بازار موبایل آفریقا دست کیست؟
اقتصاد ۱۰۰ - بیش از ۴۹ درصد از بازار موبایل قاره آفریقا در دست کمپانی Transsion ، سازنده گوشیهای تکنو، اینفینیکس و آی تل است.
به گزارش گروه دانش و فناوری، طبق جدیدترین آمار موسسه تحقیقاتی کانالیس، بازار قاره سیاه بین ماههای جولای و سپتامبر ۲۰۲۳ بیش از ۱۲ درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن تجربه کرد، در حالی که اغلب بازارها روند کاهشی داشته و سازندگان موبایل تلاش میکنند تا روی کاربران این قاره به عنوان خریداران بالقوه تمرکز داشته باشند.
اما رتبه دوم بازار آفریقا در دست سامسونگ است که ۳۳ درصد کل بازار قاره را در دست دارد اما در مدت مشابه ۱۳ درصد روند کاهشی را در بازار داشته است.
در فصل سوم ۲۰۲۳ شرکت Transsion بیش از ۸.۶ میلیون گوشی و برند سامسونگ بیش از ۴.۶ میلیون گوشی وارد بازار آفریقا کردند.
شیائومی با ۱.۹ میلیون گوشی، اوپو با ۰.۸ میلیون گوشی و ریلمی با ۰.۶ میلیون گوشی در ردههای بعدی قرار گرفتند.
این قاره در مقابل چالشهای اقتصاد کلان که سازندگان در جاهای دیگر با آن مواجه هستند، انعطافپذیری قوی در تقاضا و عرضه نشان داده است.
به عنوان مثال، کشور آفریقای جنوبی با وجود کاهش سریع ارزش پول، شاهد رشد ۲۰ درصدی بازار موبایل بود.
مانیش پراوینکومار، مشاور ارشد در موسسه تحقیقاتی کانالیس گفت مشتریان آفریقایی، گوشیهای میانرده با صفحهنمایش و باتری بزرگ را میخواهند تا هنگام قطع برق آنها را سرگرم کنند.
نیجریه و مصر نیز شاهد افزایش فروش موبایل پایه بودند، جایی که شیائومی فروش ردمی نوت ۱۲ ۴ جی، ردمی ۱۲ و انواع ردمی سی ۱۲ را در اولویت قرار داده است.
مصر نیز پس از جنگ در اوکراین و خروج سرمایهگذاریهای غیرمستقیم، با کمبود ارز برای پرداخت کالاهای وارداتی خود از جمله گوشیهای هوشمند مواجه بود.
اما اکنون محدودیتهای واردات رفع شده است و این کشور شاهد افزایش ۱۹ درصدی فروش موبایل بوده است.
اگرچه شیائومی، ریلمی و Transsion روی گوشیهای مقرون به صرفه تمرکز کردند، اما سامسونگ علاوه بر فروش سری A تلاش کرد تا روی گوشیها تاشوی خود تمرکز کند تا اگرچه در آفریقا محبوب نیست اما خود را در موقعیت برتر قرار دهد.
هوآوی نیز تلاش کرده تا با تامین کنندگان محلی روی مباحث نرم افزاری تمرکز کند تا نبود سرویس و خدمات گوگل را روی گوشیهای خود با برنامههای بومی جبران کند.
بر اساس پیش بینی کانالیس رشد در آفریقا ادامه خواهد داشت ولی رشد در ۲۰۲۴ تک رقمی خواهد شد.
کاهش ارزش پول، مالیات بر واردات و ابتکارات دولتهای بومی برای ترویج محصولات داخلی، از جمله موانع بر سر افزایش فروش موبایل برندهای خارجی در قاره سیاه اعلام شده است.
انتهای پیام
ارسال نظر