معاون وزیر: مردم توسط پلتفرم‌های خارجی گروگان گرفته شده‌اند

اقتصاد ۱۰۰ - «عبدالحسین کلانتری»، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با ذکر اینکه مردم توسط پلتفرم‌های خارجی گروگان گرفته شده‌اند، بیان کرد شیوه حمکرانی نباید به شکلی باشد که جامعه را از دست بدهیم.

معاون وزیر: مردم توسط پلتفرم‌های خارجی گروگان گرفته شده‌اند

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از سخت افزارمگ ، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه شیوه حکومت‌داری ما نباید به طرزی باشد که جامعه را از دست بدهیم، گفت: «مردم ایران از سوی پلتفرم‌های خارجی گروگان گرفته شده‌اند و زمانی از شما چیزی را گرو می‌گیرند، مجبور می‌شوید با دقت بیشتر عمل کنید».

«کلانتری» در راستای سیاست‌گذاری که مقابل افراد گروگان گرفته‌شده توسط پلتفرم‌های خارجی در کشور اتخاذ شده است، گفت:

این وضعیت، وضعیت شکننده‌ای است. اصل قضیه این است که مردم هنگامی در دوگانه شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی قرار می‌گیرند، برای کوچ‌ کردن توجیه نشده‌اند و علت آن این است که تصور رشد‌یافته از مردم را نداشتیم، کمتر با آن‌ها مکالمه داشتیم، کمتر توضیح دادیم، سطح سواد مجازی را افزایش نداده و از همه مهم‌تر، ذی‌نفعان را مشارکت نداده‌ایم.

«کلانتری» با بیان اینکه مسئله زمان در حکومت‌داری بسیار اهمیت دارد، اعلام کرد کشور ایران در رشد و توسعه اکوسیستم دیجیتال، زمان‌های طلایی خود را از دست داده است و باید اتفاقات بزرگی در این عرصه بیفتد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه هر شیوه مناسب حمکرانی فضای مجازی باید نقش مردم را به خوبی تعیین کند، گفت:

امکان ندارد شیوه‌ای از حکومت‌داری برای فضای مجازی در جمهوری اسلامی ارائه دهید که این جایگاه پررنگ و جدی را نادیده گرفته و از کنار آن بگذرید. همین اصول فصل ممیّزه و ممتاز حکومت‌داری فضای مجازی در ایران نسبت به جهان است؛ از این رو، نگاه پرورش‌مدارانه به مردم و زمینه‌سازی برای تصمیم‌گیری آن‌ها در مسائل مربوط با فضای مجازی باید نقش حیاتی پیدا کند.

به اعتقاد وی، مسئولان در طراحی نوع شیوه حکومت‌‌داری باید به تمامی ذی‌نفعان و ذی‌ربطان توجه شود. از این رو، تصمیمات پشت درهای بسته و عدم همراهی ذی‌نفعان با تصمیمات، به طور طبیعی حکومت‌داری را تعلیق خواهد کرد و شاهد ضعف اعمال حاکمیت خواهیم بود.

«کلانتری» در ادامه مصاحبه خود مطرح کرد بخش خصوصی و کسب‌وکارها باید یکی از سه رکن ذی‌نفع در فضای مجازی شمرده شود. این مسئله در حالی است که از ابتدای افزایش میزان محدودیت اینترنت از ابتدای مهرماه سال 1401، تعداد قابل‌توجهی از کسب‌وکارهای بخش خصوصی دچار آسیب و بلکه تعطیل شده‌اند.

وی همچنین در مصاحبه تاکید کرده است عدم توجه و عدم اعتماد به بخش خصوصی و کسب‌وکارهای حوزه فضای مجازی، منجر می‌شود تا هم حکومت‌داری پرهزینه شود و هم تصمیمات اتخاذشده با آنچه که در حقیقت باید اتفاق بیفتد، نسبت کمتری داشته باشد. «کلانتری»، بخش خصوصی را متعلق به جامعه ایران می‌داند و منطق سود خود را دارد و در این مسیر باعث رشد و توسعه کشور خواهد شد.

«کلانتری» همچنین در توضیحات خود اشاره کرده است در شرایطی که دولت، بودجه لازم برای سرمایه‌گذاری‌های عظیم در ارکان‌های مختلف فضای مجازی را ندارد، بخش خصوصی عامل رشد اکوسیستم فضای مجازی در کشور است و باعث می‌شود تا اتفاقات بزرگی در عرصه فضای مجازی اتفاق بیفتد. «کلانتری» با ذکر به نهادهای مدنی به عنوان دومین رکن اساسی ذی‌نفع در فضای مجازی، گفت:

نهادهای مدنی فراوان و متنوعی در عرصه‌های مختلف وجود دارند که توجه کردن به این نهادها به بلوغ تصمیم‌گیری‌ها و اعمال حاکمیت در حوزه فضای مجازی کمک خواهد کرد.» همچنین سایر نهادهای مدنی به‌ صورت ویژه و تخصصی در حوزه‌هایی اعم از سواد فضای مجازی، آموزش مجازی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و غیره فعالیت دارند. درنتیجه، مسئولان باید نهادهای مدنی را افزایش دهند و در ادامه با اعتماد به آنان، در حوزه حکمرانی فضای مجازی از آن‌ها کمک بگیریم.

وی در ادامه نخبگان و متخصصان را یکی دیگر از ارکان ذی‌نفع در فضای مجازی دانست و تاکید کرد اعتماد به مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند. به اعتقاد «کلانتری»، بسیاری از معضلاتی که ایران در عرصه دیپلماسی سایبری دارد، با تقویت دیپلماسی سایبری قابل حل خواهد بود. او معتقد است گفت‌وگوها و مذاکراتی که در آن سطوح صورت می‌گیرد، می‌تواند برای شرکت‌ها و پلتفرم‌هایی که در داخل ایران فعالیت می‌کنند، تعهدآور باشد و شرایط گشایش برای حضور پلتفرم‌ها و مجموعه‌های ایرانی در ابعاد منطقه‌ای و بین المللی را فراهم کند.

پلتفرم‌های خارجی_2

وی در پایان مصاحبه خود اعلام کرد تصمیمات مسئولان نباید منجر به انزوای اکوسیستم دیجیتال کشور شود، چون این تصمیمات میزان نارضایتی جامعه را افزایش می‌دهد و شکاف دولت و ملت را عمیق‌تر می‌کند و در نهایت اعتماد مردم به دولت کاسته می‌شود.

انتهای پیام

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما