بررسی علت شکست دومین پرتاب آزمایشی «استارشیپ»
اقتصاد ۱۰۰ - اداره هوانوردی فدرال بر بررسی علت شکست دومین پرواز استارشیپ اسپیسایکس نظارت خواهد کرد.
به گزارش گروه دانش و فناوری، شرکت فضایی خصوصی اسپیسایکس بررسی خواهد کرد که چرا پرواز آزمایشی روز شنبه(۱۸ نوامبر) تنها هشت دقیقه پس از بلند شدن به پایان رسید.
دومین آزمایش موشک استارشیپ نیز شکست خورد و با انفجار در آسمان به پایان رسید.
موشک استارشیپ روز شنبه(۱۸ نوامبر) از پایگاه استاربیس(Starbase) اسپیسایکس در جنوب تگزاس بلند شد و یک ماموریت آزمایشی را آغاز کرد که هدف آن فرستادن مرحله فوقانی این وسیله نقلیه به مدار زمین بود.
هدف این آزمایش این بود که فضاپیما ۹۰ دقیقه پس از پرتاب در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی برای بازیابی به درون آب بیفتد. اما پرواز روز شنبه تنها هشت دقیقه پس از پرتاب با «جداسازی سریع برنامهریزی نشده» مرحله بالایی استارشیپ به پایان رسید.
اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده(FAA) این نتیجه را یک اتفاق ناگوار تلقی کرد و بر تحقیقات در مورد علت آن نظارت خواهد کرد.
این آژانس روز شنبه در ایکس(توییتر سابق) نوشت: اداره هوانوردی فدرال بر تحقیقات روی این اتفاق ناگوار تحت هدایت اسپیسایکس نظارت خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که اسپیسایکس با طرح بررسی سوانح تایید شده توسط اداره هوانوردی فدرال و سایر الزامات نظارتی خود مطابقت دارد. اداره هوانوردی در پست دیگری افزوده است که هیچ گزارشی مبنی بر آسیب رسیدن به اموال عمومی در نتیجه این پرواز گزارش نشده است.
اداره هوانوردی فدرال همچنین بر تحقیقاتی که پس از اولین پرتاب آزمایشی استارشیپ آغاز شد، نظارت داشته است. این پرتاب آزمایشی که در روز ۲۰ آوریل از پایگاه فضایی استاربیس انجام شد نیز مانند آزمایش دوم با شکست مواجه شد. مواردی که باعث شکست این ماموریت شدند شامل خاموش شدن زودهنگام چندین مورد از ۳۳ موتور مرحله اول رپتور این موشک و جدا نشدن دو بخش پیشران سوپرهوی و استارشیپ طبق برنامه بود. در نتیجه، اسپیسایکس فرمان انفجار وسیله نقلیه را صادر کرد که چهار دقیقه پس از بلند شدن رخ داد.
این پرتاب همچنین به برخی از زیرساختهای استاربیس آسیب رساند و یک دهانه در زیر سکوی پرتاب این تاسیسات به وجود آورد و تکههای بتن و دیگر زبالهها بر روی مناطق اطراف ریختند.
اداره هوانوردی فدرال تحقیقاتی که پس از اولین ماموریت آزمایشی استارشیپ در جریان بود را در روز هشتم سپتامبر به پایان رساند، اما سایر موارد نظارتی همچنان باید قبل از پرواز مجدد استارشیپ بررسی میشدند. این آژانس سرانجام پس از پایان بررسی ایمنی و ارزیابی زیست محیطی، مجوز پرتاب را در روز ۱۵ نوامبر صادر کرد.
موارد زیادی در روز شنبه انجام شد. به عنوان مثال، تمام ۳۳ موتور سوپرهوی روشن شدند و پیشران طبق برنامهریزی با موفقیت از مرحله بالایی استارشیپ جدا شد. بر اساس سنجش از راه دور که اسپیسایکس در طول پخش اینترنتی پرتاب خود ارائه کرد، شش رپتور استارشیپ برای مدت طولانی شعلهور بودند و فضاپیما را به حداکثر ارتفاع ۹۱ مایلی(۱۴۸ کیلومتری) رساندند.
در طول پرواز روز ۲۰ آوریل، استارشیپ تنها ۲۴ مایل(۳۹ کیلومتر) از سطح زمین بالاتر رفته بود.
اسپیسایکس از این پرواز آزمایشی به عنوان یک موفقیت یاد کرد.
کیت تایس(Kate Tice)، مدیر مهندسی کیفیت اسپیسایکس در طول پخش زنده اینترنتی این پرتاب گفت: ما این دادهها را جمعآوری میکنیم و توالی مرحله روشن شدن سوپرهوی را بهبود میدهیم و احتمالا خود سختافزار را برای پرواز بعدی بهبود میبخشیم. اسپیس ایکس امیدوار بود که سوپرهوی را در خلیج مکزیک فرود بیاورد تا فرآیندهای ورود مجدد و فرود آن را آزمایش کند.
مشخص نیست که پرواز آزمایشی بعدی چه زمانی انجام خواهد شد. این به نتیجه تحقیقات بستگی و به این بستگی دارد که اسپیسایکس به چند تعمیر نیاز دارد تا قبل از اینکه اداره هوانوردی فدرال بار دیگر مجوز پرتاب استارشیپ را صادر کند.
انتهای پیام
ارسال نظر