نماینده مجلس: معدن طبس با تکنولوژی قدیمی اداره می‌‌شد

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی در بین جامعه کارگری می نشینیم آنها هم از سطح درآمد و حقوقشان گلایه دارند کارگری که در معدن کار می‌کند حقوق دریافتی‌اش 12 میلیون تومان است که کفافِ زندگی با وضع موجود را نمی‌دهد.

نماینده مجلس: معدن طبس با تکنولوژی قدیمی اداره می‌‌شد

شاهرخ رامین نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که وضعیت جامعه کارگری و حقوق و درآمدشان را در شرایط کنونی چطور می‌بینید؟ با توجه به حادثه اخیر انفجار معدن زغال سنگ طبس که گفته شده حقوق کارگرانش ماهی 12 میلیون تومان بوده است، به خبرنگار اقتصاد 100 گفت: بنده به نوبه خود این حادثه دردناک را تسلیت می‌گویم و مراتب ابراز همدردیِ مجلس را با خانوادهای این کارگران اعلام می‌کنم. حادثه معدن طبس حادثه تلخی بود که نباید رخ می داد.

معدن طبس با همان تکنولوژی قدیمی اداره می‌‌شد

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در واقع به موازات این موضوع که دانش بشر پیشرفت می‌کند تکنولوژی‌هایی که بتواند از جان انسان‌ها محافظت کند نیز باید توسعه یابد منتهی به اعتقاد برخی کارشناسان، تکنولوژی پیشرفته‌ای که لازم بود در این معدن به کار گرفته شود بدین گونه که اخطار بدهد و اطلاع رسانی کند و در نهایت از وقوع حادثه جلوگیری کند وجود نداشت. معدن طبس با همان تکنولوژی قدیمی اداره می شد. هر چند باید منتظر باشیم تا نظرات کارشناسی، دقیق تر و بهتر اعلام کند که نحوه رخ دادن حادثه به چه ترتیبی بوده تا حداقل از تکرار وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود.

حقوق 12 میلیونیِ کارگر معدن کفاف زندگی‌اش را نمی‌دهد 

او ادامه داد: وقتی به جامعه پرستاری نگاه کنیم و پای درد دل آنها بنشینیم خواهیم دید که آنها از نیز کمبود درآمد و سطح پایین رفاهشان گلایه و شکایت دارند. وقتی در بین جامعه کارگری نیز می نشینیم آنها هم از سطح درآمد و حقوقشان گلایه دارند کارگری که در معدن کار می‌کند حقوق دریافتی‌اش 12 میلیون تومان است که کفافِ زندگی با وضع موجود را نمی‌دهد.

شاهرخ رامین اشاره کرد: اگر پای صحبت فرهنگیان نیز بنشینیم هم وضعیت بدین گونه است به بیانی دیگر خواهیم دید که آنها اگر 12 میلیون دریافتی داشته باشن خوشحال خواهند شد و دریافتی یک فرهنگی حتی از 12 میلیون تومان نیز کمتر است. در جامعه پزشکی نیز بررسی کنیم می بینیم که همکاران بنده به ویژه در اتاق عمل، خودشان را با همتایان خود در خارج از کشور مقایسه می کنند و استاندارد آنها از استاندارد مورد انتظارشان پایین تر است.

نرخ ارز نسبت به سال 90 ، 60 برابر شده است/یک کارگر نسبت به سال 90، سه برابر فقیرتر شده است

این نماینده مجلس اضافه کرد: در سال 90، دریافتیِ بنده برای یک عمل جراحی نسبت به دریافتیِ امروز سه برابر شده است در حالی که نرخ ارز نسبت به سال 90 ، 60 برابر شده است به بیانی دیگر براساس نرخ ارز و دریافتی و حقوق بنده، 20 برابر فقیرتر شده‌ام. به هر حال همکاران پزشک بنده خودشان را مقایسه می کنند. درآمد کارگر به نسبت روز، 20 برابر شده است و درآمد همکاران بنده که در اتاق عمل که با یکدیگر گفت و گو می‌کنند 3 برابر شده است. به طور کلی نرخ ارز 60 برابر شده است یعنی یک کارگر سه برابر فقیرتر شده است یک پزشک جراح 20 برابر فقیرتر شده است. بنابراین مشکل فقط مشکل جامعه کارگری نیست واقعیت این است که همه ما به دلیل شرایطی که داریم تحمل می کنیم نسبت به گذشته فقیرتر شده ایم. درآمد کلی کشور در همه اقشار به همین نسبت کمتر شده است.

حادثه طبس بهانه خوبی برای بررسی مشکل اقتصادی همۀ اقشار است/همه ما به نسبت سال 90 به مرور زمان فقیرتر شدیم

او تصریح کرد: البته حادثه طبس بهانه خوبی است که یک بار دیگر وضعیت خود را مقایسه کنیم و همه هم عهد شویم که شرایط را به سمت و سویی مدیریت کنیم که این مشکل اقتصادی از روی دوش همه اقشار جامعه برداشته شود در واقع به این دلیل که شب های عید سال جدید تحصیلی را می گذرانیم بنده به همین مناسبت در جمع فرهنگیان حضور پیدا کردم از درآمد آنها اطلاعاتی کسب کردم و به طور مستند می گویم که درآمد فرهنگیان ما از حقوقی که برای کارگران مطرح می کنند به شدت پایین تر است. بنابراین همین وضعیت در بین پرستاران، کارگران و سایر اقشار حاکم است حال فارغ از اینها، برای اینکه ما دنبال یک راه حل اساسی‌تری باشیم نباید موضوع را صنفی کنیم. همه ما به نسبت سال 90 به مرور زمان فقیرتر شدیم. ضروری است که همه کمک کنند و تلاش کنند تولید ناخالص ملی کشور رشد کند تورم کاهش پیدا کند و در نتیجه درآمد همه اقشار جامعه به ویژه کارگران معدن افزایش یابد.

کمیسیون صنایع مجلس هم به دلیل نقص تکنولوژی در معدن طبس باید تشکیل جلسه دهد

این نماینده مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون اجتماعی و سایر کمیسیون های مجلس درباره این حادثه تشریح کرد: هم کمیسیون اجتماعی، هم کمیسیون اقتصادی، هم کمیسیون بهداشت و هم کمیسیون صنایع باید در کنار دولت تشکیل جلسه بدهند. مقرر شد کمیسیون اجتماعی به علاوه وزارت کار و رفاه بررسی کنند تا ببینند جزییات دقیق حادثه چه بوده و چه باید کرد کمیسیون صنایع هم به دلیل نقص تکنولوژی باید تشکیل جلسه دهد. تکنولوژی به کار گرفته شده در معدن پیشرفت نکرده است. همه موارد باید اصلاح شود خدا را شاکریم که هم مجلس و هم دولت در آغاز کار خودشان قرار دارند. امیدواریم این هم داستانی و همراهی دولت و مجلس با همراهی اهالی رسانه کمک کند تا در آینده نزدیک با صدای رشد فقر مواجه شویم و اخباری همانند خبر معدن طبس را کمتر بشنویم. انشالله در همین هفته جاری جلسه مشترکی در کمیسیون با مسئولان ذیربط خواهیم داشت.

تحریم‌ها در بروز نشدن امکانات و تجهیزات معادن موثر بوده است

او در پاسخ به این سوال که تحریم ها و نپوستن به اف ای تی اف تا چه حد در بروز نشدن امکانات و تجهیزات قدیمی به ویژه در معادن تاثیرگذار بوده است؟ تصریح کرد: درباره اتفاقی که درباره آن صحبت شد یقینا تحریم ها ما را به نسبت کشوری که می توانست آزادانه تجارت کند، صادر کند و پول محصولات صادر شده را به داخل کشور بیاورد تحت تاثیر قرار داده و محدود کرده است یقینا باید رفتاری کنیم جلوی ادامه این ظلم آشکار به ملت ایران گرفته شود. برخی دوستان درباره بحث اف ای تی اف، اظهاراتی را مطرح می کنند که نیازمند بحث و تبادل نظر دقیق تری در این باره در آینده نزدیک هستیم. بنده در این باره مطالعات زیادی در این باره انجام داده ام.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما