گرمکردن خودرو بیشتر از دهها کیلومتر رانندگی آلودگی ایجاد میکند
تحقیقات در کشور فنلاند نشان داد که گرم کردن خودرو پیش از روشن کردن آن، با بخاریهای کمکی یا اضافی که با سوخت بنزین یا دیزل کار میکنند، آلایندگی معادل دهها کیلومتر رانندگی ایجاد میکند.
به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایرنا، تحقیقات اخیر در فنلاند توسط دانشگاه «فنلاند شرقی» و دانشگاه «تامپره»، انتشار ذرات ناشی از گرم کردن خودروهای سواری با بخاری (هیتر) کمکی در دمای زیر صفر را ارزیابی کرد.
انتشار گازهای آلاینده ناشی از این گرمایش با انتشار تخمینی ناشی از حرکت خودرو مقایسه شد تا از این طریق بتوان محاسبه کرد که پیشگرمایش خودرو مطابق استانداردهای کنونی انتشار گازهای آلاینده، معادل چه میزان طی مسافت توسط خودرو است.
نتایج این مطالعه در نشریه «محیط زیست اتمسفری» (Atmospheric Environment: X) منتشر شده است. محققان انتشار ذرات معلق ناشی از بخاری کمکی (AH) برای گرمایش سه خودروی بنزینی و سه خودروی دیزلی را در مدت ۳۰ دقیقه اندازهگیری کردند. گرم کردن خودروها با بخاری های کمکی در شرایط زیر صفر در فضای بیرونی انجام می شد یعنی شرایطی که سازندگان بخاری کمکی پیشگرمایش را توصیه میکنند.
بر اساس استانداردهای فعلی آلایندگی، استفاده از بخاری کمکی به مدت ۳۰ دقیقه با رانندگی ۹۷ کیلومتری (۶۰ مایلی) خودرو با سوخت بنزین یا رانندگی ۲۰ کیلومتری (۱۲.۴ مایلی) با سوخت دیزل قابل مقایسه است.
«هانری اویکارینن» محقق دکتری از دانشگاه فنلاند شرقی میگوید: هنگام رانندگی در مسافتهای کوتاه، عمل پیشگرمایش خودرو میتواند انتشار گازهای آلاینده بیشتری نسبت به فعالیت خودرو در طول مسافت را موجب شود. به خصوص زمانی که در نظر بگیریم آلایندگی بیشتر خودروها در حین رانندگی بسیار کمتر از حد تعیین شده در استانداردهای آلایندگی است.
بخاریهای کمکی نقش مهمی در انتشار گازهای آلاینده به ویژه در هنگام روشن شدن و خاموش شدن دارند. این امر به ویژه در مورد بخاریهای دیزلی صادق است که گرمایش ثابت (یعنی روشن و خاموش نکردن بخاری) کمتر از یک سوم آلایندههای پیشگرمایش را تولید میکند.
علاوه بر این مشخص شد که بخش قابل توجهی از ذرات آلاینده تولیدشده توسط بخاریهای کمکی در کمترین محدوده نانومتری یعنی زیر ۲۳ نانومتر قرار دارند.
«پانو کارجالاینن» محقق ارشد از دانشگاه تامپره (Tampere) میگوید: با این حال، پیشگرمایش خودرو موجب افزایش طول عمر خودرو و همچنین رانندگی آسانتر میشود. این یافته ها نمیگوید که مردم باید از گرم کردن خودروی خود دست بکشند بلکه میتوانیم با استفاده از همان روشهای کاهش انتشار آلایندههای موتور خودرو در مورد بخاریهای کمکی که با سوخت کار میکنند، انتشار گازهای آلاینده را کاهش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین میتوان از بخاریهای برقی به جای بخاریهای کمکی سوختی (که با سوخت بنزین یا دیزل کار میکنند) استفاده کرد.
ارسال نظر