جولان یدککشها و قیمتهای سرسامآور / کجا باید شکایت کنیم؟
اقتصاد ۱۰۰- بررسیهای میدانی نشان میدهد حجم نارضایتی مردم از برخی امدادگران خودرو و بهطور ویژه امدادگران بدون پروانه رو به افزایش است.
در شرایطی که روزبهروز بر تعداد امداد خودروهای بدون پروانه کسب اضافه میشود میزان نارضایتی مردم نیز از این خودروها روزبهروز افزایش مییابد. دادهای وجود ندارد که میزان و سطح تخلفات در بین این امدادگران را مشخص کند، اما بررسیهای کلی نشان میدهد بخش عمده تخلفات در امدادخودروهای یدککش اتفاق میافتد و امدادخودروهایی که صرفا به تعمیر خودرو میپردازند با شکایت کمتری مواجهند؛ ضمن اینکه امدادخودروهای وابسته به خودروسازان معمولا بهدلیل نظارتی که ازسوی خودروسازان انجام میشود بهطور عام چالشهای کمتری برای مردم دارند، اما سطح شکایت از امدادخودروهایی که تحت نظارت نیستند، بسیار بالاست.
شکایتها از چیست؟
همشهری نوشت: بخش عمده شکایتها به دریافت قیمتهای بیرویه بازمیگردد که خودروهای امدادی عمدتا از مردم مطالبه میکنند.
اما این فقط بخشی از مشکلات است، انتقال خودرو به تعمیرگاهی که قبلا با آنها هماهنگ شده(برای دریافت پورسانت)، دریافت مبالغ غیرمتعارف در تعمیرگاهی که راننده مجبور بوده خودرو را با راهنمایی یدککش به آنجا منتقل کند و... از دیگر شکایتهای مردم از این خودروهای امدادگر است که بدون پروانه فعالیت میکنند، اما مشکلات به همین جا ختم نمیشود.
ناظر کیست و به کجا شکایت کنم؟
صرفنظر از دریافت هزینههای بالا در اغلب موارد فردی که شکایتی از یک امدادگر خودرو دارد نمیداند که باید به کجا شکایت کند.
بررسیها نشان میدهد که امدادگران خودرو دارای یک اتحادیه هستند که این اتحادیه خود زیرمجموعه اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودروست؛ به همین دلیل شکایتها در این زمینه باید در اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو ثبت شود. اما یک بررسی در اینترنت و فضای مجازی نشان میدهد که این اتحادیهها حتی یک درگاه معمولی که در دسترس عموم باشد هم ندارند و هیچ مکانیسم دقیقی برای ثبت شکایتها وجود ندارد.
در چنین شرایطی یک پاسخ بزرگ در اینباره این است که چهکسی باید به این افراد خاطی نظارت کند و چگونه به شکایتهای مردم رسیدگی میشود؟
آغاز نظارت؛ آیا مشکل مردم حل خواهد شد؟
در شرایطی که وضعیت نظارت و رسیدگی به شکایت شهروندان از امدادگران خودرو شرایط نابسامان و آشفتهای دارد، گویا بهتازگی قرار است نظارتها از سوی اتاق اصناف که میتواند یک مرجع رسیدگیکننده در این زمینه باشد، جدیتر شود.
مهدی امیدوار، سخنگو و عضو هیأترئیسه اتاق اصناف ایران در همین باره میگوید: طی جلسات کارشناسی، اتاق اصناف ایران به این نتیجه رسیده است که نیاز مبرم بر نظارت و ساماندهی امدادگران خودرو و یدککشها بهصورت شهرستانی و استانی وجود دارد.
وی توضیح میدهد: شاهد فعالیت برخی از امدادگران خودرو و یدککشهای بدون پروانه کسب هستیم که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کردهاند. اینان در سطح شهر، اتوبان و حتی حاشیه شهرها و با وعده کمک به افرادی که حین رانندگی دچار نقص فنی خودرو شدهاند، اقدام به دریافت هزینههای اضافی کرده و گاها خودرو را به تعمیرگاههای غیرمجاز هدایت میکنند که خسارتهایی را به مالکان خودرو وارد آوردهاند.
امیدوار تأکید میکند: از اینرو مطالبه ارتقای سطح نظارت و ساماندهی صنوف سیار (از جمله امدادگران خودرو و یدککشها) مطالبه درستی است؛ بدین جهت هیأترئیسه اتاق اصناف ایران با تجمیع نظرات کارشناسی تصمیم گرفته است که اتحادیههای استانی در حوزه امدادگران خودرو و یدککشها ایجاد شود و در حال گرفتن مجوزها از وزارت صمت برای ثبت اتحادیههای استانی و برگزاری انتخابات آنهاست
ارسال نظر