پنجاه و چهارمین پرواز بالگرد مریخی «نبوغ» انجام شد
اقتصاد ۱۰۰ - بالگرد مریخی «نبوغ» ناسا پس از یک فرود برنامهریزینشده در ماموریت پیشین خود، برای پنجاه و چهارمین بار پرواز کرد.
به گزارش گروه دانش و فناوری، بالگرد مریخی «نبوغ»(Ingenuity) پنجاه و چهارمین پرواز خود را روز سوم اوت با موفقیت انجام داد. این پرش ۲۵ ثانیهای، دادههایی را ارائه داد که میتوانند به گروه ماموریت نبوغ کمک کنند تا بفهمند چرا پنجاه و سومین پرواز بالگرد مریخی زود به پایان رسیده است.
پرواز پنجاه و سوم به عنوان یک پرواز ۱۳۶ ثانیهای برنامهریزی شده بود که به جمعآوری تصاویری از سطح سیاره برای گروه ماموریت مریخنورد «استقامت»(Perseverance) اختصاص داشت. در این پرواز پیچیده، نبوغ قرار بود با سرعت ۲.۵ متر در ثانیه پرواز کند و پس از فرود عمودی، تصاویری را از یک رخنمون سنگی به دست بیاورد. سپس، نبوغ قرار بود مستقیما تا ارتفاع ۱۰ متری بالا برود تا به سیستم انحراف از خطر خود امکان دهد که پیش از فرود عمودی برای لمس کردن سطح مریخ، راهاندازی شود.
در عوض، بالگرد نبوغ نیمه اول سفر خود را انجام داد و طبق گزارش پرواز، به صورت افقی در جهت شمال مریخ به مسافت ۱۴۲ متر با زمان تقریبا ۷۵ ثانیه پرواز کرده و تقریباً پنج متر در هوا اوج گرفت و به حداکثر سرعت ۲.۵ متر در ثانیه دست یافت. سپس، یک برنامه پرواز اضطراری آغاز شد و نبوغ به صورت خودکار فرود آمد. کل زمان پرواز ۷۴ ثانیه بود.
«تدی تزانتوس»(Teddy Tzanetos) سرپرست گروه نبوغ در «آزمایشگاه پیشرانش جت»(JPL) ناسا گفت: از همان اولین پرواز، ما برنامهای به نام «LAND_NOW» را در ماموریت گنجاندهایم که برای قرار دادن اضطراری بالگرد روی سطح مریخ طراحی شده است. این برنامه با دهها سناریوی احتمالی همراه بود. در طول پرواز پنجاه و سوم، با یکی از این سناریوها روبرو شدیم و بالگرد طبق برنامه عمل کرد و فرود فوری را انجام داد.
گروه نبوغ مطمئن هستند که فرود اولیه زمانی آغاز شده که فریمهای تصویر ثبتشده با دوربین «Navcam» بالگرد آن طور که انتظار میرفت با دادههای واحد اندازهگیری اینرسی روتورکرافت همگامسازی نشدند. این واحد، شتاب و سرعت چرخش نبوغ را اندازهگیری میکند و دادههایی را ارائه میدهد که امکان تخمین زدن مکان بالگرد، سرعت حرکت و نحوه جهتگیری آن در فضا را ممکن میسازند. این اولین باری نبود که فریمهای تصویر توسط دوربین Navcam در حین پرواز بالگرد ثبت میشد. در ۲۲ مه ۲۰۲۱ نیز چندین فریم به ثبت رسیدند که تغییر و چرخش بیش از اندازه بالگرد را در پایان پرواز ششم به همراه داشتند.
گروه ماموریت پس از پرواز ششم، نرمافزار پرواز را بهروزرسانی کردند و این کار برای ۴۶ پرواز بعدی به خوبی جواب داد. با وجود این، تعداد تصاویر در پرواز ۵۳ از آنچه که پچ نرمافزار اجازه میدهد، بیشتر بود.
تزانتوس گفت: اگرچه ما امیدوار بودیم هرگز برنامه LAND_NOW را آغاز نکنیم اما این پرواز، یک مطالعه موردی ارزشمند است که برای هواگردهای آینده در سیارات دیگر سودمند خواهد بود. گروه اکنون در حال تلاش برای درک بهتر آنچه در پروازهای ۵۳ و ۵۴ رخ داده بود، هستند و ما مطمئن هستیم که نبوغ آماده است تا به پیشروی در مریخ ادامه دهد.
انتهای پیام
ارسال نظر