بهترین هایپرخودروهای تاریخ؛ از پورشه ۹۱۸ تا کونیگزگ جسکو
در این جا به معرفی ده مدل از بهترین هایپرخودروهای تاریخ میپردازیم که سرعت و قدرت شگفتانگیزی داشته و قیمت بسیار بالایی هم دارند. آیا با مثلث مقدس خودروهای سوپر اسپرت آشنایی دارید؟
به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از گجت نیوز، هایپرخودروها سمبل حداکثر توانایی کمپانیهای خودروساز هستند که شتابگیری باورنکردنی، طراحی تهاجمی و منحصربفرد و البته قیمت بسیار بالا از مهمترین ویژگیهای آنها به شمار میروند.
در سالهای گذشته، همواره نبردی نفسگیر میان کمپانیهای شناختهشده عرصه ساخت اتومبیلهای فوق سریع در جریان بوده است. نبردی که معمولا برندهای هم ندارد! چرا که کمپانیهای خودروساز هر ساله به معرفی محصولات جدید خود با عملکرد و سرعت بیشتر از سال گذشته میپردازند و توجهات را به خود جلب میکنند.
در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی مختصر تعدادی از بهترین هایپرخودروهای تاریخ بپردازیم و هریک از آنها را به طور خلاصه بررسی کنیم.
بهترین هایپرخودروهای تاریخ
مک لارن F1
مک لارن F1 در سال 1992 رونمایی شد و علیرغم قیمت پانصد هزار پوندی که داشت، خیلی سریع به شهرت و محبوبیتی باورنکردنی در میان علاقمندان رسید.
این ابرخودروی شگفتانگیز مک لارن برای عایقکاری موتور از طلا استفاده میکرد و نخستین اتومبیلی بود که از شاسی یکپارچه ساخته شده از فیبر کربن بهره میبرد.
McLaren F1 با ثبت رکورد سرعت 231 مایل بر ثانیه توانست در سال 1993 رکورددار سریعترین خودروی سال شود. این خودرو البته پنج سال بعد رکورد خود را شکست و با ثبت سرعت 240.1 مایل بر ثانیه برای هفت سال سریعترین خودروی سال بود.
مشاهده یک مک لارن اف ۱ در خیابان تقریبا غیرممکن است؛ چرا که تنها ۶۴ دستگاه از این خودرو تولید شده و تعدادی از آنها هم توسط رانندگان بیدقت نابود شدهاند!
بوگاتی ویرون ۱۶.۴
اگر مک لارن F1 آغازکننده جنون سرعت در میان هایپرخودروهاست؛ بوگاتی ویرون را باید آغازگر جنون اسب بخار دانست! این خودرو که در سال 2005 بر روی خط تولید قرار گرفت، قادر به تولید توان 1000 اسب بخار و سرعت 253 مایل بر ساعت بود و توانست عنوان سریعترین خودروی جهان را از آن خود کند.
از سوی دیگر بر خلاف بسیاری هایپرخودروهای دیگر که تمرکز اصلی خود را بر روی سبکتر کردن اتومبیل متمرکز کرده بودند، Bugatti Veyron ضمن ارائه توان و شتابگیری خارقالعاده، کابین لوکسی هم در اختیار خریداران قرار میداد.
البته به منظور خاصتر شدن این خودرو، کمپانی سازنده اعلام کرد که تمامی قطعات یدکی این خودرو منحصربفرد بوده و نمیتوان از هیچ قطعه مربوط به خودرویی دیگر در این هایپرخودرو استفاده کرد. نتیجه این امر، هزینه سرسامآور نگهداری این خودرو بود؛ به طوری که تعویض یک سری تایر این خودرو هزینهای معادل ۳۸ هزار دلار را به راننده تحمیل میکرد!
کونیگزگ آگرا آر اس
یکی دیگر از بهترین هایپرخودروهای تاریخ هم Koenigsegg Agera RS است که بر اساس کتاب رکوردهای گینس، با ثبت سرعت 277.8 مایل بر ساعت در صحرای نوادا، سریعترین خودروی جهان به شمار میرود. این خودرو از موتوری پنج لیتری و V8 بهره میبرد که قادر به تولید قدرت 1160 اسب بخار است. آگرا آر اس همچنین برای رسیدن به سرعت 248 مایل بر ساعت به تنها 36.44 ثانیه زمان نیاز دارد.
علاوه بر سرعت سرسامآور، خودروی سوپر اسپرت کونیگزگ آگرا آر اس همچنین به کمیاب بودن هم معروف است؛ به طوری که تنها 25 دستگاه از این اتومبیلها ساخته شده است. هدف تولید این خودرو ادغام تکنولوژیهای فوق پیشرفته با قابلیتها و کاربردهای سری مطرح Agera بود که به تولید سریعترین اتومبیل ساخت بشر منجر شد!
فراری لافراری
مدل لافراری نخستین خودروی سوپر اسپورت هیبریدی اسب چموش ایتالیایی به شمار میرفت و در نمایشگاه خودروی ژنو در سال 2013 رونمایی شد. تولید این خودرو به تنها 499 دستگاه محدود شد در آن از موتوری 6.3 لیتری V12 به همراه یک موتور الکتریکی استفاده میشد که جمعا قدرتی 950 اسب بخاری را برای این هیولای فراری رقم زدند.
خودروی LaFerrari به همراه مک لارن P1 و پورشه 918 اسپایدر مثلث مقدس هایپرخودروهای بازار را تشکیل میدادند. البته تصاحب یکی از این خودروهای فراری حتی با استاندارد اتومبیلهای سوپر اسپرت نیز نیازمند هزینه گزافی بود. بهتازگی یک لافراری در مزایدهای در آمریکا با قیمت سرسامآور ۳.۲۵ میلیون دلار معامله شد!
پاگانی زوندا
خودروی زوندا، ساخته مهندس آرژانتینی-ایتالیایی، هوراسیو پاگانی برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی ژنو در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و از آن زمان هنوز روی خط تولید قرار دارد!
این اتفاق با در نظر گرفتن این نکته که طراحی نسبتا سادهتر این خودرو در طول حیات بیست سالهاش تقریبا دستنخورده باقی مانده است، بسیار حائز اهمیت است. البته توان موتور Zonda در طول سالهای اخیر دائما در حال ارتقا بوده؛ به طولی که قدرت 394 اسب بخاری زوندا C12 در آخرین نسل از این خودرو، Zonda HP Barchetta، به 789 اسب بخار رسید.
پاگانی البته در ادامه خودروی سوپر اسپرت فوقالعاده Huayra را نیز تولید کرد و در آینده نزدیک نیز مدل Utopia را روانه بازار خواهد کرد. با این وجود، مدل زوندا به دلیل تاثیر چشمگیری که در شکلگیری صنعت هایپرخودروها داشته، نماینده Pagani در لیست بهترین هایپرخودروهای تاریخ است.
بوگاتی شیرون
شیرون مدل جدیدی از بوگاتی پس از ویرون به شمار میرود که سریعتر و قدرتمندتر از نسل قبل خود بود. بوگاتی البته در این نسل به طور خاص بر روی فرمانپذیری خودرو و ارائه تجربه رانندگی دلچسب تمرکز کرده بود؛ به طوری که Forbes تجربه رانندگی با این خودرو را به نرمی و راحتی یک بنتلی توصیف کرده بود.
در این میان البته مدل Chiron Super Sport 300+ هم با ثبت رکورد سرعت 304.77 مایل بر ثانیه توانست به عنوان سریعترین خودروی زمان خود شناخته شود. هرچند که به دلایلی امکان ثبت رسمی این رکورد در کتاب رکوردهای گینس فراهم نشد تا این خودروی فوق سریع هیچ افتخار مکتوبی به دست نیاورده باشد!
مک لارن P1
مک لارن P1 به عنوان نسل بعدی از هایپرخودروی F1 روانه بازار شد و توانست در همه زمینهها عملکرد بهتری را ارائه دهد. این خودرو از یک موتور 3.8 لیتری هیبریدی دو توربو V8 بهره میبرد و طراحی خیرهکنندهای داشت. با این حال، علاوه بر شتابگیری و سرعت باورنکردنی این مدل، هندلینگ آن در پیچهای ناگهانی دیگر ویژگیای بود که به عقیده بسیاری افراد این خودرو را به اتومبیلی معتادکننده تبدیل میکرد.
همانگونه که پیشتر اشاره شد، P1 یکی از اضلاع مثلث مقدس هایپرخودروها بود. در حالی که لافراری ترکیبی طلایی از عملکرد فنی فوقالعاده و طراحی سرآمد ایتالیایی را ارائه میکرد و پورشه یک دستاورد فنی خیرهکننده به شمار میرفت، مک لارن P1 تنها راننده را در نظر گرفته بوده و همه چیز را حول رضایت راننده بنا کرده بود.
کونیگزگ جسکو
جدیدترین و شگفتانگیزترین هایپرکار کمپانی کونیگزگ، مدل Jesko است که 1600 اسب بخار قدرت داشته و یک هیولای رامنشدنی به شمار میرود. مدل Absolut از این خودرو به گفته کمپانی سازنده توانسته به رکورد سرعت 330 مایل بر ثانیه رسیده و از لحاظ تئوری، سریعترین خودروی جهان شود!
همچنین طراحی بدنه این خودرو نیز در مقایسه با مدل Agera پیشرفت چشمگیری داشته است.
بد نیست بدانید که کونیگزگ اعلام کرده پس از جسکو از تلاش برای رسیدن به بالاترین سرعت در خودروهای بعدیش دست کشیده و بر روی بهبود سایر جنبههای محصولاتش تمرکز خواهد کرد. به این ترتیب، مدل جسکو را احتمالا باید سریعترین خودروی کمپانی سوئدی در کل طول حیاتش دانست.
پورشه ۹۱۸ اسپایدر
همانند دو خودروی دیگر مثلث مقدس ابرخودروها، پورشه 918 اسپایدر هم قادر به تولید توان بسیار بالایی است. موتور 4.6 لیتری و V8 این خودرو قادر است قدرتی 608 اسب بخاری تولید کند. علاوه بر این، دو موتور الکتریکی به کار گرفته شده در کنار این موتور نیز هریک توانی 286 اسب بخاری دارند تا در مجموع، Porsche 918 Spyder توانی 894 اسب بخاری داشته باشد.
از این خودرو تنها ۹۱۸ دستگاه تولید شد و علیرغم اصرارهای فراوان از همه طرف برای ساخت تعداد بیشتر، پورشه سرانجام این محصول فوقالعاده را بازنشسته کرد. همچنین با توجه به فراگیر شدن موتورهای الکتریکی و البته موفقیت خیرهکننده مدل تایکان پورشه، احتمالا ۹۱۸ اسپایدر آخرین خودروی سوپر اسپرت این کمپانی مجهز به موتور بنزینی خواهد بود.
ریماک نورا (Rimac Nevera)
ریماک نورا، تنها محصول تماما الکتریکی حاضر در لیست بهترین هایپرخودروهای تاریخ است. این اتومبیل شگفتانگیز با دستیابی به سرعت ۲۵۸ مایل بر ثانیه سریعتر از بوگاتی ویرون است؛ هر چند که هنوز تا رسیدن به غولهایی نظیر کونیگزگ جسکو ابسولوت یا بوگاتی شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰ پلاس راه زیادی دارد!
بد نیست بدانید که اواخر سال ۲۰۲۱ دو کمپانی بوگاتی و ریماک با یکدیگر متحد شده و به یک شرکت واحد تبدیل شدند. بر این اساس میتوان انتظار داشت که ظرف چندین سال آینده شاهد رونمایی از یک سوپر اسپورت الکتریکی فوقالعاده سریع باشیم که بتواند حد و مرزهای طراحی هایپرخودروهای برقی را بشکند!
ارسال نظر