مشتریان سایپا ناامید شدند/ زیر قول زدن این شرکت چه عواقبی دارد؟
اقتصاد 100- سایپا با خلف وعده در تولید محصول جدید خود، آریا، مشتریانش را ناامید کرد. این خودروساز به جای تحقق وعده تولید ۱۵ هزار دستگاهی در سال ۱۴۰۳، تنها ۳۰ دستگاه تولید کرد که عدم عرضه آن به بازار، رقابت با "ریرا" ایرانخودرو را ناکام گذاشت.

در سال ۱۴۰۳، شرکت سایپا تنها توانست حدود ۳۰ دستگاه از محصول جدید خود، یعنی آریا، را تکمیل کرده و هنوز این خودرو در بازار عرضه نشده است.
این خودروساز، طی اعلام برنامه تولیدی در ابتدای سال گذشته، قصد داشت تعداد ۱۵ هزار دستگاه آریا را تولید کند و این محصول جدید را وارد بازار نماید. اما این هدف محقق نشد و تنها اطلاعات مربوط به تولید آریا به سایت کدال اضافه شده است.
رقابت در بازار کراس اوورهادر صورت عرضه آریا در سال ۱۴۰۳، رقابت جذابی میان دو محصول کراس اوور شرکتهای ایران خودرو و سایپا میتوانست شکل بگیرد. ایران خودرو با عرضه ری را وارد این بخش از بازار شد، اما سایپا نتوانست پاسخ مناسبی به این حرکت دهد.
عوامل احتمالی عدم عرضه آریابه نظر میرسد تغییرات مدیریتی در راس هرم سایپا دلیل اصلی تأخیر در تولید انبوه آریا باشد. این عدم عرضه، بازار را برای ری را و ایران خودرو تسهیل کرد تا بتوانند با خیال راحت بخش قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرند.
پیش بینی فروش آریااحتمالاً سایپا در نیمه اول سال جاری، اولین طرح فروش آریا را اجرایی خواهد کرد. اما پرسش اصلی این است که آیا این کراس اوور جدید از استقبال مناسبی برخوردار خواهد شد یا خیر؟
مشخصات سایپا آریا ایران خودرو ری را سال معرفی ۱۴۰۳ ۱۴۰۲ تیراژ تولید حدود ۳۰ دستگاه تولید گسترده عرضه به بازار هنوز آغاز نشده در حال عرضه آینده کراس اوور سایپاباید دید آیا سایپا میتواند با عرضه گسترده آریا، قدرت رقابت با ری را را پیدا کند یا همچنان ایران خودرو در این زمینه پیشتاز خواهد بود.