثر تحریم را خنثی کنیم پس از آن می توانیم امتیاز بگیریم مثالی هم که مطرح می کند این است وقتی واکسن را ساختیم آنها مجبور شدند که آنها به ما واکسن بدهند در حالی که واقعیت این نیست.

او افزود: همه کشورها در ابتدا نیازهای خودشان را تامین کردند پس از اینکه یک سالی از کرونا گذشت توانستند به بقیه کشورها واکنش بدهند هیچ کس به تعهداتش عمل نکرد.  کواکس (اتحادیه جهانی تأمین واکسن) هم به کشورها سهمیه داده بود با وجود اینکه ما پول آن را از طریق عراق پرداخت کرده بودیم به موقع به ما واکسن ندادند اولین بسته، واکنش کواکس بود اما آن را هم با تأخیر به ایران دادند چون تولیدکننده ها ترجیح دادند با نگاه ملی به مردم خودشان واکسن بزنند پس از آن اگر مازاد داشتند به بقیه بدهند. 

این فعال اقتصادی ادامه داد: بحث دیگری که آقایان مطرح می کنند بحث تنش زایی کنیم تا تحریم زدایی کنیم این حق خطرناکی است اینکه خودمان را در منطقه درگیر کنیم و با نیروهای مقاومت فشارها را اضافه کنیم تا امتیاز بگیریم اینها ممکن است در کوتاه مدت، در برهه و موقعیت خاصی جواب بدهد اما در درازمدت به افزایش تحریم ها، تشدید آنها و فشار برنامه هسته ای ایران منجر خواهد شد و قاعدتاً از این وضعیت موجود هم بدتر خواهد شد. 

حسینی اشاره کرد: اینکه احساس کنند که ما نمی خواهیم مسئله را حل کنیم و سیاستمان این نیست که با میز مذاکره پیش برویم وضعیت متفاوت خواهد بود جالب این است که سعید جلیلی با همه دولت ها مخالفت کرده است یعنی از دوران احمدی نژاد مخالف بوده در زمان آقای روحانی کارشکنی کرده است و در زمان دولت رییسی هم اجازه نداد این توافق صورت گیرد. آقای علی اکبر صالحی هم در مصاحبه ای، آقای ظریف و دیگران هم گفته اند که مسئله حل شده بود و آقای امیرعبداللهیان برای امضا آمده بود آقای جلیلی هم در آخرین لحظه گفته است که امتیاز دیگری هم بگیریم و خواسته دیگری مطرح کنیم و باعث شد که توافق به نتیجه نرسد.‌

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: با نگاه جزیی نگری که آقای جلیلی مسائل دارد و نگاهش کمتر کلان نگر است به نظر می رسد تا زمانی که نگاه آقای جلیلی بر این مملکت حاکم باشد و با این دید به مسائل نگاه کند قاعدتاً نگاه ما به بازارهای سریلانکا و پاکستان و افغانستان و تاجیکستان باشد. عملا ما باید مقاومت کنیم و یک اقتصاد وضعیت فعلی را حفظ کنیم. 

حسینی ادامه داد: قاعدتاً کشور نمی تواند روی ریل توسعه حرکت کند و به رقابت با کشورهای خارجی بپردازد. مردم باید تشخیص بدهند که آیا می خواهند که وضع موجود ادامه پیدا کند یا اینکه دنبال تغییر وضع موجود هستند.

 این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سوال که مخالفان اف ای تی چه کسانی هستند و چرا با آن مخالفت می کنند؟ اظهار داشت: سه چهار تا پروژه بزرگ در کشور در حال اجرا شدن بود همه جا ردپای آقای جلیلی است ایشان از عواملی اصلی بود که اجازه نداد قرارداد کرسنت به نتیجه برسد پس از آن هم با اهمال کاری هایش، کشور را گرفتار کرده است وگرنه کرسنت برمبنای قراردادهای داخلی بود قانون حاکم بر قرارداد کرسنت مطابق قوانین داخل ایران بود اگر آقایان اعتقاد داشتند که این قرارداد درست نبود دلیل بیاورند. اگر بحث فساد مطرح شد باید با عوامل فساد برخورد می کنند با کل قرارداد که کاری ندارند. در واقع قراردادی بسته شده و ما تعهد کردیم اگر کسی در این قرارداد فساد کرده باید بروند با آن فرد برخورد می کنند اما کشور باید به تعهدش پایبند باشد.

حمید حسینی بیان کرد: اینها با اینکه قانون حاکم بر قراردادها قانون ایران بوده و اگر طبق ادعایشان، مدرک و سندی داشتند به دادگاه های داخلی مراجعه کنند قرارداد را ابطال کنند و در واقع به راحتی می توانستند ابطال قرارداد را بگیرند کرسنت هم نمی توانست به هیچ دادگاهی مراجعه کند. دومین بندی که    به صورت فورس ماژور بود این بود که اگر مجلس شورای اسلامی قانونی وضع کند وزارت نفت تعهدی برای اجرای قرارداد ندارد یعنی مثلاً قرارداد ما با کرسنت یک قرارداد صادرات گاز ترش بوده است کافی است که آقای جلیلی با آن دوستانی که سالها در مجلس بودند و اکثریت داشتند یک قانون در مجلس مطرح و آن را مصوب می کردند و می‌گفتند صادرات گاز ترش ممنوع شود. این بند باعث می شد که قرارداد ما با کرسنت لغو شود، اگر آقایان اعتقاد دارند که قرارداد زیان بار و خسارت بار بوده است در حالی که هیچ کدام از این بحث های آنها درست نیست.

او ادامه داد: به راحتی می توانیم ثابت کنیم قیمتی که در قرارداد کرسنت فروخته شده است با قیمت ها در منطقه به ویژه قیمت قراردادی که قطر داشت همخوانی داشته است و ضمن اینکه این قرارداد حاکمیت ابوظبی را بر جزایر کم می کرد. ابوظبی و اسراییل و آمریکا مخالف این قرارداد بوده است و آقای جلیلی هم آمده مخالف این قرارداد شده است. 

حمید حسینی به بحث مخالفت ها با FATF نیز اشاره کرد و گفت: در بحث اف ای تی اف، اینها مباحث نادرستی را مطرح می کنند مبنی بر اینکه چون ما ۳۲ بند اف ای تی اف را اجرا کردیم آنها با ما می توانند کار کنند در حالی که دو لایحه پالرمو و CFT بود با اینکه مجلس مصوب کرد آقایان در مجمع تشخیص مصلحت نظام جلوی آن را گرفتند و به کشور لطمه وارد کردند.

او افزود: اینکه چهار سال از لیست سیاه FATF خارج شدیم و به ما فرصت داد ولی دوستان کشور را به سمت گرفتاری بردند و ما را گرفتار FATF کردند و به قول آقای طیب نیا وقتی کشور در تحریم است بیشتر به FATF نیاز دارد و بیشتر احتیاج دارد به اینکه خودش را به ابزارهای دنیا دسترسی داشته باشد و از روابط بانکی با دنیا استفاده کند. ما تحریم سازمان ملل نیستیم تحریم آمریکا هستیم اگر FATF برقرار بود ما با بسیاری از بانک‌های درجه دو و سه دنیا می توانستیم کار کنیم آنها که تعهدی به آمریکا ندارند. با آمریکا مراوده بزرگی نداشتند ما خودمان از ابزار بانکی از طریق FATF محروم کردیم در خط لوله نابوکو هم باز هم آقای جلیلی مخالفت کرده است در بحث برجام هم که مشخص است ایشان از ابتدا بنایش مخالفت با توافق بوده و الان هم این روش را ادامه می‌دهد. 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما