خودرو‌های کارکرده وارداتی/ از 1.8 میلیارد تومان شروع می‌شوند!

اقتصاد 100- واردات خودروهای کارکرده با قیمت اقتصادی به دلیل موانع موجود، از جمله نرخ بالای حقوق ورودی و اختلاف سود واردکنندگان، همچنان دور از دسترس است و در سال‌های آتی نیز تحول چشمگیری پیش‌بینی نمی‌شود.

خودرو‌های کارکرده وارداتی/ از 1.8 میلیارد تومان شروع می‌شوند!

ایجاد شفافیت در فرآیند واردات خودرو و جلوگیری از انحصار و سودجویی، می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کند.

چالش‌های واردات خودروهای کارکرده

بررسی‌ها نشان داده است که حتی با افزایش تخصیص ارز در سال جاری، طرح واردات خودرو‌های کارکرده با قیمت اقتصادی به نتیجه نخواهد رسید. در این بین، اصلاح نرخ حقوق ورودی خودرو‌های بنزینی می‌تواند یکی از راهکارها باشد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، با اشاره به اختلاف ۳۰ هزار تومانی سود واردکنندگان ناشی از تفاوت نرخ ارز داخلی و خارجی، از سیاست‌های موجود در حوزه واردات خودرو انتقاد کرد. وی همچنین مطرح کرد که چرا مردم نباید بتوانند ماشین خارجی دست‌دوم با عمر حداکثر ۵ سال را خریداری کنند و به جای پراید، تویوتا سوار شوند.

دلایل عدم موفقیت طرح واردات

با وجود صدور مجوز‌ها و تخصیص ۳ میلیارد دلار ارز وارداتی، به نظر می‌رسد این طرح در سال ۱۴۰۴ نیز به نتیجه نخواهد رسید. عوامل متعددی مانع از دستیابی به هدف کاهش قیمت خودروهای وارداتی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 نرخ محاسباتی ارز و تأثیر آن بر قیمت خودرو

برای مثال، ارزش یک خودروی کارکرده حدود ۱۰ هزار دلار در نظر گرفته شود. با نرخ دلار ۱۰۰ هزار تومانی، قیمت پایه خودرو به یک میلیارد تومان می‌رسد. اما هزینه‌های زیر به این مبلغ اضافه می‌شود:

حقوق ورودی: با نرخ محاسباتی ۷۰ هزار تومان و تعرفه ۱۰۰ درصدی، حقوق ورودی خودرو حدود ۷۰۰ میلیون تومان است.

مالیات ارزش افزوده: ۱۰ درصد مالیات نیز به مبلغ اضافه می‌شود که حدود ۸۰ میلیون تومان است.

در نتیجه، قیمت نهایی خودرو حداقل به ۱.۸ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

هزینه‌های حمل و نقل و خدمات جانبی

علاوه بر عوارض و مالیات، هزینه‌های حمل و نقل، بیمه و دیگر خدمات جانبی نیز باید اضافه شوند. این هزینه‌ها معمولاً حدود ۲۰۰ میلیون تومان بر قیمت خودرو تأثیر می‌گذارند.

جدول زیر هزینه‌های مختلف واردات خودروی کارکرده را نشان می‌دهد:

عنوان هزینه مقدار جمع کل ۲ میلیارد تومان
قیمت پایه خودرو ۱ میلیارد تومان
حقوق ورودی ۷۰۰ میلیون تومان
مالیات ارزش افزوده ۸۰ میلیون تومان
هزینه‌های حمل و نقل ۲۰۰ میلیون تومان

چرا این طرح شکست می‌خورد؟

به رغم تلاش‌ها برای تسهیل واردات خودروی کارکرده، این طرح به دلایل زیر اجرایی نشده است:

  • نرخ محاسباتی ارز بالا: افزایش نرخ محاسباتی ارز گمرک از ۲۸,۵۰۰ تومان به ۷۰ هزار تومان.
  • تعرفه‌های سنگین: اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی که خودروهای وارداتی را غیررقابتی می‌کند.

راهکار‌های پیشنهادی

برای کاهش قیمت خودروهای وارداتی و موفقیت طرح، اقدامات زیر باید انجام شود:

کاهش نرخ محاسباتی ارز: تعدیل نرخ محاسباتی ارز گمرک برای کاهش قیمت خودروها.

کاهش تعرفه‌ها: کاهش تعرفه‌های وارداتی، مانند کاهش حقوق ورودی خودرو‌های بنزینی به ۱۵ درصد.

شفافیت در فرآیند واردات: از بین بردن انحصارات و سودجویی در واردات خودروها.

در نهایت، برای موفقیت طرح باید سیاست‌های فعلی واردات اصلاح شود تا مردم بتوانند با قیمت مناسب به خودروهای خارجی دست یابند.

وبگردی
    ارسال نظر