تولید انبوه سوخت سنتتیک پورشه آغاز شد؛ گامی بلند در راستای کاهش آلودگی خودروها
پورشه مدتهاست که ایده سوخت سنتتیک را دنبال میکند. حالا سرانجام تحقیقات این کمپانی آلمانی به بار نشسته است.
به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از دیجیاتو، پورشه مدتهاست که ایده سوخت سنتتیک را دنبال میکند. حالا تحقیقات این کمپانی آلمانی به بار نشسته و تولید چنین سوختی را با همکاری شرکای بینالمللی در پونتا آرناس (Punta Arenas) آغاز کرده است. این مجموعه مخصوص در شیلی قرار دارد و در روزهای اخیر با حضور دیگو پاردو وزیر انرژی شیلی و دو تن از اعضای هیئت مدیره پورشه با نامهای باربارا فرنکل و میشائیل استینر افتتاح شد.
مدل نمادین و افسانهای 911 اولین مدلی است که باک آن با سوخت سنتتیک در مجموعه مذکور پر شد. پورشه پیشبینی میکند در این طرح آزمایشی، سالانه تقریبا 130 هزار لیتر سوخت سنتتیک تولید شود. سوخت تولیدی در این مجموعه، در پروژههایی نظیر پورشه موبیل 1 سوپرکاپ و همچنین مراکز مخصوص تست و توسعه به کار گرفته خواهد شد.
در صورت موفقیت این طرح آزمایشی، پروژه سوخت سنتتیک پورشه گسترش خواهد کرد. این شرکت قصد دارد تا اواسط دهه کنونی، میزان تولید سالانه سوخت سنتتیک را به حدود 55 میلیون لیترافزایش دهد. هدف نهایی برای این پروژه تولید 550 میلیون لیتر سوخت سنتتیک در هر سال است.
سوخت سنتتیک یک تکنولوژی مکمل برای پیشرانههای برقی
خانم باربارا فرنکل در رابطه با این پروژه نوین میگوید شرکت پورشه به حمل و نقل الکتریکی و سوخت سنتتیک به عنوان یک تکنولوژی مکمل متعهد است. وی اعتقاد دارد استفاده از سوخت سنتتیک، دیاکسیدکربن کمتری را وارد جو میکند. بههمین خاطر تولید صنعتی آن باید در سرتاسر جهان در دستور کار قرار بگیرد. خانم فرنکل اضافه میکند با احداث این مجموعه آزمایشی، پورشه نقش یک شرکت پیشگام را در توسعه سوخت سنتتیک ایفا خواهد کرد.
میشائیل استینر دیگر عضو هیئت مدیره پورشه معتقد است سوخت سنتتیک پتانسیلهای بسیار زیادی دارد. طبق آمار در حال حاضر بیش از 1.3 میلیارد خودرو با موتور درونسوز در خیابانهای جهان تردد میکنند. از دید آقای استینر شمار زیادی از این خودروها تا چند دهه دیگر به حیات خود ادامه خواهند داد. در صورت استفاده از سوخت سنتتیک، آلایندگی این خودروها نزدیک به صفر خواهد شد که آن هم تاثیر قابل توجهی بر بهبود کیفیت هوا خواهد داشت.
شاید بپرسید پورشه برای پروژه سوخت سنتتیک چرا کشور شیلی را انتخاب کرده است؟ در پاسخ باید گفت از 365 روز سال، 270 روز باد شدیدی در این کشور میوزد، فاکتوری که برای کارکرد توربینهای بادی با ظرفیت کامل بسیار اهمیت دارد. علاوهبر این، باید گفت فاصله پونتا آرناس با تنگه ماژلان کم است و سوخت تولیدی را براحتی میتوان از مسیر دریایی به سایر نقاط دنیا صادر کرد.
بد نیست اشاره کنیم پورشه در نظر دارد تا سال 2030 تولید دیاکسیدکربن در زنجیرههای خود را به صفر برساند. برای دستیابی به این هدف جاهطلبانه، پورشه 100 میلیون دلار در زمینه توسعه سوخت سنتتیک سرمایهگذاری کرده است. بهغیر از شیلی، این کمپانی آلمانی در ایالات متحده و استرالیا نیز مجموعههایی را برای تولید سوخت سنتتیک احداث خواهد کرد.
ارسال نظر