افزایش قیمت تراشه های TSMC – از 3 نانومتر تا 5 نانومتر

از چند سال پیش قیمت قطعات کامپیوتر و سایر لوازم الکترونیکی مصرفی یا افزایش یافته و یا رکود شکسته است. تولیدکنندگان این قطعات به‌دلیل هزینه قطعات، تورم، شوک‌های ناشی از همه‌گیری منحوس ویروس کرونا و آسیب دیدن زنجیره تامین و سایر شرایط کلان اقتصادی نتوانستند به‌مانند گذشته به وتوزیع محصولات خود بپردازند. حالا گزارش‌ها حاکی از آن هستند که به‌غیر از این‌ موارد، باید به فکر افزایش قیمت تراشه های TSMC هم باشیم که به‌زودی تاثیر خود را بر قیمت دیگر محصولات فناوری نیز خواهند گذاشت.

افزایش قیمت تراشه های TSMC – از 3 نانومتر تا 5 نانومتر

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از سخت افزارمگ،به گفته خبرگزاری DigiTimes، شرکت TSMC قصد دارد تا قیمت نهایی محصولات نیمه هادی‌های 3 نانومتری رده N3 خود را به قیمت 20000 دلار برای هر ویفر بفروشد. طبیعی است که قیمت‌های قرارداد برای شرکت‌های بزرگ‌تری مانند اپل، اینتل یا انویدیا که سفارشات عمده‌تری دارند، احتمالاً پایین‌تر خواهد بود، اما این هزینه‌های افزایش‌یافته احتمالاً بدون توجه به مصرف‌کنندگان کاهش می‌یابد.

خبرگزاری دیجی‌تایمز در چارت مشخصی تاریخچه قیمت‌های ویفر را ترسیم کرده است، این چارت با فرآیند ۹۰ نانومتری TSMC در سال ۲۰۰۴ (که یک دهم ویفرهای N3 با قیمت ۲۰۰۰ دلار قیمت داشتند) شروع شد. برآوردها نشان می‌دهد که هزینه ویفر N3 نسبت به فرآیند 5 نانومتری N5 TSMC (که حدود 16000 دلار برای هر ویفر بود) 25 درصد افزایش خواهد یافت. هرچند که خبرگزاری DigiTimes مشخص نکرد که آیا تورم را در محاسبات خود دخیل کرده است.

فناوری 3 نانومتری شاهد افزایش قیمت بیشتری خواهد بود و این موضوع هم دلیل مشخصی خواهد داشت. در درجه اول ابزارهای ساخت آن هنوز گران هستند و تا زمانی که عمده شرکت‌ها به سمت استفاده از این تراشه‌ها حرکت کنند، ادامه خواهد یافت. اسکنرهایی که TSMC برای لیتوگرافی اشعه ماوراء بنفش (EUV) استفاده می‌کند، هر کدام حدود 150 میلیون دلار قیمت دارند و طبیعتا تمام فابریک‌ها به چندین اسکنر نیاز دارند. فرآیند N5 به 14 لایه لیتوگرافی نیاز دارد، در حالی که N3 حتی بیشتر از این نیز نیاز دارد.

مشکلات متعدد بازدهی سامسونگ در تراشه‌های خود که با فرآیندهای 4 نانومتری و 3 نانومتری تولید می‌شوند، سبب شده تا TSMC در فضای نیمه هادی جهان بی‌رقیب به‌کار خود ادامه دهد. هرچند که شرکت کوالکام در ابتدا برای تراشه‌های جدید خود با سامسونگ شریک شد، اما مجبور شد برای پلتفرم موبایلی اسنپدراگون 8 نسل 2 خود به TSMC تکیه کند.

در حالی که صنعت نیمه هادی‌ها تنها عنصری نیستند که بر قیمت قطعات و لوازم الکترونیکی تأثیر می‌گذارد، اما باید قبول کنیم که آن‌ها بر برچسب قیمتی که مصرف کننده می‌بیند تأثیر مستقیم می‌گذارد. پس از افشای کارت‌های گرافیک تکان‌دهنده سری RTX 4000 در ماه سپتامبر، رئیس Nvidia جنسن هوانگ (دوباره) اعلام کرد که قانون مور در دنیا مرده است. هرچند که هیئت منصفه هنوز این ادعا را قبول نکرده است، اما طبیعی است که افزایش قیمت TSMC ممکن است قدرت بیشتری به آن بدهد.

دراین بلبشوی بازار نیمه هادی، شرکت اپل می‌تواند بزرگترین مشتری TSMC باشد که تحت تاثیر افزایش قیمت قرار گرفته است. تراشه A17 Bionic آیفون 15 آینده از فرآیند 3 نانومتری این شرکت تایوانی استفاده خواهد کرد و اپل با نارضایتی افزایش قیمت TSMC را پذیرفته است. سال گذشته اپل یک چهارم فروش این شرکت را به خود اختصاص داد.

همه این موارد را هم نادیده بگیریم، نیمه هادی‌های گران‌تر نیز می‌توانند بر قیمت کنسول‌های بازی تأثیر بگذارند. سونی قیمت پلی استیشن 5 را در ماه آگوست افزایش داد و مشکلات زنجیره تامین، تورم و هزینه‌های ساخت را مقصر دانست. مایکروسافت همچنین اعتراف کرد که در نهایت باید قیمت کنسول‌های سری Xbox خود را احتمالاً در سال آینده افزایش دهد.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما