بررسی تاثیر اخبار بد بر سلامت روح و روان کودکان

از جمله تاثیر اخبار بد بر کودکان مواردی مانند افت تحصیلی، کابوس دیدن، سر درد، گریه‌های بی‌دلیل، پرخاشگری و بدرفتاری، بدخوابی، جویدن ناخن، شب ادراری، داشتن حالت تهوع و ترس از صداهای بلند را اشاره کرد.

بررسی تاثیر اخبار بد بر سلامت روح و روان کودکان

این روزها اخبار مانند هوایی که نفس می‌کشیم ما را احاطه کرده است. انسان این عصر در دانشگاه، محل کار، مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه، حتی در بسیاری از تاکسی‌ها و آسانسورها هم از تاثیر اخبار در امان نیست. کودکان و نوجوانان نیز خواه‌ناخواه بریده‌هایی از اخبار جهان را می‌بینند و می‌شنوند و تحت تاثیر اخبار بد هستند. این بدان معناست که اطلاعاتی از قبیل آتش‌سوزی، سیل، زلزله، بیماری‌های همه‌گیر، جنگ، تروریسم، تصادفات، جنایات خشونت‌آمیز و… به‌طور روزانه در ذهن فرزند شما می‌چرخد.

این در حالی است که کودکان باید در سال‌های اولیه زندگی خود احساس امنیت کنند تا رشد خوبی داشته باشند. زمانی که کودکان به‌طور مداوم در معرض اخبار قرار می‌گیرند حتی اگر به‌طور کامل متوجه نباشند که چه اتفاقی دارد می‌افتد درگیر تاثیرات بد آن می‌شوند.

اخبار بد، درست مانند یک گلوله می‌تواند یک کودک را از پا بیندازد و اثراتی غیرقابل بازگشت روی روح و روان او بگذارد. بهتر است والدین با آگاهی از تاثیر اخبار بد بر کودکان راهکارهایی در جهت محافظت بچه‌ها در برابر این تاثیرات منفی اخبار بد پیدا کنند. در این مطلب قصد داریم به بیان تعدادی از اثرات بد اخبار منفی برای کودکان بپردازیم. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

تاثیر اخبار بد بر کودکان

۱- اضطراب بارزترین پیامد منفی خبر بد برای کودکان

آخرین تحقیقاتی که درباره تاثیر اخبار بد بر کودکان انجام شده است نشان می‌دهد که چگونه تماشای اخبار بد می‌تواند اضطراب کودکان را افزایش دهد و واکنش‌هایی را در مغز ایجاد کند که آن‌ها را در معرض خطر اختلالات اضطرابی قرار می‌دهد.

در واقع تاثیر اخبار بد بر کودکان زمانی ظاهر می‌شود که نگرانی‌های آن‌ها با موضوعاتی شبیه اخباری که می‌شنوند، شکل می‌گیرد. برای مثال نسبت به جداشدن از والدینشان و پیش‌آمدن اتفاقاتی مثل جنگ مضطرب می‌شوند. این نگرانی‌ها به‌مرور زمان به‌جای محوشدن طبیعی، شدیدتر می‌شوند.

گاهی اوقات کودکان به‌ دلیل بالابودن اضطراب‌هایشان نمی‌توانند درباره آن صحبت کنند. این اضطراب‌ها می‌تواند به‌صورت جسمانی بروز پیدا کند برای مثال کودک به‌طور مداوم از دل‌درد شکایت داشته باشد. آگاهی شما از علائم فیزیکی اضطراب در کودکان می‌تواند به افزایش آگاهی شما در زمینه ابعاد مختلف تاثیر اخبار بد روی کودکان کمک کند.

۲- ترس به‌عنوان شایع‌ترین تاثیر دیدن اخبار منفی توسط کودکان

حدود نیمی از کودکان از چیزی که در اخبار دیده‌اند می‌ترسند. این امر می‌تواند منجر به فوبیاهای جدی شود که تا بزرگسالی ادامه می‌یابند. کودکان کم‌سن و سال هنوز نمی‌توانند درک درستی از اخبار داشته باشند. برای این گروه سنی دیدن جنگ، تصادف، فروریختن ساختمان‌های بلند، آدم‌ربایی و دزدی حتی اگر آن سوی جهان باشد به معنای این است که برای آن‌ها هم در همین لحظه اتفاق خواهد افتاد.

بنابراین احتمال دارد انواع ترس در کودکان در اثر چیزهایی که در رسانه‌ها می‌بینند،شکل بگیرد . این ترس‌ها ممکن است حتی به‌مرور زمان شدیدتر و مشکل‌سازتر شود. بنابراین حتی با یک حساب سرانگشتی هم می‌توان فهمید که بسیاری از ترس‌های بچه‌ها به‌دلیل تماشای اخبار منفی بوده است. در واقع تاثیر اخبار بد برای کودکان از طریق ترس‌های مختلف در آن‌ها بروز پیدا می‌کند.

پیامد منفی خبر بد

۳- تاثیر شنیدن اخبار بد در بروز مشکلات یادگیری کودکان

یکی از تاثیرات منفی شنیدن اخبار بد برای کودکان این است که چون آن‌ها به‌طور کامل خبر را درک نمی‌کنند استرس شدیدی را تجربه می‌کنند. این استرس یا مشغولیت ذهنی کودکان به موضوع خبر باعث پایین‌آمدن سرعت پردازش یا اخلال در فرایند توجه و تمرکز آن‌ها شود.

در این حالت ممکن است کودک نتواند در مدرسه به‌سرعت درس‌ها را درک کند یا بیاموزد. همچنین ممکن است نتواند با بحث‌های کلاسی همگام شود یا سوالات خود را به موقع بیان کند. همچنین قرارگرفتن مداوم درمعرض اخبار بد می‌تواند مسیر توجه و تمرکز هر کودکی را منحرف کند.

به‌خصوص زمانی که تمرکز یک چالش سخت برای کودک است، این تاثیر اخبار بد برای کودکان بیشتر خودنمایی می‌کند. همراه‌شدن این پیامد منفی شنیدن اخبار همراه با بروز علائم بیش‌فعالی در کودکان می‌تواند آن‌ها را کاملا از مسیر موفقیت تحصیلی دور کند. بهتر است در چنین شرایطی کودک را تاحد امکان از شنیدن اخباری که کمکی به او در فرایند رشد تحصیلی و اجتماعی نمی‌کند، دور کنید.

۴- تاثیر اخبار بد روی خواب کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان به‌منظور رشد بهتر نیاز به بهره‌مندی از فواید خواب کافی را دارند. زمانی که کودکان در طول روز شاهد اخبارهایی آزاردهنده هستند، به‌هنگام خواب ذهنشان مملو از تصاویر آشفته و ناراحت‌کننده‌ای است که موجب بی‌خوابی، بدخوابی یا بروز کابوس در آن‌ها می‌شود. این موضوع به‌خوبی می‌تواند تاثیر اخبار بد برای کودکان و نوجوانان را نشان دهد.

سلامت روان کودک

شاید دیدن و شنیدن آن‌چه که از تلویزیون و رادیو پخش می‌شود برای بزرگسالان یک انتخاب باشد و آن‌ها بتوانند با زدن یک دکمه آن را تغییر دهند، اما کودکان هیچ کنترلی روی جلوگیری از تاثیر اخبار بد در وجودشان ندارند. فراموش نکنید بیشتر اوقات ممکن است کودکان حتی متوجه مفهوم جملاتی که در اخبار بیان می‌شود، نشوند، اما واکنش والدین خود را می‌بینند. هر واکنشی که آن‌ها را ناامن کند و بترساند می‌تواند بر میزان خواب آن‌ها تاثیر منفی بگذارد.

۵- مشکلات غذایی از عوارض شنیدن اخبار بد توسط کودکان

استرس و اضطرابی که کودکان با شنیدن اخبار بد متحمل می‌شوند، می‌تواند به‌صورت مستقیم بر میل به غذاخوردن آن‌ها تاثیر بگذارد. این موضوع به‌خصوصمانی خطرناک می‌شود که مصرف کم غذا منجر به کاهش وزن و نرسیدن به استانداردهای وزنی برای رشد و تکامل وی می‌گردد.

علاوه بر این، وزن کم بدن و دریافت ناکافی غذا می تواند علائم اضطراب و استرس را شدیدتر کند. تاثیر اخبار بد برای کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان به‌صورت یک چرخه ظاهر می‌شود. برای مثال اگر فرزند شما به‌دلیل شنیدن مداوم اخبار منفی از شبکه‌های اجتماعی یا راه‌های دیگر دچار کم‌وزنی شود، ممکن است دچار نگرانی درباره تصویر بدن خود و مقایسه با ملاک‌های زیبایی گردد.

در نهایت این نگرانی و اضطراب می‌تواند فراگیرتر شود و منجر به اختلالات خوردن گردد.

۶- افزایش پرخاشگری کودکان با تماشای اخبار بد

کودکان و نوجوانان به اخبار خشونت‌آمیز، واکنش‌هایی مثل ترس و نگرانی یا الگوگیری را نشان می‌دهند. در واقع تاثیر اخبار بد بر کودکان می‌تواند در قالب ترغیب آن‌ها به انجام اعمال خشونت‌آمیز ظاهر شود. بسیاری از روانشناسان حتی علت پرخاشگری کودک را تماشای محتواهای خشونت‌آمیز می‌دانند. والدین و مراقبان بهتر است کودک و نوجوان را تا حد امکان از تماشای اخبار مربوط به جرم و جنایت دور نگه دارند و مهارت‌هایی در حوزه محافظت از خود در برابر خطر را به آن‌ها آموزش دهند. مزایای انجام این نوع مراقبت‌ها، پرورش کودکان، نوجوانان و جوانانی سالم‌تر، شادتر و موفق‌تر است.

دور نگه داشتن کودک در برابر اخبار بد

چگونه کودکان را در برابر اخبار بد محافظت کنیم؟

ممکن است والدین با تمام تدابیری که اتخاذ می‌کنند باز هم نتوانند کودک را در یک حباب خالی از اخبار بد نگه دارند و گاهی حتی نیاز باشد که توضیحاتی هرچند کوتاه درباره بعضی اتفاقات ارائه دهند. بنابراین بهتر است راه‌هایی برای به حداقل رساندن تاثیر اخبار بد بر کودکان بیاموزند. در این قسمت به چند راهکار در این زمینه اشاره می‌کنیم:

میزان شنیدن یا دیدن اخبار توسط کودکان را کنترل کنید : تا حدود ۱۰ سالگی فرزند شما چه به‌لحاظ توانایی‌های ذهنی و چه‌ به‌لحاظ رشد مهارت‌های اجتماعی و خودمراقبتی توانایی درک کامل رویدادها را ندارد؛ بنابراین بهتر است تا حد امکان از تماشای اخبار یا واکنش‌های افراطی جلوی فرزندتان جلوگیری کنید.

به سوالات بچه‌ها پاسخ دهید:  بچه‌ها اغلب اطلاعات ناقصی از یک موضوع دارند و این موضوع دلیلی برای ترس آن‌ها است بهتر است به سوالاتشان پاسخ دهید و به آن‌ها احساس امنیت دهید.

ترس‌ها را بپذیرید و هرگز به آن‌ها نخندید:  به بچه‌ها کمک کنید در مورد ترس‌هایشان صحبت کنند و با هم در مورد مهارت‌هایی که در درمان ترس کودکان به کمکشان می‌آید، صحبت کنید.
به کودکان خود کمک کنید احساس امنیت و دوست‌داشتن داشته باشند: به آن‌ها بگویید که خیلی زیاد دوستشان دارید، زیاد در

آغوششان بگیرید و ببوسید:  به آن‌ها بگویید که همیشه برای محافظت از آن‌ها در برابر خطر یا هر موضوعی در کنارشان هستید. همچنین به آن‌ها می‌آموزید از خود محافظت کنند.

منبع: دلگرم

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما