دومبحث مهم خودرویی در لایحه بودجه 1404

سیگنال مثبت بودجه 1404 به خودروهای وارداتی/کدام خودروها مشمول مالیات می شوند؟

اقتصاد 100 - بررسی لایحه بودجه 1404 نشان می‌دهد که این بودجه شامل دو بند مهم در حوزه خودرو است: یکی به واردات خودرو و دیگری به مالیات بر خودروهای لوکس مربوط می‌شود.

سیگنال مثبت بودجه 1404 به خودروهای وارداتی/کدام خودروها مشمول مالیات می شوند؟

به گزارش اقتصاد 100 ، روز گذشته مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، به جمع همکاران قدیمی اش در میدان بهارستان رفت و لایحه بودجه 1404 را به نمایندگان مجلس تقدیم کرد .

 دو بند مهم بودجه ای برای صنعت خودرو

از جمله موضوعات مهم در لایحه بودجه سال آینده که نگاه ها را معطوف به خود کرده، بحث  خودرو است. این لایحه شامل دو بند مهم در زمینه خودرو است؛ یک مبحث مربوط به واردات خودرو است و دیگری مربوط ب مالیات بر خودروهای لوکس.

بودجه واردات خودرو دو برابر شد 

بر اساس لایحه بودجه، برای سال آینده حداکثر دو میلیارد یورو به واردات خودروهای سواری اختصاص داده شده است که این رقم نسبت به بودجه سال 1403 دو برابر افزایش یافته است.

عرضه خودرو وارداتی در بورس

نکته حائز اهمیت دیگر، عرضه محصولات وارداتی در بورس کالا است. در لایحه بودجه ۱۴۰۴، دولت بر اهمیت عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا تأکید کرده و به متقاضیان این امکان را داده است که با رعایت قوانین بازار سرمایه، خودروهای وارداتی را در داخل کشور به فروش برسانند.

پیش‌بینی واردات خودرو در بودجه 1404

نکته سوم در لایحه بودجه این است که دولت برای سال آینده درآمدی معادل ۱۱۰ همت از واردات خودرو پیش‌بینی کرده است، که با درآمدهای سال‌های گذشته تناسب ندارد.

به عنوان نمونه، پیش‌بینی درآمد دولت از خودرو در سال ۱۴۰۲  فقط ۴۳ همت بود که در نهایت فقط سه همت آن محقق شد.

همچنین، بیشترین درآمد دولت از واردات خودرو در دهه گذشته به سال ۹۵ مربوط می‌شود که معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان بود. حالا دولت برای سال آینده، درآمدی حدود ۶ برابر این رقم را پیش‌بینی کرده است.

تعرفه واردات خودرو به 100 درصد شد 

همچنین در لایحه بودجه سال آینده، پیشنهاد افزایش تعرفه واردات خودرو به 100 درصد مطرح شده است. طبق این لایحه، حقوق ورودی خودروها به طور کامل (100%) تعیین خواهد شد و نرخ ارز برای محاسبه حقوق ورودی و مالیات، معادل نرخ ارز در بازار مرکز مبادله طلا و ارز خواهد بود.

سهمیه‌بندی واردات خودرو در بودجه 1404

نکته بعدی در حوزه واردات خودرو، سهمیه‌بندی برای متقاضیان تعیین شده است. شورای اقتصاد وظیفه دارد تا سهمیه هر یک از متقاضیان را مشخص کند و این سهمیه حداکثر ظرف مدت یک ماه به آنها اعلام خواهد شد. از این رو، شرکت‌های متقاضی باید تنها به میزان سهمیه تعیین‌شده خود اقدام به واردات نمایند.

قانون مالیات بر خودروهای لوکس

همچنین در لایحه بودجه، اصلاحات مربوط به قانون مالیات بر خودروهای لوکس به عنوان یکی از بندهای کلیدی مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، خودروهای سواری و وانت دو کابین با قیمت بالای ۵ میلیارد تومان مشمول مالیات سالانه یک درصد بر مازاد این مبلغ خواهند بود.

بنابراین سال آینده، خودروهایی که قیمت آن‌ها بیش از پنج میلیارد تومان باشد، به عنوان خودروهای لوکس طبقه‌بندی خواهند شد. در قانون بودجه سال ۱۴۰۳، خودروهایی با ارزش بالای ۳.۵ میلیارد تومان مشمول یک‌درصد مالیات شدند.

 با این حال، در سال گذشته تنها ۱۰ درصد از افرادی که مشمول این قانون بودند، مالیات مربوط به خودروهای لوکس را پرداخت کردند و این افراد فقط در زمان تعویض پلاک شناسایی شدند.

 

 

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما