مترو یا منوریل؛ پینگ‌پینگ مدیریت شهری احمدی‌نژاد ادامه دارد

اقتصاد 100- رییس شورای شهر قم می گوید دولت متعهد شده تمام بار مالی تکمیل پروژه منوریل قم را بپردازد .

مترو یا منوریل؛ پینگ‌پینگ مدیریت شهری احمدی‌نژاد ادامه دارد

به گزارش گروه زیربنایی اقتصاد 100،  بهارسال 89 درتعطیلات نوروزی پایه های بتونی مونوریل تهران برچیده شد. پایه هایی که از سال 83 در محدوده میدان صادقیه بلاتکلیف بودند وایجادشان 12 میلیارد تومان برای تهرانی تمام شد .آن زمان شهردارمنطقه 5 اعلام کرد که 22‌پایه پروژه نیمه کاره منوریل صادقیه که 10پایه آن به‌صورت کامل شده و 12پایه به‌صورت آرماتور بندی بود باعث سد معبر و ایجاد مزاحمت‌ها و مشکلات زیادی برای شهروندان در محدوده ایستگاه مترو صادقیه شده بود که با توجه به درخواست‌های مکرر شهروندان و شورایاران محله‌ها پایه‌های این پروژه جمع‌آوری شد.

 اما رویای نیمه تمام احمدی نژاد در شهرداری تهران که گفته می شد ایده حمید بهبهانی استادش به او بوده در دولت هم دنبال شد. قم و کرمانشاه برای اجرای این پروژه حمل و نقلی انتخاب شدند .در 26شهریور سال 88 و در زمان استانداری دادوش هاشمی، کمیته فنی شورای عالی ترافیک کشور با حمایت محمود احمدی‌نژاد، به دلایلی که آنها را «تفکر مهندسی و اصلاح الگوی مصرف» اعلام کرد، پروژه متروی کرمانشاه را به پروژه منوریل کرمانشاه تبدیل کرد و اعلام شد که هزینه و بودجه اجرای قطار‌ شهری کرمانشاه به نصف کاهش یافته ‌است.

برنامه اجرائی احداث خط یک قطار ‌شهری کرمانشاه از اواخر سال 90 و اوایل 91 در قراردادی به مبلغ اولیه 215 میلیون یورو و مدت زمان اجرائی 42 ماه آغاز و پیش‌بینی شد تا سال 93 اولین فاز آن به بهره‌برداری برسد.‌ پس از سفر رهبری و با انتقاد کارشناسان و نمایندگان شهر از پروژه منوریل، مقرر شد مترو جایگزین منوریل شود. با‌این‌حال، از آنجا که عملیات ساخت و نصب ستون‌ها آغاز شده و تا حدی پیش رفته بود، نمایندگان از حفظ این بخش دفاع کرده و به این ترتیب شبکه حمل‌ونقل ریلی کرمانشاه دوپاره شد. در دولت یازدهم نیز مقامات استانداری کرمانشاه از جایگزینی مونوریل با قطار سبک شهری خبر دادند.

قم مقصد دوم منوریل بود. اما داستان دنبال دار مونوریل قم که پایه های آن مدت هاست  احداث شده  هنوز به پایان نرسیده است . در سال 88 طرح منوریل قم کلنگ‌زنی و سازمان قطار ‌شهری قم نیز رسما افتتاح شد. بنا بود دو فاز 6.2 و 11‌کیلومتری منوریل بار ترافیکی قم را کم کند.از همان ابتدای کار مباحث فراوانی درباره مطالعات و مسیریابی صورت‌گرفته ایجاد شد، ولی پس از یک سال با استانداری محمدحسین موسی‌پور کار سرعت بیشتری گرفته و با صرف هزینه زیاد ستون‌های منوریل در نقاطی از شهر قد علم کردند. بنا بود پروژه در سال 90 به بهره‌برداری برسد، اما پس از مدتی اعتراضات و مباحثی درباره نحوه عبور منوریل از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه ایجاد شد که منجر به کندی انجام کار شد.

تا زمانی که مهر ابطال بر پروژه منوریل قم زده شد، این پروژه متوقف ماند . تورم و افزایش  قیمت ارز باعث شد اگر روزی مونوریل برای تکمیل شدن به 100یا 200میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت به بیش از هزار میلیارد تومان برسد و دیگر هیچکس حاضر نباشد مسئولیت آن را برعهده بگیرد و سکوتی چند ساله درخصوص منوریل قم شود .

 به تازگی دولت مسئولیت هزینه های تکمیل منوریل را برعهده گرفته است .

حسین اسلامی رییس شورای شهر قم دراین  خصوص به اکو ایران می گوید :‌ بر خلاف نظر استان ،دولت تصمیم می گیرد که منوریل ایجاد کند و جانمایی آن از نظر برخی از کارشناسان و اعضای شورا صحیح نبوده و در آن محدوده تراکم جمعیتی نداریم که منوریل به عنوان یک حمل و نقل عمومی بتواند کارایی داشته باشد ،   وضعیت کنونی حاصل این است که فردی از دولت تصمیم می گیرد که این اتفاق بیافتد و حالا این اتفاق افتاده است و ما باید 50 درصد هزینه های آن را از شهروندان قمی دریافت کنیم برای این حمل و نقلی که قبولش نداریم و این دلیل توقف آن است که مدیریت شهری این شهر نمی تواند برای دریافت 50 درصد هزینه های این پروژه نمی تواند به شهروندان فشار بیاورد .

او ادامه می دهد :‌اگر دولت فکر می کند این پروژه درست است برخلاف نظر شهروندان قم ، خودش آن را انجام دهد در سفری که رییس جمهور به قم  انجام داده و مسائل شهر مورد بررسی قرار گرفت یک کمیته ای ایجاد شد که من هم عضو آن هستم ، که در این خصوص  تصمیم گیری شود ، رییس جمهور نظرش این است که به هر ترتیب این پایه ها ایجاد شده و باید به جایی برسد و مدیریت شهری با شرط پذیرفت .

اسلامی اضافه می کند :‌شرط پذیرش ما این بود که  به شرطی که دولت همه هزینه ها را  تقبل کند و تا 6.8 مدیریت شهری منعی ندارد و این مصوب شد  .

او درخصوص جایگزینی یکی از خطوط متروی قم با منوریل هم توضیح داد :‌ابتدا حرف این بود مونوریل به جای خط ب باشد یعنی از پردیسان که ما مخالف بودیم و آن هم جای خودش مطالعاتش شده   و مترو و منوریل قابل قیاس نیست و آن را هم حذف نکردیم ،با مالی منوریل   بر دوش دولت است و حذف خط ب هم اتفاق نیفتاده است .

رییس شورای شهر قم درخصوص سرانجام واگنی که قرار بود از تهران به قم داده شود و منتفی شد می گوید : این سه واگن برای انجام تست گرم بود و قابلیت حمل مسافر نداشت که آن هم به دلیل نیاز به مصوبه شورای شهر تهران اتفاق نیفتاد . اما از راه دیگری قطار مورد نیاز را تامین کردیم و به زودی تست گرم مترو قم اتفاق می افتد و همان شرکت کیسون واگن ها را هم تهیه می کند .

انتهای پیام/

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما