بیوگرافی محمدرضا عارف از مقام اول ریاضی تا سیاست، همسر و فرزندان + عکس ها

بیوگرافی جالب محمدرضا عارف از مقام اول ریاضی تا سیاست را مشاهده می کنید.

بیوگرافی محمدرضا عارف از مقام اول ریاضی تا سیاست، همسر و فرزندان + عکس ها

بیوگرافی محمدرضا عارف

محمدرضا عارف متولد یزد در ۲۷ آذر سال ۱۳۳۰ در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. عارف فارغ التحصیل لیسانس مهندسی برق دانشگاه تهران، فوق لیسانس و دکترای برق مخابرات از دانشگاه استنفورد آمریکا است.

زندگینامه محمدرضا عارف

عارف فرزند حاج میرزا احمد عارف از چهره های سرشناس و مذهبی یزد بود. وی در سال 1349 و بعد از اخذ دیپلم ریاضی، با قبولی در رشته مهندسی برق وارد دانشگاه تهران شد. در اواسط دهه 50 موفق به دریافت بورس شد و برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد؛ عارف در سال 1359 بعد از اخذ دکترای خود از دانشگاه استنفورد به ایران بازگشت. ازجمله فعالیت های سیاسی وی در این دوره را می توان حضور در انجمن اسلامی دانشجویان خارج از کشور دانست.

بیوگرافی محمدرضا عارف از مقام اول ریاضی تا سیاست، همسر و فرزندان

مقام اول ریاضی

این چهره از کودکی نبوغ ذاتی در علم ریاضی داشت . او در سن 18 سالگی موفق شد در مسابقات کشوری در رامسر مقام اول ریاضی را بیاورد.

از رتبه 2 کنکور تا بورسیه

محمدرضا عارف در سال 1349 موفق شد با رتبه 2 کشوری در کنکور و رشته برق در دانشگاه تهران قوبل شود و در سال 1354 با استفاده از بورس تحصیلی دانشگاه صنعتی اصفهان راهی امریکا شد. او در سال 1355 فوق لیسانس را گرفت و در سال 1359 در سن 29 سالگی دکترای برق مخابرات را با معدل 4 از 4 اخذ کرد و به ایران بازگشت.

تحصیلات

محمدرضا عارف فارغ التحصیل لیسانس مهندسی برق دانشگاه تهران و فوق لیسانس دکترای برق مخابرات از دانشگاه استنفورد امریکا است.

بیوگرافی محمدرضا عارف از مقام اول ریاضی تا سیاست، همسر و فرزندان

ازدواج و همسر محمدرضا عارف

محمد رضا عارف در زمانی که پیش از انقلاب به عنوان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایران در آمریکا فعال بود، از طریق انجمن‌های اسلامی دانشجویان در ایران به همسر خود حمیده مروج آشنا می‌شود. حمیده مروج در آن زمان دانشجوی رشته پزشکی و عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز بود. حاصل ازدواج محمدرضا عارف و حمیده مروج سه فرزند پسر است.

بیوگرافی محمدرضا عارف از مقام اول ریاضی تا سیاست، همسر و فرزندان

مسئولیت‌ها

محمد رضا عارف پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ به عنوان معاون شرکت مخابرات مشغول به فعالیت شد و از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۲ سرپرست شرکت مخابرات بود

از سال ۶۲ تا ۶۳ قائم مقام وزارت فرهنگ و آموزش عالی و معاون آموزشی آن را برعهده گرفت.

از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان بود

در سال ۷۳ و برای مدت ۳ سال به ریاست دانشگاه تهران منصوب شد.

از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ و در دولت اول خاتمی، سمت وزارت پست و تلگراف و تلفن را عهده‌دار بود

بین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰ پس از ادغام سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی، اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود

عارف در دولت دوم اصلاحات به سمت معاون اولی رئیس جمهور انتخاب شد و از آن زمان تاکنون نیز از سوی رهبر معظم انقلاب به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شده است.

همچنین از ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

بیوگرافی محمدرضا عارف از مقام اول ریاضی تا سیاست، همسر و فرزندان

حضور در انتخابات

محمد رضا عارف، نخستین حضور خود به عنوان کاندید را در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۶ تجربه کرد که البته از ادامه رقابت‌ها انصراف داد. در ادامه عارف بار دیگر و این بار به عنوان نامزد ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ مطرح کرد.

وی جزء ۸ نفری بود که برای یازدهمین دوره ریاست جمهوری، از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شد، اما پس از یک ماه مبارزه انتخاباتی و چهار روز پیش از رأی‌گیری، انصراف داد.

عارف مدتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری، در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، سرلیست فهرست سی نفره ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در تهران شد و توانست به عنوان نماینده اول تهران، وارد مجلس دهم شود.

معاون اولی ها

پس از پیروزی مجدد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۰ و خودداری حسن حبیبی معاون اول رئیس‌جمهور از زمان ایجاد منصب در دو دولت رفسنجانی و دولت اول خاتمی از پذیرش مجدد این مقام، محمد خاتمی، عارف را به عنوان دومین معاون اول رئیس‌جمهور در تاریخ ایران منصوب کرد. او در تمامی مدت حضور دولت هشتم در پاستور، این مقام را در اختیار داشت.در دوران تصدی عارف بر این مقام با تغییراتی که در پروتکل‌های تشریفاتی ایران به وجود آمد، اهمیت مقام معاون اول ریاست‌جمهوری افزایش یافت و در پی آن مراسم استقبال از مقامات کشورهای مختلف که به ایران سفر می‌کنند توسط عارف برگزار شد.

مرداد ماه سال 1403 ، محمد رضا عارف با حکم مسعود پزشکیان به عنوان معاون اوّل رئیس جمهور منصوب شد. مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری 1403 با انتصاب اکثر آرای مردم، جانشین شهید ابراهیم رئیسی شد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما