تکنولوژی کارخانه آریزونا TSMC از 5 نانومتر به 4 نانومتر ارتقا می‌یابد

کارخانه تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) در چند هفته اخیر خبرهای زیادی را به خود اختصاص داده است. این شرکت در آخرین اقدام خود قصد دارد تا برخی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های تولید ریزپردازنده را به ایالات متحده منتقل کند تا تکنولوژی کارخانه آریزونا TSMC که بیشتر تولیدات آن برای آیفون‌های اپل استفاده می‌شود را افزایش دهد. این شرکت به‌زودی ارتقای برنامه‌های خود را اعلام خواهد کرد.

 

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل ازسخت افزارمگ،خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید که شرکت TSMC در سال 2024 تولید با تکنولوژی 4 نانومتری را در آریزونا آغاز خواهد کرد. این تصمیم نشان دهنده ارتقای ویفرهای 5 نانومتری این کارخانه است که طبق برنامه‌ریزی‌های شرکت، قرار بود در آنجا بسازد.

بزرگترین مشتری این کارخانه که کمپانی اپل است، این سازنده تراشه را به اتخاذ این تصمیم تشویق کرده است. غول فناوری یعنی شرکت اپل معمولاً برای محصولاتی مانند آیفون برای اولین بار از محصولات نیمه‌هادی‌های TSMC در گوشی‌های خود استفاده می‌کند. آیفون 14 از تراشه 4 نانومتری این سازنده تایوانی استفاده می‌کند.

آیفون 15 (که انتظار می‌رود در اواخر سال 2023 عرضه شود) از تکنولوژی 3 نانومتری استفاده خواهد کرد که TSMC آن را نیز مدتی پس از شروع ساخت 4 نانومتری در سال 2024 در محل آریزونا تولید خواهد کرد. بنابراین تاسیسات جدید می‌تواند سهم قابل توجهی از تولید آیفون را برای این شرکت به ارمغان بیاورد.

شرکت‌های اپل و TSMC در ماه گذشته برنامه‌های اولیه برای ارتقاء کارخانه‌ها را تایید کردند، اما به طور رسمی برنامه‌های تولید 4 نانومتری برای آریزونا را فاش نکردند. البته که ممکن است این شرکت ظرفیت خود را از 20000 ویفر در ماه افزایش دهد. منابع خبری مختلف انتظار دارند که شرکت TSMC نقشه راه جدید را زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و جینا ریموندو، وزیر بازرگانی سه شنبه آینده در مراسم فینیکس شرکت کنند، رسماً اعلام کند.

این تحولات با برنامه‌های ایالات متحده برای کاهش وابستگی تراشه به واردات چین و تایوان مطابقت دارد. بیشتر محصولات نیمه‌هادی دنیا از کارخانه‌های TSMC تایوان می‌آیند، اما تهدیدات چین برای الحاق و احتمالاً حمله به کشور اخیرا تشدید شده است.

در همین حال، منابع صنعتی نشان می‌دهند که بزرگترین رقیب TMSC، سامسونگ، تراشه‌های 3 نانومتری را برای چندین شرکت سخت افزاری تولید خواهد کرد. سامسونگ با آغاز تولید 3 نانومتری در ماه ژوئن، سیلیکون مورد نیاز را برای کارت‌های گرافیک آینده انویدیا (سری RTX 4000)، پردازنده‌های مرکزی آی‌بی‌ام، تراشه‌های گوشی‌های هوشمند Arm Qualcomm و مراکز داده ابری Baidu تامین خواهد کرد.

با این حال، TSMC همچنان بزرگترین تامین کننده فناوری 3 نانومتری خواهد بود و ممکن است بخاطر همین موضوع قیمت محصولات این شرکت افزایش قیمت داشته باشد. گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که TSMC ویفرهای 3 نانومتری را با قیمت 20000 دلار به فروش می‌رساند که از 16000 دلار برای هر ویفر 5 نانومتری بیشتر است.

این افزایش قیمت‌ها عمدتاً به دلیل افزایش هزینه ابزار تولید است. نشانه دیگری از وضعیت فعلی زنجیره تامین جهانی و ماهیت در حال تغییر قانون مور. این عوامل، همراه با تراشه‌های آیفون که توسط نیروی کار پردرآمد آمریکایی تولید می‌شوند، می‌توانند قیمت‌های آینده آیفون را افزایش دهند.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما