چالش‌های خرید خودرو برقی در کشورهای پهناور و بیابانی چیست؟

اقتصاد ۱۰۰ - در کشوری بیایانی و پهناوری مانند عربستان در سال گذشته فقط حدود ۸۰۰ خودرو برقی معامله شد. اما دلایل خرید کم خودروهای برقی در چنین کشورهایی چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

به گزارش گروه دانش و فناوری، اگرچه بازار خودروهای برقی در بزرگترین کشور صادرکننده نفت جهان {عربستان} در مقایسه با ایالات متحده و چین کوچک است، اما سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال قبل از آن، سه برابر شد و به نزدیک به ۸۰۰ خودرو رسید.

اما عدد ۸۰۰ خودرو برقی همچنان کوچک بوده و این علی رغم وعده و وعیدها برای توسعه خودروهای برقی در این کشور بیابانی است.

 

چالش‌های داشتن خودرو برقی در عربستان

کمبود زیرساخت شارژ و وسعت عربستان سعودی به این معنی است که بسیاری از مردم، خودروهای برقی را برای سفرهای کوتاه‌تر مناسب می‌دانند و آن را جایگزینی برای وسایل نقلیه معمولی نمی‌دانند.

استفاده از یک خودروی برقی برای سفر خارج از شهر یک "قمار" است، به خصوص که زیرساخت هنوز توسعه نیافته است، و برد باتری‌های فعلی تنها حدود ۴۰۰ کیلومتر (۲۵۰ مایل) است.

در حالی که BYD و Lucid ایستگاه‌های شارژ را مستقیماً در خانه‌های مشتریان نصب می‌کنند، شرکت زیرساخت وسایل نقلیه الکتریکی (Electric Vehicle Infrastructure) (Eviq) در تلاش است تا آنها را در جای دیگری قرار دهد و هدف آن تا سال ۲۰۳۰، نصب ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ در سراسر کشور است.

از سوی دیگر، قیمت خودروهای برقی در عربستان سعودی بالا باقی مانده است، جایی که هزینه سوخت کمتر از بسیاری از کشورها است و هر لیتر بنزین 0.62 دلار قیمت دارد.

یکی از مدل‌های لوسید که سال گذشته پس از سرمایه گذاری میلیارد دلاری عربستان و افتتاح کارخانه‌ای در جده، ۹۲ هزار دلارقیمت دارد اما انتظار می‌رود ورود BYD خودروهای برقی را مقرون به صرفه تر کند.

حسام عراقی، کارشناس صنعت در این باره گفت خودروهای برقی به دلیل اندازه و عملکردشان در گرمای شدید در بین سعودی‌ها محبوبیت کمتری دارند.

او گفت: بیشتر خودروهای برقی فعلی کوچک تا متوسط ​​هستند که با نیاز خانواده‌های پرجمعیت سعودی سازگار نیست.

وی افزود گرمای شدید منطقه خلیج فارس بر کارایی باتری تأثیر می‌گذارد.

صندوق سرمایه گذاری مستقل عربستان سعودی، PIF، اکنون ۶۰ درصد از شرکت Lucid را کنترل می کند و با هیوندای کره جنوبی قراردادی را برای ایجاد کارخانه‌ای در این کشور برای خودروهای برقی و بنزینی منعقد کرده است.

علاوه بر این، برند برقی عربستانی CEER  که در سال ۲۰۲۲ راه اندازی شد، قصد دارد تولید خود را در سال ۲۰۲۵ آغاز کند.

اوایل سال جاری، بندر الخریف، وزیر صنعت عربستان سعودی، بدون اشاره به جدول زمانی گفت که این کشور قصد دارد سالانه ۳۰۰ هزار خودروی برقی تولید کند.

او گفت ریاض با هدف قرار دادن سیاست کربن صفر تا سال ۲۰۵۰، همچنین در حال مذاکره با تولیدکنندگان باتری است.

در حال حاضر، برخی هنوز خودروهای هیبریدی را ترجیح می دهند که از باتری و بنزین برای طی مسافت‌های طولانی تر استفاده می‌کنند.

 

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما