تیتر و لید عالی خط ریل خالی!/ چرا سرمایهگذاران به راهآهن «رشت – آستارا» روی خوش نشان نمیدهند
اقتصاد 100 - تخمین شرکت راهاهن برای تکمیل پروژه رشت-آستارا از نظر مالی این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو هزینه نیاز است و از نظر زمانی نیز مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیشبینی شده است پروژه ای 162 کیلومتری از سال 98 که فقط 10 کیلومتر آن زیر سازی شده است.
به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، تخمین شرکت راهاهن برای تکمیل پروژه رشت-آستارا از نظر مالی این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو هزینه نیاز است و از نظر زمانی نیز مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیشبینی شده است پروژه ای 162 کیلومتری از سال 98 که فقط 10 کیلومتر آن زیر سازی شده است.
امروز عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور درباره تکمیل پروژه راهآهن رشت-آستارا در گفتگویی اظهار کرد: همانطور که بارها از سوی وزیر راه هم اعلام شده، ما مصمم هستیم راهآهن ۱۶۲ کیلومتری رشت-آستارا را بسازیم و این پروژه را بهعنوان یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور تلقی میکنیم و از این رو بحث مشارکت طرفهای روسی یا حتی کشور آذربایجان هم در این خصوص مطرح است.
وی با بیان اینکه فرآیند اجرایی در راهآهن رشت-آستارا از اواخر سال ۱۳۹۸ شروع شده و این کار متوقف نبوده است، افزود: تا کنون ۱۰ کیلومتر از بخش ابتدایی این راهآهن از سمت رشت زیرسازی شده و از سمت آستارا نیز حدود ۱۱ کیلومتر از مسیر را با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا عقد قرارداد کردیم و در دست اجراست. اکنون این موضوع مطرح است که کار اجرایی مربوطبه حد فاصل بین این دو نقطه که حدود ۱۴۰ کیلومتر میشود را آغاز کنیم تا تمام طول این مسیر به دست اجرا برسد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ادامه داد: برای این موضوع ابتدا به عقد قرارداد نیاز بود که با ترک تشریفاتی که از سوی وزارت راه و شهرسازی برای سازمان برنامه و بودجه کشور در شهریورماه امسال ارسال شده، پیگیر هستیم که مجوز بگیریم و مطابق با ماده ۲۸ آییننامه برگزاری مناقصات بتوانیم با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا عملیات اجرایی این محدوده را هم که هنوز شروع نشده، بهصورت طرح و ساخت آغاز کنیم.
خطیبی با بیان اینکه برای تامین منابع این پروژه روشهای مختلفی را دنبال میکنیم، اظهار کرد: در سالهای قبل تامین بودجه از سوی چینیها مطرح بود، در دورهای با کشور آذربایجان بهصورت مستقل مذاکره کردیم که نتوانستیم به نتیجه قطعی برسیم و هر کدام هم دلایلی داشتند، اما لازم بود مذاکره صورت گیرد که درنهایت منجر به نتیجه نشد، تا اینکه خیرا بحث ورود کشور روسیه برای تامین مالی و اینکه چطور میخواهد در این پروژه ایفای نقش کند مطرح شد.
وی ادامه داد: دو ماه قبل هیئتی از راهآهن روسیه از راهآهن رشت-آستارا بازدیدی داشتند که تمام طول مسیر را دیدند و جلساتی برگزار کردند، نقشههای فنی مسیر در اختیارشان قرار گرفت و مقرر شد آنها ظرف دو ماه در مورد نحوه ورودشان به این پروژه اعلام نظر کنند. در این حد فاصل زمانی، سوالاتی را مطرح کرده و از مبادی دیپلماتیک برای ما ارسال کردند، ما هم پاسخهای فنی اینها را تهیه کردیم و در دست ارسال داریم و این مذاکرات درحال انجام است و باید منتظر نقطهنظر طرف روسی باشیم که ببینیم نحوه ورودشان چطور خواهد و در بعد ساخت یا تامین مالی ورود میکنند.
گفتنی است، متاسفانه در گذشته این پروژه به آذربایجانیها داده شده بود و از آنجا که آنها رقیب ما در تجارت کریدوری با روسیه هستند به همین خاطر پروژه سالها قدمی رو به جلو نداشت، سوال جدی آن است که کریدور شرق به غرب کریدور شمال به جنوب هر دو از وسط خاک ایران رد شود هم امنیت اقتصادی و امنیت نظامی و خلاصه منافع اقتصادی ما برای صد سال آینده تضمین میشود ولی ۱۶۰ کیلومتر راه آهن داریم که بیست سال است که میگویی فردا میسازیم. الان داریم میسازیم و نشده است.
یکی از معاونین وزارت راه دولت قبلی در فضای مجازی گفتگوی مناظره گونه داشتیم و ایشان ادعایشان این بود که این توجیه اقتصادی ندارد اما مسلم است وقتی زیر ساخت ایجاد میکنی بعد هزینهها سرشکن میشود و بعد از آن توجیه اقتصادی خواهد داشت.
در هر صورت همانطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، وزارت راه پای این پروژه ایستاده و هر طور شده، این پروژه را احداث خواهد کرد ولی در عمل برای هنوز همه چیز در حد تیتر باقی مانده است و به برنامهای مشخص برای اجرا نزدیک نیست.
انتهای پیام/
ارسال نظر