رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی:

مردم در انتخابات شرکت نکردند چون در سفره شان تحولی ایجاد نشده

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بر این باور است که مناظرات دو کاندیدا و برنامه های اقتصادی شان در مشارکت مردم بسیار تأثیرگذار است.

مردم در انتخابات شرکت نکردند چون در سفره شان تحولی ایجاد نشده

محمد صالح جوکار  نماینده مردم یزد و رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی در پاسخ به این سوال که چرا مشارکت در این دوره قابل قبول نبود با توجه به اینکه همه اصلاح طلبان حضور داشتند؟ در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد ۱۰۰، اظهار داشت: نکته مهمی که باید مدنظر قرار داد این است که در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری یعنی سال ۱۴۰۰، گروه های سیاسی به ویژه اصلاح طلبان چندان فعال نبودند در حالی که در این دوره گروه ها و جریانات سیاسی فعال شدند و فراخوان دادند و اعلام کردند که به واسطه این فراخوان، مشارکت افزایش پیدا خواهد کرد اما چنین اتفاقی رخ نداد. 

او افزود : مشارکت مردم در انتخابات به چند عامل بستگی دارد نخست اینکه بخشی از مردم به ویژه دهک های پایین جامعه درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند و دغدغه های اقتصادی دارند و انتظارشان این بوده که در سفره آنها تغییر و تحولی رخ دهد اما این اتفاق رخ نداده بنابراین بخشی از کاهش مشارکت به همین دلیل است. 

جوکار ادامه داد: بخش دوم این کاهش مشارکت به عملیات روانی دشمن باز می گردد و روی بخشی از جامعه تأثیر می گذارد به ویژه بحث تحریم های صندوق رأی و...

نماینده مردم یزد در دوره نهم، یازدهم و دوازدهم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که برای افزایش مشارکت در دوره بعد چه راهکارهایی باید در پیش گرفته شود؟ عنوان کرد: حال اینکه چه اقداماتی باید انجام دهیم تا مردم پای صندوق های رای حاضر شوند دستاورد و برنامه ها برای دولت آینده به صورت شفاف و روشن در حوزه اقتصاد و معیشت باشد یعنی برنامه هایی که دو نامزد دارند باید ارائه شود و این اطمینان بخشی به مردم داده شود که به نوعی تغییر و جهش و تحولی صورت گیرد که به نفع مردم باشد 

جوکار اظهار امیدواری کرد که طی دو، سه روز آینده چنین اتفاقی رقم بخورد و ما شاهد مشارکت بالاتری در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه ۱۵ تیر ماه سال جاری باشیم. در دور اول انتخابات، ۴۰ درصد مشارکت قابل قبول نبود شاید امروز در دنیا برخی از کشورها این موضوع را بپذیرند اما برای جمهوری اسلامی که مقام معظم رهبری هم فرمودند برای حیثیت و آبرو و تقویت قدرت و استحکام نظام، مردم پای صندوق رأی بیایند اتفاقات بهتری باید رخ دهد و امیدواریم که در مرحله دوم بخشی از این عواملی که در عدم حضور نقش داشتند ما به گونه ای عمل کنیم که رفع شود و مردم مشارکت بالا داشته باشند.

جوکار در پاسخ به این سوال من پیش بینی شما از مشارکت جمعه ۱۵ تیرماه چیست؟ اشاره کرد: نمی توان پیش بینی دقیقی کرد اما امیدوارم که تا حدودی فضا تغییر پیدا کند و شورونشاطی برای حضور مردم ایجاد شود. 

او درباره مناظره دو نامزد نیز بیان کرد: این مناظره ها نقش بسیاری در مشارکت مردم در مرحله دوم خواهد داشت.

جوکار در پاسخ به این سوال که آیا راهکار مشخصی در ارتباط با بحث افزایش مشارکت دارید؟ تصریح کرد: به هر حال برنامه نامزدها بسیار در این بخش مهم است و بحث اطمینان بخشی برای مردم حاصل شود که آینده روشنی خواهد بود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که وعده های ۲۰ گرم طلا، اعطای ۲۰۰ متر زمین، خانه مجانی دادن و وام یک میلیاردی آیا در نوع نگاه مردم در مشارکت تاثیرگذار بوده و این آیا این وعده های جذاب اما نشدنی باعث ناامیدی و سرخوردگی و ناراحتی مردم نخواهد شد؟ تاکید کرد: نامزدهایی که این وعده ها را مطرح کردند در انتخابات حضور ندارند. مطرح کردن و بررسی این گونه مباحث آنها هم دیگر اهمیتی ندارد. در حال حاضر دو نامزد داریم که بیشتر باید به بحث های اقتصادی و معیشت مردم و مسکن و ... در مناظره ها مطرح شود مردم مشکل مسکن دارند و باید به آنها نویدی داده شود بحث های مختلف مانند تورم و گرانی و نسخه هایی که برای اقتصاد کشور پیچیده می شود در این مشارکت نقش دارد. عواملی که در فرایند ایجاد تورم و گرانی نقش دارند باید حذف شوند. 

او درباره نقش مشاوران اقتصادی دو نامزد و اضافه شدن برخی اقتصاددانان مشهور به جمع مشاوران  دو کاندیدا نیز بیان کرد: باید منتظر ماند و تا ببینیم در مناظرات چه مباحثی مطرح و چه چیزهایی گفته می شود و چگونه دو نامزد ظاهر خواهند شد. مشاوران اقتصادی بسیار مهم است و نباید آن را نادیده گرفت و نقش مشاوران هم به نوعی در ارائه نظرات کارشناسی مهم است. 

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما