وقتی دولت نمی تواند قانون اجرا کند

چرا مالکان خانه های لوکس مالیات نمی دهند؟

اقتصاد 100، آمارها نشان می دهد که در طی 7 ماهه ابتدای امسال صاحبان خانه های خالی و لوکس طفره می روند

چرا مالکان خانه های لوکس مالیات نمی دهند؟

به گزارش گروه مسکن اقتصاد 100، اگرچه  قانون مالیات بر خانه‌های خالی مدت‌ها است که به تصویب رسیده است و سال 98 نیز این قانون مجددا اصلاح شد اما آمارها نشان می دهند طی 7 ماهه سال جاری تنها 1.5 میلیارد تومان مالیات از خانه های خالی و 12 میلیارد تومان از محل خانه های لوکس وصول شده است .

قانون مالیات بر خانه های خالی باهدف  استفاده از اهرم تنظیم‌گری مالیات در حوزه مسکن بود تا احتکار مسکن کاهش پیدا کند اما به نظر می رسد این مهم محقق نشده است .

این درحالی است که سازمان امور مالیاتی نیز اعلام کرده است که از تعداد خانه های خالی بی خبر است .

همچنین برخی از نمایندگان مجلس نیز بر این باورند که ارائه این اطلاعات از سوی وزارت راه و شهر سازی  غیر قانونی است .

در این میان اگرچه دولت هدف از تصویب این قانون ، مبارزه با احکتار مسکن اعلام کرده اما مالیات از خانه‌های خالی و  لوکس ک به عنوان یکی از منابع تامین مالی صندوق ملی مسکن اعلام شده است .

به  گفته مسعودرهنما هیات عامل صندوق ملی مسکن تاکنون 6 هزار و 600 میلیارد تومان عمدتا از خزانه دولت در آن جمع شده و این درحالی است  برای تامین مالی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی 400 هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز است.

حالا آمارها حکایت از آن دارد در شش ماهه نخست امسال مالیات خانه‌های خالی 485 میلیون تومان و مالیات واحدهای لوکس فقط 12 میلیارد و 775 میلیون تومان بوده و منابع دیده شده برای تامین مالی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی عملاً بدست نیامده است .

سوال این است که آیا دولت دراجرای این قانون ناتوان است یا عامل دیگری مانع از جمع آوری این مالیات می شود ؟

انتهای پیام/

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما