بررسی کارت گرافیک گیگابایت مدل GIGABYTE RTX 4080 16GB GAMING OC

سری 40 از کارت گرافیک‌های جی فورس RTX انویدیا چند ماهی است که معرفی شده و در حال حاضر، 2 کارت RTX 4090 و RTX 4080 از این سری در بازار موجود است. کارت گرافیک RTX 4080 با 16 گیگابایت حافظه، پس از RTX 4090، در جایگاه قدرتمند ترین کارت گرافیک جهان جا خوش کرده است. کارتی که از پرچمدار نسل قبل یعنی RTX 3090Ti قدرتمند تر و از نظر MSRP در زمان عرضه، حدود 800 دلار ارزان تر است.

بررسی کارت گرافیک گیگابایت مدل GIGABYTE RTX 4080 16GB GAMING OC

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از سخت افزارمگ،شرکت معظم گیگابایت در نسل 30 کارت گرافیک‌های جی فورس RTX انویدیا، بهترین طراحی ظاهری و سیستم کولینگ پیشرفته خود را عرضه کرد و حال با آمدن نسل 40، همچنان بهترین‌های خود را عرضه می‌کند. شرکت گیگابایت سری 40 انودیا را با طراحی ظاهری کاملا جدید و همچنین تقویت و ارتقای سیستم کولینگ ساخته است تا برازنده سیستم‌های حرفه ای کاربران سخت پسند باشد.

از آنجایی که انویدیا برای RTX 4080، برد مشابه RTX 4090 استفاده کرده است، شرکت گیگابایت نیز تقریبا از همان سیستم کولینگ قدرتمند RTX 4090 برای RTX 4080 استفاده کرده است و این موضوع بدان معنا است که RTX 4080 گیگابایت بسیار خنک و ساکت کار می‌کند، در عین حال مصرف زیادی ندارد و کاربران می‌توانند با خیال راحت تا سالهای سال از این کارت گرافیک بهره مند شوند.

در دسته بندی کارت گرافیک‌های شرکت گیگابایت، سری Gaming OC به عنوان یک گزینه اقتصادی معروف است. اما با توجه به قیمت بالای RTX 4080، حتی این گزینه اقتصادی نیز، برای خود یک محصول High End تمام عیار است.

شرکت گیگابایت سری Gaming OC را خارج از زیر-برند محصولات Aorus دسته بنده کرده است، چراکه خود برند گیگابایت طرفداران کلاسیک خود را دارد و در عین حال، بسیاری از کاربران حرفه ای علاقه وافری برای استفاده از کارت گرافیک‌های خوش ساخت گیگابایت با ظاهری جدی و ساده دارند. گیگابایت – با اینکه محصول مورد بررسی امروز را در دسته Gaming OC قرار داده است، اما آن را از RGB بی بهره نگذاشته و در حد مینیمال آن را به نورپردازی جذابی مجهز کرده است.

امروز به سراغ بررسی کارت گرافیک گیگابایت مدل GIGABYTE RTX 4080 16GB GAMING OC می‌رویم که یک کارت گرافیک همه چیز تمام 2 کیلوگرمی ‌4 اسلاته با سه فن بزرگ است و برای تمام امور، از رندرینگ مبتنی بر GPU گرفته تا بازی در دقت 4K و 8K کاملا مناسب است.

توسعه کامپیوتر و علوم مرتبط را معمولا با آقایان می‌شناسند، اما تعداد قابل توجهی از ریاضیدانها و دانشمندان بزرگ خانم نیز در زمینه توسعه IT فعالیت‌های مهمی ‌داشتند. بانو ایدا لاولیس Ada Lovelace یکی از برجسته ترین شخصیت‌هایی است که در تاریخ توسعه کامپیوتر، به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر شناخته می‌شود.

پدر ایدا لاولیس یک شاعر بود، که در کودکی وی و مادرش را ترک کرد. به همین سبب مادر ایدا از شعر و شاعری تنفر پیدا کرده و برای آنکه ایدا مانند پدرش به سمت ادبیات گرایش پیدا نکند، از همان کودکی برای وی معلم خصوصی ریاضیات و علوم گرفت. آنهم در سالهای 1820 میلادی، دورانی که گرایش دختران به ریاضیات و علوم مهندسی عرف جامعه انگلستان نبود. ایدا در ریاضیات آنچنان متبحّر شد که توانایی‌های وی در 17 سالگی اساتید ریاضی را متعجب می‌کرد.

وی در عین حال مترجم متون علمی ‌از زبان‌های دیگر به انگلیسی بود و ضمن ترجمه، هم یاد می‌گرفت و هم نظرات تکمیلی خودش را در مورد موضوعات ترجمه شده به صورت پاورقی اضافه می‌کرد. در یکی از این پاورقی‌ها، وی الگوریتمی‌ از یک ماشین تحلیلگر برای پردازش اعداد برنولی نوشت. در آن زمان هیچ دستگاهی برای پردازش وجود نداشت و هیچ کس به ارزش کار وی پی نبرد تا بیش از 100 سال بعد – که وی به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر شناخته شد.

در زمان ایدا لاولیس، درک مهندسین و دانشمندان از یک “ماشین تحلیل” صرفا دستگاه محاسبه گر اعداد بود. ماشینی که ورودی آن عدد و خروجی آن عدد باشد. اما ایدا لاولیس برای اولین بار متوجه شد، اعداد می‌توانند نه به عنوان یک کمیّت، بلکه به عنوان سمبل یا نماد یک چیز دیگر به ماشین داده شوند تا خروجی ماشین نیز چیزی غیر از عدد باشد. مثلا به جای عدد، نمادها مانند حروف الفبا، یا نوت‌های موسیقی به ماشین داده شود تا پس از تحلیل بر اساس الگوی داده شده، خروجی کار نیز یک متن یا اثر موسیقیایی شود.

استفاده از نماد مفهومی ‌به جای عدد کمی‌ برای داده ورودی به ماشین تحلیل گر، به معنای اولین ایده برای عبور از ماشین “محاسبه گر اعداد” به سمت ماشین “پردازشگر” بود.

هر چند خود شخص ایدا لاولیس هم متوجه اهمیت ایده مطرح شده توسط خودش نبود و اغلب، نظرات خودش را تلفیقی از شعر و علم می‌نامید. اما 100 سال بعد، سالها پس از اختراع کامپیوتر، پس از بازنشر یادداشت هایش توسط نشریات علمی، جایگاه ایدا لاولیس در تاریخ به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر و همچنین اولین شخصی که متوجه شد می‌توان در Data از سمبل به جای عدد بهره گرفت، در دنیا مورد توجه قرار گرفت و به رسمیت شناخته شد.

شرکت انویدیا نیز به پاس زحمات این بانوی دانشمند و قدردانی از ایشان – که در زمان خودش آنچنان که باید شناخته نشد – نام معماری سری 40 کارت گرافیک‌های جی فورس RTX را Ada Lovelace نامگذاری کرده است.

در معماری Ada Lovelace، انویدیا از فن آوری DLSS 3.0 پرده برداری کرده است. با کمک DLSS 3.0 می‌توان، با کارت گرافیک ضعیف تر، بازی را در دقت 1080p اجرا، و به لطف این فن آوری آن را در مانیتور رزلوشن بالاتر مثلا 4K اجرا و از بازی با کیفیت لذت برد. همچنین این فن آوری در بازی‌هایی که وابسته به قدرت پردازنده هستند، به کمک هوش مصنوعی، رندر فریم بازی از سمت کارت گرافیک را به جبران گلوگاه بودن پردازنده، به دو برابر افزایش می‌دهد.

قدرت هسته‌های رهگیری پرتو نور نیز به دو برابر نسل قبل افزایش یافته، همچنین نسل جدید هسته‌های RT و Tensor نیز به کار گرفته شده اند.

معماری Ada Lovelace بی رقیب است و هم اکنون قدرتمند ترین معماری مخصوص پردازشگر گرافیکی در دنیا است. انویدیا 2 سال آینده را برای تولید محصولات جدید بر پایه این معماری کار خواهد کرد.

چیپ گرافیکی AD103 به کار رفته در RTX4080، بر پایه معماری 4 نانومتری ساخت شرکت TSMC است و 45.9 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. این کارت گرافیک مجهز به 9728 هسته Cuda (سایه زن یا Shaders)، تعداد 304 هسته Tensor، تعداد 76 هسته RT، و 112 واحد ROP می‌باشد که همه به 16 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6X با رابط 256 بیتی و سرعت 22.4 گیگابیت در ثانیه متصل شده اند. این سرعت حافظه در ترکیب با رابط گذرگاه حافظه 256 بیتی مجموع پهنای باند در دسترس را به 716.8 گیگابایت در ثانیه می‌رساند.

کارت گرافیک RTX 4080 16GB GAMING OC گیگابایت از نوع اورکلاک شده است و فرکانس بوست GPU آن به حداکثر 2535MHz افزایش یافته تا 30 هرتز قدرت بیشتری را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار دهد. میزان مصرف برق این کارت 334 وات است و در حالت اورکلاک مصرف آن نزدیک به 380 وات می‌رسد.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما