نقش قماربازها در نوسانات بازار ارز / نرخ دلار تا پایان سال به چه رقمی می‌رسد؟

اقتصاد ۱۰۰- این روزها نوسان بازار ارز به حدی شده که به اعتقاد فعالان اقتصادی، ورود به این بازار در شرایط کنونی، نوعی قمار است. در روزهای گذشته دلار حتی تا کانال ۶۳ و ۶۴ هزار تومان بالا رفت و این در حالی است که تا اوایل مهرماه، برای مدت طولانی زیر کانال ۶۰ هزار تومان قرار داشت.

نقش قماربازها در نوسانات بازار ارز / نرخ دلار تا پایان سال به چه رقمی می‌رسد؟

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که دلار در حال حاضر در کانال ۶۲ هزار تومان قرار دارد و فضای قیمتی با توجه به شرایط سیاسی منقطه مبهم است. در این شرایط اما رییس اتاق مشترک ایران و عراق معتقد است که نباید اسیر این فضاها شد و در بازار ارز ورود کرد؛ چراکه قیمت تعادلی دلار در دامنه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است و با فروکش کردن شرایط هیجانی، دلار به قیمت‌های قبلی بازمی‌گردد.

این گروه کارشان سوداگری ارز است

یحیی آل‌اسحاق، فعال اقتصادی و رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره وضعیت بازار ارز می‌گوید: ارز، یک موضوع اقتصادی است که برای همه دست‌اندرکاران اقتصادی، تولیدکننده، مصرف‌کننده، واردکننده و صادرکننده نقش اساسی در تصمیم‌گیری‌ها دارد.

وی می‌افزاید: ارز هم مثل هر کالای دیگری، تابع اقتضاهای اقتصادی و عرضه و تقاضا است. اما از طرف دیگر، تابع عوامل دیگری است که غیراقتصادی هستند؛ مثل جو روانی، تقاضاهای کاذب یا برخوردهای سیاسی که انتظارات متقاضی و عرضه‌کننده را تغییر می‌دهد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح می‌کند: در رابطه با وضعیت موجود و نرخ ارز باید بگویم ایجاد تعادل اقتصادی در کشور تابع عرضه و تقاضای ارز است که در این زمینه هیچ حادثه جدیدی رخ نداده است، بلکه با مذاکراتی که اخیرا رییس‌جمهور در قطر داشتند، در حدود ۶ میلیارد دلاری هم احتمالا به منابع بانک مرکزی اضافه می‌شود و به این ترتیب، عرضه ارز بیشتر خواهد شد و کمتر نخواهد شد.

آل‌اسحاق با بیان این‌که این نکته وجود دارد که جو روانی‌ای که دست‌اندرکاران بازار کاذب ایجاد می‌کنند، انتظارات را بالا و پایین می‌برد، عنوان می‌کند: یک جماعتی هستند که کارشان سوداگری ارز است. یعنی با خرید و فروش ارز و فضاسازی برای نرخ ارز، سود خودشان را می‌برند.

وی توضیح می‌دهد: این گروه به صورت متشکل هستند و به‌گونه‌ای به یکدیگر وصل هستند. این گروه چه در داخل و چه در خارج منتظر حوادثی هستند که در کشور اتفاق بیفتد. موضوع حادثه هم برای آن‌ها مهم نیست؛ یعنی انتخابات پیش بیاید، یک جور عمل می‌کنند. در خارج از کشور بحث ریاست‌جمهوری ترامپ مطرح شود، یک جور فضاسازی می‌کنند و یا کالایی کم شود، فضاسازی می‌کنند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق متذکر می‌شود: برای این گروه هیچ چیز مهم نیست؛ منتظر یک حادثه هستند که ارز را بالا و پایین کنند و با بالا و پایین رفتن نرخ ارز سود ببرند. یک روز تصمیم می‌گیرند که فضای عرضه را زیاد کنند تا مردم بیایند ارز خود را بفروشند و ارزهای مردم را جمع می‌کنند و گاهی هم برعکس عمل می‌کنند.

قماربازهای ارز زیان می‌کنند

آل‌اسحاق  می‌گوید: یکی از این حوادث، مسایلی است که در رابطه با شرایط سیاسی منطقه و رفتارهای رژیم صهیونیستی اسرائیل شاهد هستیم. وقتی این مسایل پیش می‌آید، این گروه سوءاستفاده می‌کنند و به فضاسازی می‌پردازند. دائما می‌گویند عن‌قریب است که اوضاع بهم بریزد و این را در بوق و کرنا می‌کنند.

وی می‌افزاید: در مقابل، گروهی هم هستند که عین قماربازها، قمار می‌کنند. قماربازها تکلیف خودشان را می‌دانند و در باشگاه‌های قمار کار می‌کنند، ولی اقتصادیون و فعالان اقتصادی و کسانی که کار اقتصادی می‌کنند و یا کسانی که پس‌انداز دارند، نباید تحت‌تاثیر این فضاهای کاذب قرار گیرند. این فضا را سوداگران ایجاد می‌کنند، ولی واقعیت اقتصادی این نیست.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق عنوان می‌کند: واقعیت اقتصادی ما این است که دلار بین ۵۰ تا ۶۰ هزار باشد. در این شرایط، ورود به بازار ارز نوعی ریسک و قمار است و توصیه من این است که کسانی که کار اقتصادی می‌کنند، خودشان را اسیر این جو نکنند، چون به نظر من این حوادث فروکش می‌کنند و دوباره همان‌طور که قبلا بارها شاهد بودیم، نرخ ارز پایین می‌آید و یک عده‌ای از هستی ساقط می‌شوند.

آل‌اسحاق در پاسخ به سوال خبرآنلاین که دامنه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان، براساس شرایط تورمی است؟ تصریح می‌کند: بله، براساس مجموع شرایط موجود، قیمت دلار باید بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان باشد.

وی تاکید می‌کند: این قیمت تعادلی بازار آزاد ارز است؛ وگرنه در بازار نیمایی و مبادله‌ای، قیمت دلار خیلی پایین‌تر از این‌هاست. در حوزه تجارت رسمی با دلار پایین‌تر از این اعداد روبه‌رو هستیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به این سوال که در رابطه با کسانی که در بازار قمار می‌کنند، آیا نمونه‌ای دارید که به گفته شما از هستی ساقط شده باشد؟ می‌گوید: خیلی زیاد. در زمانی که قطعنامه ۵۹۸ صادر شد، چنین صحنه‌هایی را زیاد دیدیم. یک قطعه در بهشت‌زهرا کسانی بودند که با همین فضای گرگ و میش پایان جنگ، وارد صحنه خرید و فروش ارز شدند و بعد از آن با ریزش قیمت‌ها، سکته کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این افرادی که در بازار سوداگری می‌کنند، قابل شناسایی نیستند؟ عنوان می‌کند: قابل شناسایی هستند و با آن‌ها هم برخورد می‌شود، ولی خب از الیگودرز گرفته تا شمال و جنوب کشور، یک عده‌ای به صورت مجازی و غیرمجازی به فضاسازی در بازار ارز مشغول هستند، ولی این گروه یک عده خاصی هستند.

نرخ دلار تا پایان سال به چه رقمی می‌رسد؟

آل‌اسحاق در پاسخ به این سوال  که نرخ دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟ می‌گوید: به نظر من با سیاست کلی بانک مرکزی و فعالان اقتصادی و با امکانات اقتصادی که داریم، نرخ دلار در همین دامنه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان باید بماند. از نظر تعادل اقتصادی، در بازار آزاد دامنه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان نقطه تعادلی دلار است.

منبع: خبرانلاین

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما