کاربران میتوانند از خدمات و مشکلات پلتفرمهای ایرانی شکایت کنند!
معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات گفت: «اگر در ارائه خدمات به کسبوکارهای دیجیتال از سوی سکوهای بومی (پلتفرم) کوتاهی صورت گیرد، صاحبان کسبوکارها میتوانند از آن سکو شکایت کنند.»
به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰و به نقل از تکراتو، یکی از اساسیترین تلاشهای دولت سیزدهم افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور عنوان شده بود که البته این روزها با توجه به محدودیتهای شدید اینترنتی شدیدا تحتالشعاع قرار گرفته است. البته حمایت از سکوهای داخلی و تلاش برای کوچاندن اجباری مردم به این پلتفرمها در راستای همین هدف دنبال میشود.
طرح آییننامه حمایت از سکوها و کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال ۱۴ ماده و چندین تبصره دارد و برای اجرایی شدن آن وزارت ارتباطات، وزارت امور اقتصادی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صمت، وزارت اطلاعات، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان برنامهوبودجه کشور، معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور، بانک مرکزی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دارای تکالیفی هستند.
پس از تشکیل کمیته راهبری برای این آییننامه، در نهایت پنج سکوی بومی به عنوان بازارگاه برای آغاز فعالیت کسبوکارهای آنلاین تایید شدند که میتوانند به میزبانی از کسبوکارها بپردازند. تا امروز در حوزه آگهیهای اینترنتی شیپور، در حوزه تجارت اجتماعی روبیکا، در زمینه پیامرسان ایتا و سروش پلاس و بازارگاههای حوزه کسبوکاری، کسبینو مورد تایید قرار گرفتهاند. با توجه به این آییننامه، فعالانی که بر روی این سکوها قرار بگیرند، مشابه این است که در درگاه ملی مجوزها ثبت شدهاند.
برای اطلاعرسانی در حوزه اقدامات و تسهیلاتی که به کسبوکارها ارائه میشود، سامانهای تحت عنوان ۱۶۴۹ بهعنوان پنجره واحد اطلاعرسانی پیرامون حمایت دستگاهها و سکوهای مشمول راهاندازی شد.
اگر سکویی وعده خدماتی داد و ارائه نکرد، کسبوکارها میتوانند شکایت کنند
وی افزود: «در این سامانه بخشی را برای طرح شکایت کسبوکارها از سکوهای متخلف در نظر گرفتیم. به این صورت که اگر آنها برای ادامه فعالیت خود سکویی را انتخاب کردند؛ اما آن سکو، تسهیلاتی که قول داده بود را ارائه نکرد، صاحب کسبوکار بتواند از آن سکو شکایت کند.»
منکرسی با بیان اینکه این شکایات از سمت کارگروه اقتصاد دیجیتال و کمیته راهبری آییننامه حمایت از کسبوکارهای دیجیتال دنبال میشود، گفت: «شکایتهای ارسالی را بررسی و به آن رسیدگی میکنیم. به صاحبان کسبوکار نیز کد پیگیری داده میشود تا از روند رسیدگی به شکایت خود مطلع شوند.»
وی درباره قدم بعدی که در راستای حمایت از کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال برداشته خواهد شد، تصریح کرد: «یکی از مهمترین بندهای این آییننامه تسهیلاتی برای کمک به کسبوکارهایی است که در این مدت آسیبدیدهاند. آنها بسته به حجم فعالیت و تعداد دنبالکنندگانی (فالوئر) که از دست دادهاند میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.» معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات افزود:
«دستورالعمل اجرایی ارائه این تسهیلات آماده شده و منتظر تخصص اعتبار هستیم تا ثبتنام برای دریافت آن آغاز شود. نتیجه را نیز از طریق سامانه ۱۶۴۹ به اطلاع عموم مردم میرسانیم.»
منکرسی با اشاره به اینکه تسهیلات موردنظر از سوی وزارت ارتباطات به منکرسی با اشاره به اینکه تسهیلات موردنظر از سوی وزارت ارتباطات به کسبوکارها ارائه میشود، افزود: «۱۰ درصد از کل بودجهای که برای بند الف تبصره ۱۸ آییننامه حمایت از کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال در نظر گرفته شده است. سقف تسهیلاتی که به کسبوکارها میدهیم بسته به میزان تخصیص بودجه به این کار دارد.»
معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات میگوید مشکلات پلتفرمهای ایرانی را گزارش کنید! به نظر شما چه مشکلاتی از پلتفرمهای ایرانی را میتوان گزارش کرد؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.
ارسال نظر