رانندگی بدون نقشه با کمپانی Rivian در راه است
اقتصاد ۱۰۰ - کمپانی Rivian قصد دارد امسال قابلیت رانندگی خودکار را بدون نیاز به نقشه در خودروهای نسل دوم خود فعال کند.

به گزارش گروه دانش و فناوری، چند هفته پیش شرکت Rivian قابلیت رانندگی خودکار بدون نیاز به دخالت دست را با یک بهروزرسانی نرمافزاری مهم برای خودروهای نسل دوم سری R1 ارائه کرد.
البته این قابلیت فعلاً فقط روی بزرگراههایی که نقشهبرداری شدهاند کار میکند و همین موضوع باعث شد خیلی از کاربران درخواست دسترسی در مسیرهای بیشتر را مطرح کنند.
حالا این شرکت که به خوب گوش دادن به خواستههای مشتریانش معروف است، خیلی زود اعلام کرده که نسخهای بدون نیاز به نقشه از این قابلیت تا پایان امسال منتشر خواهد شد.
جیمز فیلبین، معاون بخش خودران Rivian، در پادکست RivianTrackr Hangouts گفت:
یکی از بازخوردهایی که خیلی واضح شنیدیم این بود که مشتریان از Highway Assist راضیاند اما میخواهند در مسیرهای بیشتری از آن استفاده کنند. به همین خاطر ما مشغول کار روی قابلیتی هستیم که فعلاً به آن Map Free میگوییم و هدفمان این است که اواخر امسال ارائهاش کنیم.
فاصله بین معرفی Highway Assist و رانندگی بدون نقشه، فرصتی برای جمعآوری دادههای خاص از خودروها فراهم میکند. این دادهها برای آموزش مدل خودران Rivian در فضای ابری استفاده میشود و سپس نتایج نهایی به خودروها منتقل خواهد شد.
آرجی اسکارینج، بنیانگذار و مدیرعامل Rivian، اوایل ماه مارس اعلام کرده بود که Highway Assist تنها شروع مجموعهای گسترده از قابلیتهای رانندگی خودکار است؛ از بزرگراهها شروع میشود و به مسیرهای شهری و راهنمایی نوبتی هم خواهد رسید.
در حال حاضر رانندهها باید همچنان چشم از جاده برندارند و اگر سیستم تشخیص دهد که راننده توجه کافی ندارد، هشدار میدهد. اما خبر خوب این است که رانندگی بدون نیاز به نگاه کردن به جاده، برای سال ۲۰۲۶ در برنامه است.
این قابلیت بخشی از فلسفه کلی Rivian با عنوان «برگرداندن زمان به شما» است که یکی از سه ستون اصلی آینده این برند برای سه تا پنج سال آینده محسوب میشود.
به گفته فیلبین، هدف این فلسفه این است که به جای تمرکز بر خودران کامل مثل آنچه شرکتهایی مثل Tesla دنبال میکنند، بیشتر به نیازهای روزمره کاربران پاسخ داده شود.
او اضافه میکند:
ما میدانیم خیلی از مشتریان ما برای ماجراجویی و سفر خودرو میخرند و دوست دارند خودشان رانندگی کنند. ما هم میخواهیم این امکان را حفظ کنیم. اما در عین حال بخش زیادی از رانندگی، مخصوصاً در بزرگراهها، خستهکننده و تکراری است. در اینجاست که برگرداندن زمان به کاربر میتواند تجربه بهتری خلق کند.
هدف نهایی، رسیدن به سطح ۴ خودران است؛ یعنی خودروهایی که میتوانند خودش را در پارکینگ پارک کنند یا در فرودگاه و محل کار پیادهتان کنند و خودش برود و جای مناسبی پارک شود.
هرچند فعلاً قول قطعی داده نشده، اما فیلبین معتقد است سختافزار و پلتفرم خودروهای نسل دوم Rivian توانایی پشتیبانی از این ویژگیها را خواهند داشت.
دومین ستون مهم برای Rivian تمرکز روی ویژگیهای ایمنی فعال است. Rivian برای خودروهای نسل دوم خود کل سیستم رانندگی خودکار را از نو نوشته و این موضوع باعث شده مدل R1T تنها وانت بزرگ در آمریکای شمالی باشد که از مؤسسه ایمنی بزرگراهها موفق به دریافت رتبه Top Safety Pick+ شده است.
فیلبین در پایان میگوید:
فکر میکنم در حوزه ایمنی فعال، فضای زیادی برای نوآوری وجود دارد تا این قابلیتها کارآمدتر شده و تصادفها کاهش پیدا کنند. هدف نهایی ما این است که Rivian یکی از ایمنترین خودروهای جادهای برای سرنشینان و سایر کاربران جاده باشد.
انتهای پیام