مرتضی افقه در گفتگو با «اقتصاد 100»

فیلم | پاشنه آشیل انتصابات در ایران از نگاه یک اقتصاددان

یک اقتصاددان در گفتگو با «اقتصاد 100» بر این باور است شایسته سالاری ممکن است وجود داشته باشد اما براساس نگرش های سیاسی و ایدئولوژیک نه شایستگی های مبتنی بر پیشرفته و توسعه.

به گزارش اقتصاد 100، بحث شایسته سالاری در گزینش نیروها و افراد در جایگاه های مختلف دولت همواره از موضوعاتی که در جامعه مورد بحث است. 

برخی بر این باورند که به شایسته سالاری و شایسته گزینی در انتخاب و انتصاب افراد در جایگاه های مختلف توجه نمی شود اما به اعتقاد برخی دیگر این شایسته سالاری ممکن است وجود داشته باشد اما براساس نگرش های سیاسی و ایدئولوژیک نه شایستگی های مبتنی بر پیشرفته و توسعه. 

در همین رابطه مرتضی افقه اقتصاد دادن در بخشی از گفت و گو با اقتصاد 100 گفت: یک نظام ارزشی که اولویتش براساس مسائل ایدئولوژیک و سیاسی است موجب شده که یک نظام انتخاب و انتصاب کارگزاران حاکمیتی شکل بگیرد و در واقع بر اساس همان گرایشات سیاسی و فقهی انتخاب و انتصاب می شوند به بیانی دیگر برخلاف باور بسیاری که می گویند شایسته سالاری نیست بنده بر این باورم که شایسته سالاری وجود دارد اما این شایسته سالاری مبتنی بر نگرش های سیاسی و ایدئولوژیک است نه شایستگی های مبتنی بر پیشرفته و توسعه.

وی در ادامه افزود: این نظام انتخاب و انتصاب در همه حاکمیت نه فقط در دولت باعث شده که فقط یک نظام بوروکراتیک بسیار وسیع، ناکارآمد و با بهره وریِ پایین شکل بگیرد.

افقه در بخشی دیگر از سخنانش تصریح کرد: وقتی انتخاب بر این اساس باشد الزاما افراد کارآمد توانمند نیستند وقتی توانمند نباشند دو اتفاق در سازوکار حاکمیتی رخ می دهد نخست اینکه حاکمیت کارآمد نیست، بهره وری بالایی ندارد و در مقابل خدماتی که باید ارائه دهد ناتوان است.

 

 

 

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما