جا شدن RTX 4090 FE در سیستم آماده Intel NUC 13 Extreme

رسانه چینی Computer Evaluation Room اولین رسانه‌ای است که توانسته نسل جدید سیستم‌های آماده نسبتاً کوچک اینتل را تست کند. این سیستم‌ها به پردازنده‌های پرچمدار نسل سیزدهمی Raptor Lake مجهز شده‌اند. نکته جالب در خصوص سیستم‌های Intel NUC 13 Extreme این است که علیرغم اندازه نسبتاً کوچک، فضای داخلی آن‌ها به اندازه‌ای بزرگ هست که می‌توان یک دستگاه کارت گرافیک GeForce RTX 4090 Founders Edition را داخل آن‌ها نصب کرد.

جا شدن RTX 4090 FE در سیستم آماده Intel NUC 13 Extreme

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از سخت افزارمگ،به صورت پیش‌فرض، بالاترین کانفیگ سیستم آماده Intel NUC 13 Extreme به پردازنده 24 هسته‌ای Core i9 13900K و کارت گرافیک ASUS GeForce RTX 3080 Ti TUF Gaming مجهز است. این سیستم قطعاً برای تبلیغ و افزایش فروش کارت گرافیک‌ Arc A770 Limited Edition شرکت اینتل یک فرصت عالی بود، اما باز این نکته که می‌توان در این سیستم جمع‌وجور یک کارت گرافیک سه اسلاته نصب کرد در نوع خود جالب توجه است.

این سیستم‌ها قابلیت پشتیبانی از 64 گیگابایت حافظه DDR5 را دارند، اما کانفیگ مورد بحث ما به 32 گیگابایت حافظه DDR5-4800 از برند Kingstone مجهز است. این، در حالی است که نسل قبلی این سیستم فقط از حافظه‌های DDR4 پشتیبانی می‌کرد. علاوه بر آن، سیستم‌های NUC 13 Extreme سه درگاه M.2 PCIe 4.0 دارند و امکان نصب درایوهای 2.5 اینچی SATA نیز روی آن‌ها وجود دارد. امکان نصب کارت گرافیک‌های PCIe 5.0 نیز برای این سیستم‌ها وجود دارد، اما نه برای همه مدل‌ها و کانفیگ‌های آ‌ن‌ها.

پردازنده Core i9 13900K توان‌های حرارتی PL1 و PL2 به ترتیب 150 و 250 واتی دارد و به این معناست که خبری از گلوگاه گرمایی نیست. علاوه بر آن، از طریق نرم افزار NUC Control Center امکان تنظیم پردازنده روی حالت‌های مصرف 120 واتی بهینه و 160 واتی اورکلاک نیز وجود دارد که در حالت اورکلاک، نویز تولیدی خنک کننده این سیستم‌ها کمی زیاد می‌شود.

در خصوص منبع تغذیه، سیستم‌های NUC 13 Extreme با منبع تغذیه 750 واتی عرضه می‌شوند که مشخصاً برای کارت گرافیکی مثل RTX 4090 کافی نیست. اما شرکت اینتل، فضای کافی برای نصب منبع تغذیه بزرگ‌تر روی این سیستم‌ها در نظر گرفته و امکان تعویض منبع تغذیه توسط خود کاربر وجود دارد.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، امکان نصب کارت گرافیک RTX 4090 Founders Edition داخل سیستم‌های آماده Intel NUC 13 Extreme وجود دارد که نکته قابل توجهی است. البته نصب این کارت داخل این سیستم به هیچ وجه آسان نیست و برای این کار، باید تمام قطعات سیستم را یک بار بار کرد و دوباره بست! علاوه بر آن، باید از یک کابل 16 پین سفارشی هم استفاده کرد چراکه سیم‌کشی این سیستم، همان سیم‌کشی استاندارد PCIe است و کابل 16 پین روی آن به صورت پیش‌فرض موجود نیست. در حالتی که کاربران بخواهند بدون تعویض منبع تغذیه 750 واتی از کارت گرافیک RTX 4090 روی این سیستم استفاده کنند، باید اطمینان حاصل کنند که مصرف انرژی کارت تحت هیچ شرایطی از 450 وات بیشتر نمی‌شود.

عملکرد سیستم آماده NUC 13 Extreme در مجموع مطلوب است. این سیستم در تست Cinebench R23 امتیازهای تک و چند هسته‌ای 2193 و 35478 و در تست CPU-z، امتیازهای 917 و 15700 را کسب می‌کند. عملکرد دمایی سیستم نیز قابل قبول است – دمای پردازنده و کارت گرافیک زیر لود کامل، از 85 و 67 درجه سانتی‌گراد بالاتر نمی‌روند.

شرکت اینتل، فلسفه پشت کامپیوترهای NUC Extreme را از بقیه کامپیوترهای کوچک خود جدا کرده است. این سیستم‌ها در اصل یک مجموعه پردازنده، حافظه و اس اس دی هستند که روی یک برد جدا به نام NUC 13 Compute Element نصب شده‌اند و یک سیستم خنک کننده با دو فن نیز وظیفه دفع حرارت آن را دارد. در این ابعاد، رقیب خاصی برای این کامپیوترها وجود ندارد.

نزدیک‌ترین رقیب NUC 13 Extreme سیستم آماده Dell Precision 3460 با اندازه مشابه است که در بالاترین کانفیگ به یک پردازنده Core i9 12900 و منبع تغذیه 300 واتی مجهز می‌شود و فاقد کارت گرافیک مجزا است. قاعدتاً باید تا به اینجای کار متوجه شده باشید که سیستم‌های Intel NUC 13 Extreme چرا خاص هستند!

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

در شرایط فعلی کدام بازار را برای سرمایه گذاری مناسب تر و کم ریسک تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما