در دویستمین ماموریت اسپیس ایکس، 114 ماهواره در 544 کیلومتری زمین مستقر شدند

ایلان ماسک سال 2023 را با دویستمین ماموریت اسپیس ایکس (تا به امروز) آغاز کرد.

در دویستمین ماموریت اسپیس ایکس، 114 ماهواره در 544 کیلومتری زمین مستقر شدند

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از سخت افزارمگ، این شرکت ماموریتی که بیش از صد محموله مختلف را به عنوان بخشی از ششمین ماموریت حمل و نقل خود بود را به‌فضا فرستاد. سری ماموریت ترانسپورتر، استفاده اسپیس ایکس از موشک متوسط خود برای هدف قرار دادن بازار ماهواره های کوچک است، زیرا موشک بزرگ‌تر به آن امکان می‌دهد تا محموله‌های بیشتری را نسبت به موشک‌های کوچک‌تر شرکت‌های رقیب حمل کند. موشک فالکون 9 از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا و موقعیت دیگری را رقم زد که این موشک برای چهاردهمین بار پرتاب شد و به رکورد قابلیت استفاده مجدد از 16 پرواز نزدیک شد که توسط یک تقویت کننده فالکون 9 دیگر در اواخر سال گذشته ثبت شد.​

اسپیس ایکس ششمین ماموریت حمل و نقل را با تسلط بر بازار کوچک ماهواره‌ای پرتاب می‌کند. فالکون 9 در ساعت 9:56 صبح امروز به وقت شرقی از روی نقطه پرتاب بلند شد و تنها هشت و نیم دقیقه بعد فرود آمد. با این حال، به دلیل ماهیت مأموریت، مرحله دوم مجبور شد برای مدت طولانی‌تری در ساحل بچرخد تا ارتفاع خود را تا ارتفاع و جهت مناسب افزایش داد تا امکان استقرار محموله فراهم شود.

پس از تمام شدن از مرحله اول، مرحله دوم به مدت سه ربع ساعت در حال حرکت بود تا اینکه برای بار دوم موتور خود را روشن کرد. تقریباً یک ساعت پس از بلند شدن، موتور وکیوم مرلین مرحله دوم دوباره به مدت دو ثانیه روشن شد تا مدار خود را تنظیم کند و محموله را مستقر کند. این آخرین مرحله ماموریت بود.

به گفته اسپیس ایکس، آن‌ها هر سال حداکثر سه ماموریت را انجام می‌دهند که این مدار خاص را هدف قرار می‌دهند. خود ماموریت شاهد 114 محموله در قالب 82 نقطه استقرار بود. این محموله‌ها طیف گسترده‌ای از ماهواره‌های مختلف، مانند ماهواره‌های پایش آب و هوا، تغییرات محیطی، ماهواره‌های اینترنت اشیا (IoT)، فضاپیماهای نظارت بر انتشار گازهای گلخانه‌ای و موارد دیگر را پوشش می‌دهند.

در دویستمین ماموریت اسپیس ایکس، 114 ماهواره در 544 کیلومتری زمین مستقر شدند.

بخش اول مرحله شاهد 33 استقرار بود که در فواصل زمانی منظم رخ داد. فیلم‌های زنده نشان می‌دهند که ماهواره‌ها به‌عنوان بخشی از مکانیزم «تکمیل‌کننده» که گفته می‌شود اسپیس‌ایکس برای موشک استارشیپ اتخاذ کرده است، از مرحله دوم خارج می‌شوند. تقریباً هشت دقیقه پس از استقرار اولین مجموعه، مرحله نهایی استقرار در حدود 544 کیلومتری سطح زمین انجام شد. البته، هر پرتاب فضایی بدون تصاویری عالی، ناقص است، و این بار طلوع خورشید در زمین به تصویر کشیده شد، زیرا مرحله دوم بر فراز گرینلند و به سمت آمریکای شمالی پرواز کرد.

تصاویر دریافتی نشان داد که کل منطقه در ابرهای سفید غلیظ پوشیده شده به عنوان بخشی از یک طوفان برفی تاریخی که زندگی بسیاری از مردم آمریکا را مختل کرده و باعث سرمای بی‌سابقه‌ای در ایالات متحده و کانادا شده است، خود را نشان داده است. ماهواره نهایی یک ساعت و نیم پس از بلند شدن مستقر شد و در آن نقطه، اسپیس ایکس تنها توانست استقرار 77 ماهواره را تایید کند. با این حال، این شرکت به زودی در رسانه‌های اجتماعی خود تأیید کرد که استقرار همه ماهواره‌ها با موفقیت انجام شده است.

ماموریت بعدی اسپیس ایکس می‌تواند برای شرکت وان وب باشد که پرتاب‌های آن بر روی موشک روسی سایوز در پی حمله به اوکراین لغو شد. این شرکت در سال 2022 با انجام 61 پرتاب موفق رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد و اگر اظهارات رئیس آن، آقای ایلان ماسک، به ثمر بنشیند، سال 2023 می تواند اولین سالی باشد که شاهد پرتاب 100 دستگاه موشک SpaceX را به پایان می‌رساند.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما