قابلیت های جدید و جذاب iOS 17 که اندرویدی ها حسرتشان را می‌خورند!

اقتصاد ۱۰۰ - در ادامه این متن به معرفی تعدادی از بهترین قابلیت های سیستم عامل iOS 17 اپل می‌پردازیم که کاربران اندروید از آن بی‌بهره بوده و حسرت داشتنشان را می‌خورند.

قابلیت های جدید و جذاب iOS 17 که اندرویدی ها حسرتشان را می‌خورند!

به گزارش گروه دانش و فناوری، جدیدترین نسل از سیستم عامل گوشی های آیفون، iOS 17، یکی از بزرگترین آپدیت‌های تاریخ این سیستم عامل در سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

این نسخه از آی او اس از چندین قابلیت ریز و درشت جدید بهره می‌برد که ضمن ارتقای عملکرد و کارآیی آیفون‌ها حسادت صاحبان گوشی‌های اندرویدی را نیز برمی‌انگیزند.

البته افزودن قابلیت‌های جدید به یکی از دو سیستم عامل اندروید و iOS چیز تازه‌ای نیست و دو کمپانی گوگل و اپل، به‌عنوان صاحبان این دو سیستم عامل در نبردی دائمی با یکدیگر قرار داشته و هریک سعی می‌کند با افزودن قابلیت‌های جدیدتر در هر نسل از سیستم عاملش، دست بالاتر را در اختیار داشته باشد.

با توجه به این موضوع، آیفون‌داران، اخیرا به لطف رونمایی از iOS 17، می‌توانند به مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و امکانات جدید و جذاب روی گوشی‌های خود دسترسی داشته باشند که اندرویدی‌ها فعلا قادر به استفاده از آن‌ها نیستند.

در ادامه این متن با ما همراه باشید تا به معرفی تعدادی از جذاب‌ترین و بهترین قابلیت‌های iOS 17 بپردازیم که اندرویدی‌ها امیدوارند به‌زودی بتوانند آن‌ها را روی گوشی خود تجربه کنند.

قابلیت های جدید iOS که اندرویدی‌ها در حسرت داشتنشان به سر می‌برند

پوستر مخاطبین – Contact Posters

پوستر مخاطبین اندروید

iOS 17 به کاربران امکان می‌دهد که پوستری کاملا شخصی و منحصربفرد از خود را طراحی کنند تا در زمان تماس‌های فیس تایم برای طرف مقابل نمایش داده شود.

این ایده خلاقانه باعث می‌شود که دیگر نیازی به استفاده از آواتار و تصویر پروفایل شخصی برای تک تک مخاطبین مهم از بین رفته و با هر بار تماس، پوستری جذاب از فرد تماس‌گیرنده به نمایش درآید.

طبیعتا افزوده شدن این قابلیت به گوشی‌های اندرویدی اتفاق جذابی برای کاربران این دستگاه‌ها خواهد بود. با این وجود تعدد گوشی‌سازان اندرویدی و استفاده هریک از آن‌ها از پوسته سفارشی خود بر روی محصولاتشان باعث می‌شود که اجرای این طرح در سیستم عامل اندروید کمی دشوار شود.

با این حال می‌توان انتظار داشت برخی کمپانی‌های مطرح مثل گوگل یا سامسونگ بتوانند چنین ایده‌ای را بر روی محصولاتشان پیاده کنند تا در این زمینه از اپل عقب نمانند.

البته سامسونگ در حال حاضر امکان شخصی‌سازی صفحه پس زمینه تماس‌های دلخواه را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. با این وجود، بر خلاف iOS، تصاویر طراحی شده تنها برای تماس‌های ورودی نمایش داده شده و به دستگاه مخاطبین ارسال نخواهند شد.

گوگل البته می‌تواند با افزودن چنین قابلیتی به هسته متن باز اندروید، دست گوشی‌سازان اندرویدی را برای استفاده از آن باز بگذارد و امکان استفاده از این ایده خلاقانه در پوسته‌های شخصی هر کمپانی را فراهم کند.

پست صوتی زنده (Live Voicemail)

قابلیت iOS 17

یکی از بهترین قابلیت های جدید iOS 17 عملکردی بسیار ساده و سرراست دارد و در حقیقت، مدت‌ها پیش در اکثر تلفن‌های خانگی و موبایل‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت!

قابلیت Live Voicemail آی او اس 17 نقش یک پیغام‌گیر سنتی برای گوشی‌های موبایل را ایفا کرده و به کاربران اجازه می‌دهد که در حین ضبط به پیغام‌های صوتی ورودی به آن‌ها گوش کرده و در صورت لزوم در همان لحظه به آن پاسخ دهند.

این قابلیت البته سال‌ها پیش در تلفن‌های خانگی مورد استفاده قرار داشت؛ اما با ورود به عصر گوشی‌های موبایل، به‌تدریج شاهد کنار گذاشته شدن آن‌ها بودیم.

اکنون به نظر می‌رسد اپل تصمیم گرفته این قابلیت را بار دیگر برای گوشی‌های هوشمند احیا کند.

قابلیت Live Voicemail همچنین علاوه بر محتوای پیام، جزئیاتی از زمان ارسال و مشخصات آن را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این ویژگی نیز یکی از مواردی است که اندرویدی‌ها می‌توانند با الهام گرفتن از iOS 17 در نسل‌های بعدی گوشی‌های خود تعبیه کنند. این مساله البته با این فرض است که گوگل آن را به‌عنوان یک قابلیت انحصاری پیکسل مصادره نکند.

در حال حاضر اپلیکیشن‌هایی در فروشگاه گوگل پلی وجود دارند که تا حدی قابلیت Live Voicemail را شبیه‌سازی می‌کنند. با این وجود، هیچ‌یک از آن‌ها قادر نیست مانند iOS وسط ضبط صدا به پیام ورودی پاسخ دهد.

حذف خودکار پیامک‌های احراز هویت دومرحله‌ای

پیامک احراز هویت دومرحله‌ای

احراز هویت دومرحله‌ای یکی از روش‌های امنیتی کلیدی و پراستفاده برای دسترسی به دستگاه‌های دیجیتال در دنیای مدرن امروز است.

این قابلیت معمولا پس از گام اول ورود به دستگاه یا اکانت، پیامکی حاوی کدهای پنج یا شش رقمی را به گوشی موبایل فرد ارسال می‌کند. در گام بعدی باید کاربر این کد ارسال شده را کپی کرده و در صفحه اپلیکیشن یا وبسایت مربوطه وارد کند تا احراز هویت کامل شود.

علیرغم تمامی محاسنی که این سیستم احراز هویت دارد، انباشته شدن آن‌ها در میان پیام‌های ورودی کاربر می‌تواند باعث شلوغ شدن این صفحه شده و پیدا کردن پیام‌های مهم را با مشکل روبرو سازد.

iOS 17 توانسته با ارائه قابلیت حذف خودکار پیامک‌های مربوط به احراز هویت پس از منقضی شدن آن‌ها، مشکل را رفع کند!

به نظر می‌رسد اپل این کار را با نشانه‌گذاری پیام‌های مربوط به احراز هویت و شناسایی آن‌ها انجام داده است؛ کاری که به نظر نمی‌رسد انجام آن برای گوگل دردسر چندانی داشته باشد!

در حال حاضر، اپلیکیشن پیش‌فرض Messages گوگل از قابلیت‌های دسته‌بندی پیشرفته‌ای برخوردار بوده و قادر است پیام‌های ورودی را در طبقه‌بندی‌های مختلفی مثل شخصی، اداری و… قرار دهد.

بر این اساس، کمپانی ماونتین ویویی می‌تواند با شناسایی و دسته‌بندی پیام‌های احراز هویت دومرحله‌ای، پس از منقضی شدن این پیام‌ها آن‌ها را پاک کند.

قابلیت NameDrop

قابلیت iOS 17

در iOS 17؛ زمانی که دو آیفون در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، یک فرآیند ایردراپ به‌طور خودکار آغاز شده و اطلاعات یا اسناد مربوط به صاحبان هریک از دو گوشی به دیگری انتقال پیدا می‌کند.

قابلیت NameDrop در iOS 17 قطعا خاطر طرفداران سرسخت اندروید را بسیار آزرده خواهد کرد؛ چراکه این قابلیت پیش‌تر تحت عنوان Android Beam به‌نوعی در سیستم عامل اندروید وجود داشته؛ اما در در سال 2019، گوگل این قابلیت را از Android Q حذف کرد.

البته هنوز بازی برای گوگل تمام نشده و این کمپانی می‌تواند با یک تصمیم درست، قابلیتی مشابه با NameDrop را به نسخه‌های بعدی این سیستم عامل اضافه کند.

گوگل حتی می‌تواند با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدیدتری مثل وای فای دایرکت یا UWB و استفاده از آن‌ها، Android Beam را احیا کرده و قابلیت‌های کاربردی‌تری به آن بیفزاید.

البته گوگل به‌طور کلی سابقه خوبی در احیا کردن تکنولوژی‌هایی که استفاده از آن‌ها را متوقف کرده، ندارد! با این وجود استقبال احتمالی کاربران آیفون از NameDrop می‌تواند تلنگری برای بهره بردن از قابلیتی مشابه در آینده پرطرفدارترین سیستم عامل دنیا باشد!

فیس تایم روی اپل تی وی

فیس تایم اپل تی وی

از زمان عرضه آیفون 4 در سال 2010، فیس تایم (FaceTime) به یک استاندارد طلایی برای طراحی اپلیکیشن‌های تماس ویدیویی تبدیل شده است.

در سال‌های گذشته، اپل هر سال با افزودن قابلیت‌های جذاب و کاربردی به فیس تایم، محبوبیت آن را به‌طور انفجاری افزایش داده و از سوی دیگر، گوگل با بی‌برنامگی مطلق، اپلیکیشن‌های مختلفی اعم از Hangouts و Duo و Meet و سایرین را امتحان کرد!

در عین حال، قابلیت جدیدی که اپل در فیس تایم به iOS 17 افزوده، بدون شک خواسته عده زیادی از کاربران در سرتاسر جهان است و یکی از کاندیداهای اصلی استفاده در سیستم عامل گوگل به شمار می‌رود.

قابلیت FaceTime on Apple TV به کاربران آیفون اجازه می‌دهد که از گوشی خود به‌عنوان وبکم استفاده کرده و تماس ویدیویی خود را از طریق اپل تی وی به یک دستگاه بزرگتر منتقل کنند.

این قابلیت برای افرادی که به‌طور گسترده از فیس تایم برای تماس با اعضای خانواده خود استفاده می‌کنند، بسیار مفید است؛ چرا که دیگر نیازی به در دست گرفتن گوشی در طول مکالمات نخواهد بود.

البته کاربران اندروید می‌توانند با استفاده از کروم کست یا قابلیت Screen mirroring، از قابلیتی مشابه روی گوشی‌های خود بهره‌مند شوند؛ اما بر اساس مشاهدات، این کار معمولا منجر به افت شدید کیفیت تصویر و تاخیرهای فراوان در تماس می‌شود.

از سوی دیگر، کاربران گوشی‌های گلکسی سامسونگ نیز می‌توانند با اتصال گوشی‌های خود به Samsung DeX تا حدی به FaceTime on Apple TV نزدیک شوند؛ اما چیزی که اپل وعده داده، قطعا پایدارتر بوده و عملکرد بهینه تری خواهد داشت.

StandBy

قابلیت iOS 17

یکی دیگر از قابلیت های جدید iOS 17 که ممکن است برای کاربران اندروید آشنا باشد، قابلیت استندبای است.

اپل به کمک این ویژگی سعی کرده در زمان‌هایی که کاربر از آیفون استفاده نمی‌کند با نمایش اطلاعاتی کلی نظیر وضعیت آب و هوا، زمان، قرارهای کاری ثبت شده روی تقویم و تعدادی ابزارک مفید، تمام آنچه نیاز است را در اختیار او قرار دهد.

این قابلیت بیش از هرچیز به سیستم اسمارت هوم در محصولات جدید اندرویدی شبیه است و به کمک ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) در آیفون‌های جدید، رنگ و بویی تازه به خود گرفته است.

اپل تصمیم دارد به کمک قابلیت StandBy برخی از اکسسوری‌های مربوط به آیفون را بیشتر در معرض توجه قرار داده و کاربران را به خرید آن‌ها ترغیب کند.

اندروید البته مدتی قبل قابلیتی مشابه تحت نام Daydream را در سال 2012 با اندروید آب نبات ژله‌ای (Jellybean) معرفی کرده بود که در هنگام عدم استفاده و در شرایطی که گوشی به شارژر متصل بود، برخی اطلاعات پایه‌ای را بر روی نمایشگر به تصویر می‌کشید.

با این وجود، قابلیت Daydream چند سال بعد از اندروید حذف شد.

اپل البته سابقه‌ای درخشان در به کار گرفتن قابلیت‌هایی داشته که مدت‌ها قبل در اندروید به کار رفته بود و کنار گذاشته شده بود. این قابلیت‌ها معمولا به دو دلیل در آیفون‌ها با استقبال فراوان روبرو می‌شوند.

نخست آن که اپل بر خلاف گوگل قابلیت‌ها و محصولات خود را نیمه‌کاره رها نکرده و تا آن را به بهترین شکل به کاربران ارائه کند، متوقف نمی‌شود. علاوه بر این، توانایی‌های فوق‌العاده بازاریابی و تبلیغاتی این کمپانی کوپرتینویی هم باعث می‌شود که این قابلیت‌ها به‌خوبی بین کاربران جا افتاده و به محبوبیت فراوانی برسد.

پر کردن خودکار فرم‌های احراز هویت دو مرحله‌ای از ایمیل

احراز هویت دو مرحله ای

اپل در iOS 17 توانسته سیستم پر کردن خودکار فرم‌های احراز هویت دومرحله‌ای را با موفقیت با اپلیکیشن ایمیل آیفون ادغام کند؛ به‌طوری که کاربران در صورت دریافت کد احراز هویت از طریق ایمیل، دیگر نیازی به کپی کردن کد از ایمیل و وارد کردن آن به‌صورت دستی نخواهند داشت.

این قابلیت بسیار کاربردی که به‌طور گسترده برای سرویس پیامک گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد قادر است سرعت کار با آیفون را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و کاربران را از شر جابجا شدن در اپلیکیشن‌های مختلف برای وارد کردن کد رها کند.

انجام دادن کاری مشابه و اتصال سیستم احراز هویت با اپلیکیشن جیمیل کار چندان سختی برای گوگل به شمار نمی‌رود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، Gmail یکی از پیشرفته‌ترین سرویس‌های ایمیل از حیث دسته‌بندی اطلاعات مختلف است و قطعا قادر است ایمیل‌های مربوط به احراز هویت را به‌سادگی شناسایی کرده و اطلاعات درون آن‌ها را در اپلیکیشن‌های مختلف وارد کند.

لازم به ذکر است که ایمیل‌های مربوط به احراز هویت عموما زبان یکسانی دارند. بنابراین اگر کپی کردن خودکار اطلاعات پیامک‌ها و وارد کردن خودکار آن در اپلیکیشن‌ها امکان‌پذیر است، می‌توان انتظار داشت که انجام چنین کاری در جیمیل هم چندان دشوار نباشد.

هشدار محتوای مخرب

قابلیت iOS 17

اپل از قدیم‌الایام به رده‌بندی سنی کاربرانش اهمیت فراوانی می‌داده. به همین جهت، این کمپانی یکی از طلایه‌داران مقابله با محتوای حساس یا غیراخلاقی و نمایش آن‌ها به گروه‌های سنی نامناسب است.

علاقمندان اپل حتما در این زمینه به یاد دارند که اپل مدتی پیش سرویس Tumblr را مجبور به حذف محتوای غیراخلاقی خود نمود و برای این کار مورد تحسین بسیاری افراد هم قرار گرفت.

در همین زمینه، کوپرتینویی‌ها امسال پا را یک گام فراتر نهاده‌اند و در iOS 17 به‌طور خودکار محتوای نامناسب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را شناسایی کرده و اقدام به پنهان کردن آن‌ها می‌کنند. به این ترتیب، کاربران باید به‌طور دستی اقدام به نمایش این محتوا کنند.

این قابلیت به‌حدی مفید و کاربردی به شمار می‌رود که قطعا خیلی زود به یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کاربران اندروید از گوگل تبدیل خواهد شد.

به این ترتیب، کاربران رده‌های سنی مختلف دیگر به‌طور تصادفی محتوای نامناسب یا غیراخلاقی را مشاهده نخواهند کرد و جستجوی آسوده‌تری در اینترنت خواهند داشت.

این قابلیت البته احتمالا بیش از همه مورد استقبال والدین قرار خواهند گرفت که همیشه با نگرانی دسترسی فرزندانشان به محتوای نامناسب اینترنت روبرو هستند.

وارد کردن خودکار اطلاعات فایل‌های PDF

قابلیت iOS 17

ویرایش کردن فایل‌های PDF یکی از سخت‌ترین و طاقت‌فرساترین کارهایی است که حتما همه ما در بازه‌ای با آن روبرو شده‌ایم!

فایل‌های PDF در حقیقت نه محتوای متنی هستند و نه تصویر! به همین جهت قابلیت‌های هیچ‌یک را به‌طور دقیق و کامل ارائه نمی‌کنند و پر کردن فرم‌هایی که در این قالب قرار دارند، کاری بسیار سخت و طاقت‌فرساست.

این شرایط روی صفحه نمایش لمسی و کوچک گوشی‌های موبایل سخت‌تر از قبل هم خواهد بود؛ چرا که تنظیم کادرهای به‌هم‌ریخته این فایل‌ها با انگشت بسیار سخت‌تر از زمانی‌ست که از ماوس استفاده می‌کنیم!

در همین زمینه، یکی از کاربردی‌ترین قابلیت های iOS 17 امکان پر کردن خودکار فرم‌های PDF، دقیقا شبیه به چیزی که در مرورگرها اتفاق می‌افتد، است.

به این ترتیب می‌توانید با یک ضربه زدن ساده روی فرم‌ها، مشخصاتی نظیر نام، آدرس، شماره تلفن و دیگر اطلاعات ثابت خود را در فرم‌ها وارد کنید.

طبیعتا افزوده شدن چنین قابلیتی به اندروید می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد و با استقبال فراوانی از سوی کاربران مواجه شود. بنابراین انتظار می‌رود گوگل در نسخه‌های بعدی گوگل این قابلیت را به کد اندروید اضافه کند تا پر کردن فرم‌های PDF در این سیستم عامل هم به سهولت iOS باشد.

ویرایش و نوت‌برداری حرفه‌ای در اپلیکیشن Notes

اپلیکیشن Notes

اپلیکیشن Notes در iOS 17 به قابلیت‌های جدید و جذابی مجهز شده که امکان هایلایت کردن فایل‌های PDF، خط کشیدن دور قسمت‌های مهم متن و سایر ویرایش‌ها را به کاربران می‌دهد.

همچنین در صوتی که یک یادداشت به اشتراک گذاشته شده باشد، می‌توان این تغییرات و ویرایش‌ها را به‌صورت کامل ریل‌تایم روی یک فایل انجام داد.

این قابلیت البته به‌صورت بسیار حرفه‌ای‌تر در اختیار کاربران iPadOS قرار دارد و استفاده از اپل پنسل نقش بسیار پررنگی در این زمینه ایفا می‌کند.

در زمینه مدیریت یادداشت‌ها، گوگل فرسنگ‌ها پشت سر اپل قرار دارد! Google Keep که اصلی‌ترین اپلیکیشن گوگل برای نگهداری و مدیریت یادداشت‌ها به شمار می‌رود، در مقایسه با اپلیکیشن Notes بسیار ساده و ابتدایی به نظر رسیده و فاقد بسیاری کاربری‌های کلیدی آن است.

از سوی دیگر، اپلیکیشن‌های محبوب دیگری مثل Evernote که امکان مدیریت حرفه‌ای نوت‌ها و یادداشت‌ها را برای کاربران فراهم می‌کنند نیز عموما اکثر ویژگی‌های حرفه‌ای‌تر خود را در نسخه پریمیوم ارائه می‌دهند.

بنابراین به نظر می‌رسد ارتقای درست و حسابی اپلیکیشن اصلی یادداشت برداری در اندروید هم یکی از مهم‌ترین مواردی‌ست که می‌توان از نسخه‌های بعدی این سیستم عامل انتظار داشت.

انتهای پیام

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما