صمصامی درگفتگو با «اقتصاد 100»

هشدار موج جدید گرانی‌ها /نرخ ارز نیمایی تا پایان سال به 55 هزار تومان می رسد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با اقتصاد 100 تاکید کرد که دولت و بانک مرکزی درحال بالا بردن نرخ ارز نیمایی هستند و با چنین سیاستی شاهد موجی از گرانی کالاهای اساسی در کشور خواهیم بود.

هشدار موج جدید گرانی‌ها /نرخ ارز نیمایی تا پایان سال به 55 هزار تومان می رسد

حسین صمصامی نماینده تهران و عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی نرخ ارز نیمایی را هفته به هفته بالا می برد، گفت: نرخ ارز نیمایی حدود 49 هزار تومان شده و احتمالا تا آخر سال به 55 هزار تومان خواهد رسید.

وی با اشاره به شرایط منطقه ای کشور تصریح کرد: در چنین فضایی بانک مرکزی ، با افزایش هر هفته نرخ ارز نیمایی پول ملی را تضعیف می کند و آثار چنین اقدامی افزایش قیمت کالاهای اساسی است.

نرخ ارز نیمایی تا پایان سال به 55 هزار تومان می رسد

این استاد دانشگاه افزود: کالاهای اساسی که با نرخ نیمایی 28 هزار و 500 تومان گرفته می شد الان باید با نرخ بالای 48 هزار تومان تهیه شود بنابراین اقلامی مثل قند، شکر و حبوبات و در آینده نزدیک با افزایش قیمت مواجه خواهند بود.

این نماینده تهران با بیان اینکه وقتی نرخ ارز نیمایی دایما افرایش می یابد افزایش قیمت ها طبیعی است تاکید کرد: هدف بانک مرکزی این است که نرخ نیمایی را تا آخر سال به 55 هزار تومان برساند.

نرخ دلار آزاد 70 تا 80 هزار تومان

وی در پاسخ به اینکه با افزایش نرخ ارز نیمایی نرخ ارز در بازار آزاد چقدر خواهد شد گفت: احتمالا نرخ دلار به بالای 70 تا 80 هزار تومان خواهد رسید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مردم دراین تصمیم گیری ها آسیل نخواهند دید، تاکید کرد: حتما همینطور است و مجلس باید در این زمینه وارد شود و جلوی چنین اقداماتی را بگیرد.

برخی نمایندگان معتقدند نرخ ارز باید افزایش یابد زیرا....

وی در مورد اینکه چرا در شرایط فعلی براساس ابزار نظارتی خود وارد مساله نمی شوید، گفت: درمجلس دو گروه و دو تفکر وجود دارد، گروهی اعتقاد دارند افزایش نرخ ارز باید اتفاق بیافتد چون عامل تورم را نقدینگی می دانند و نقدینگی را عاملی برای کسر بودجه عنوان می کنند.

وی تصریح کرد: این نمایندگان عقیده دارند کسر بودجه نقدینگی را زیاد می کند و نقدینگی تورم را بالا می برد و چنانچه تورم بالا رود نرخ ارز باید افزایش یابد چون قانون احکام دایمی برنامه های توسعه ای می گوید نظام ارزی کشور مدیریت شناور شده است و دولت باید نرخ ارز رسمی را متناظر با آن افزایش دهد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: این نمایندگان مجلس صراحتا می گویند نرخ ارز باید بالا برود چون اختلاف نرخ، رانت محسوب می شود و منجر به واردات کالا به کشور با چندین برابر قیمت است.

این اقتصاددان گفت: نگاه دیگر در مجلس این است که همه مشکلات کشور مربوط به ارز است وچنانچه نرخ  بالا می رود قیمت ها نیز افزایش می یابد.

تبعات حذف ارز نیمایی

صمصامی گفت: امسال ارز 28و 500 شکر حذف شد و بلافاصله نرخ این کالا به بالای 40 تومان رسید، متوسط قیمت حبوبات به 100 هزار تومان رسید چون ارز ترجیحی 28و 500 حبوبات نیزحذف شد و قیمت مرغ نیز بالا خواهد رفت چون واردات نهاد های دامی با ارز صورت می گیرد.

پیش بینی گرانی سال آینده

وی در پاسخ به اینکه پیش بینی شما از میزان افزایش نرخ اقلام در سال آینده چیست تاکید کرد:باید ببینیم  دولت چه بودجه ای را به مجلس ارائه می کند و اگر ارقامی که دیدم همان باشد، قطعا موج تورمی شدید خواهیم داشت.

نماینده تهران گفت:اگر نرخ ارز در بودجه با 55 هزار تومان بسته شود،بنزین معادل تورم افزایش قیمت پیدا کند وحقوق گمرکی نیز بر مبنای 55 تومان گرفته شود در بودجه سال آینده یک موج تورمی شدید خواهیم داشت.

 

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما