ورود خودروهای الکتریکی به پایتخت، بدون وجود زیرساخت مناسب
اقتصاد ۱۰۰ - ورود خودروهای الکتریکی به شهر تهران درحالی صورت میگیرد که زیرساخت مناسب، یعنی ایستگاه شارژ برای این خودروها اندیشیده نشده است.
به گزارش گروه دانش و فناوری، طی روزهای پایانی مردادماه 1402 شاهد عقد قرارداد تأمین هزار دستگاه اتومبیل الکتریکی برای شهرداری تهران بودیم. ورود خودروهای الکتریکی به شهر تهران درحالی صورت میگیرد که زیرساخت مناسب، یعنی ایستگاه شارژ برای این خودروها اندیشیده نشده است. همچنین مشخص نیست ارز لازم برای واردات یا مونتاژ این خودروها از چه منبعی تأمین میشود. بهطور کلی، هیچ جزئیاتی در مورد نحوه استفاده از خودروهای الکتریکی در تهران عنوان نشده است.
مراسم رونمایی از خودروهای برقی پس از جلسه شورای شهر و در محوطه شهرداری تهران انجام شد. به گفته زاکانی، وزارتخانههای صمت، نفت و کشور قراردادی منعقد کردهاند که بر مبنای آن هزار خودروی برقی برای تاکسیرانی تهران تأمین شود.
وضعیت نامشخص تحویل خودروهای الکتریکی
بااینحال، مشخص نیست که این خودروهای برقی از چه طریقی به شهرداری تهران تحویل داده خواهند شد. همچنین درحالحاضر ایستگاه شارژ برای پُرکردن باتری خودروهای برقی در کشورمان وجود ندارد. بنابراین رانندگان تاکسی که اقدام به خرید خودروهای برقی میکنند، بایستی با استفاده از پریز برق منزل خود باتری خودرو را شارژ کنند! ورود خودروهای الکتریکی بدون وجود زیرساخت مناسب، یاد و خاطره دو دهه پیش را برای مخاطبان ایرانی زنده میکند. در آن زمان صدها دستگاه خودروی دوگانهسوز با مخزن سوخت CNG به مشتریان تحویل داده شد، درحالیکه هنوز جایگاه گاز طبیعی در سطح شهرهای ایران تأسیس نشده بود!
همچنین بخوانید: قرارداد احداث ایستگاه شارژ خودروهای برقی بین شهرداری تهران و شرکت مکو منعقد شد
زاکانی در این رابطه گفته است که شهرداری بهدنبال هماهنگکردن زیرساختهای خودروهای برقی است. مدتی پیش نیز وزارت صمت از راهاندازی 72 ایستگاه شارژ در پایتخت خبر داده بود. اما این پرسش همچنان برای مخاطبان مطرح است که چقدر این برنامهها در واقعیت قابل اجرا هستند؟
یک یادآوری کوچک
اگر به خاطر داشته باشید، شرکت کارمانیا طی دهه 1390 یک دستگاه بیوایدی E6 را برای عرضه به ایران آورد. در آن زمان تبلیغات بسیاری پیرامون استفاده از خودروهای برقی در ناوگان حملونقل عمومی انجام شد. بااینحال، هیچکدام از این برنامهها به حقیقت نپیوست. درزمینه ایستگاه شارژ نیز اتفاق خاصی طی سالیان اخیر رخ نداده است.
«حسن کریمی سنجری»، کارشناس حوزه خودرو، دراینباره به نقش خالی وزارت نیرو در برنامه توزیع و استفاده از خودروهای برقی اشاره میکند. تأمین برق مشکل اصلی شهروندان ایرانی و همچنین کسبوکارهاست. قطعی برق که بهویژه در فصل تابستان رخ میدهد، باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره و همچنین کسبوکار شهروندان شده است. بنابراین احداث ایستگاه شارژ بدون وجود پشتیبانی شبکه برق غیرممکن خواهد بود. وزیر صمت در حاشیه رونمایی از خودروهای الکتریکی، عنوان کرد برقیشدن خودروها اختلالی در برقیرسانی شهری ایجاد نخواهد کرد. وزیر نیرو تابهحال واکنشی به این گفتهها نشان نداده است.
چالشهای پیش روی یک وعده بزرگ
«عباس علیآبادی»، وزیر فعلی صمت، پیش از این رئیس مپنا بود، بنابراین طبیعی است که اکنون رویههای مشابهی را در بحث خودروهای برقی از او ببینیم. بااینحال، به گفته کریمی سنجری، تولید آزمایشی یک خودروی برقی با تولید انبوه آن تفاوت جدی دارد. برای تولید انبوه به زنجیره تأمین نیاز است تا قیمت تمامشده خودروهای برقی تولیدشده کاهش یابد.
این کارشناس حوزه خودرو اعتقاد دارد که با وجود این چالشها، انعقاد قرارداد مذکور گام مثبتی برای صنعت خودروی کشور است. این قرارداد میتواند پای خودروهای الکتریکی را به خودروسازی باز کند. اولین گام موردنیاز نیز تأمین تقاضا بوده و بهترین مشتری نیز شهرداری است تا برای خودروهای عمومی دست به خریداری خودروهای برقی بزند. از طرف دیگر، این شهرداری است که میتواند ایستگاههای شارژ خودرو را در سطح شهر احداث کند.
پس از رونمایی خودروهای برقی در شهرداری تهران، این خودروها در حاشیه جلسه هیئت دولت نیز رونمایی شدند. جک EJ7، لاماری ایما هیبرید، اسکای ول ET5، تارا برقی، جک EJS1، داچیا اسپرینگ برقی و جک J4 برقی خودروهای رونماییشده در جریان این مراسم بودند. از بین خودروهای یادشده تنها اسکای ول ET5 به مرحله عرضه نهایی نزدیک است و سایر خودروهای در مرحله رونمایی اولیه هستند. نکته جالب درخصوص این مراسم و رونمایی از خودروها مشکل تأمین ارز است. به گفته مدیران آرین موتور، درزمینه تأمین ارز برای ورود لاماری ایما هیبرید مشکلاتی وجود دارد، بااینحال این خودرو یکی از خودروهای رونماییشده در این مراسم بود.
ارسال نظر