این ربات وعدههای غذایی تازه برای مشتریان آماده میکند
استارتاپ اتوماسیون آشپزی Jasper پس از تلاش برای فروش ربات خود که میتواند پختوپز غذاهای مختلفی و توزیع آنها را انجام دهد، اکنون رویکرد خود را به سمت مصرفکنندگان تغییر داده است. «گونار فروه»، مدیرعامل این استارتاپ در مصاحبهای جدید درباره آینده کلی این شرکت صحبت کرده است.
به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از دیجیاتو، زمانی که گونار چندین سال پیش Jasper را به عنوان YPC Technologies تاسیس کرد، انگیزه او در درجه اول، صرفهجویی در زمان آشپزی بود. پس از توسعه فناوری رباتیک برای خودکارسازی فرآیندهای پختوپز، آنها قصد داشتند رویکرد خود را به بازار عرضه کنند و آن را در دسترس عرضهکنندگان مواد غذایی و فروشندگان خدمات قرار دهند.
این شرکت چند ماه پیش به Jasper تغییر نام داد و مدلی را اتخاذ کرد که گونار آن را «آشپزی به عنوان یک سرویس» مینامد. اکنون این شرکت در برخی مناطق مسکونی، آشپزخانههای رباتیک را راهاندازی میکند که در آنها تمام غذاها توسط ربات های پخته میشوند.
گونار به TechCrunch گفت:
«Jasper با راهاندازی آشپزخانههای رباتیک در ساختمانهای مسکونی بلندمرتبه یا در کنار آنها، ناکارآمدی نیروی کار و تحویل را از بین میبرد تا به ساکنان غذاهای لذیذ تازه آماده شده را به قیمت آشپزی در خانه ارائه کند.»
رقیب اصلی Jasper در این زمینه، شرکت مستقر در لس آنجلس، Nommi است که کیوسکهای غذایی مستقل را برای شرکای املاک و مستغلات خود تامین میکند. با این حال، گونار ادعا میکند پلتفرم آنها میتوان طیف وسیعتری از آیتمهای یک منو (از 1.20 دلار تا 16.90 دلار) را آماده کند.
کاربرد یادگیری ماشینی در ربات Jasper
گونار در ادامه توضیح میدهد:
«ما از یادگیری ماشینی برای زمانبندی کار و توزیع مواد استفاده میکنیم و قصد داریم از آن برای ارائه یک تجربه سرآشپز شخصی نیز استفاده کنیم. همانطور که اسپاتیفای میتواند موسیقی مورد علاقه شما را پیشبینی کند، Jasper نیز پیشبینی میکند که مشتریان ما چه غذاهایی را دوست دارند.»
Jasper طی سال گذشته آزمایشهای متعددی را در ساختمانهای مسکونی انجام داده و در ماه گذشته، سیستم آن در شش ساختمان آپارتمانی راهاندازی شده است. تا به امروز، تنها حدود 231 مشتری از طریق پلتفرم سفارش این شرکت، سفارش دادهاند، اما سرمایهگذاران از پیشرفت فعلی این استارتاپ راضی هستند و 3.5 میلیون دلار دیگر از حامیان خود مانند تویوتا ونچرز کسب کرده است.
گونار میگوید که هدف آنها رسیدن به درآمد 2.5 میلیون دلاری در سال است و برای دریافت 7 میلیون دلار سرمایه اضافی آماده میشوند. در حال حاضر درآمد این استارتاپ با 13 کارمند خود کمتر از 100 هزار دلار است.
ارسال نظر