«اینچه برون» کلید صادرات چین به اروپاست
کشور ایران میتواند سهم بسزایی در انتقال ۶۰ میلیون تن کالا که از چین به اروپا منتقل میشود را در اختیار داشته باشد و باید از طریق خط آهن اینچه برون و سرخس نقش خود را در این زمینه نیز گسترش دهد.
به گزارش گروه حملونقل اقتصاد ۱۰۰، اگر زیرساختهای کشور در موضوع حملونقل تکمیل شود ایران، روسیه و آذربایجان و سایر کشورهای حوزه خزر میتوانند وضعیت ترانزیتی خود را تا ۵۰ میلیون تن در سالهای آینده افزایش دهند.
هدفگذاری برای ترانزیت کالا تا ده میلیون تن در سال ۲۰۲۳ تعیین و مقرر شد برنامه عملیاتی توسعه زیرساختها در آیندهای نهچندان دور اجرا میشود.
ایران سرمایهگذاری لازم برای تملک املاک را آغاز کرده است و طرف روسی روسازی و ریلگذاری را ایران انجام خواهد داد.
در مجمع اقتصادی خزر برنامهریزی برای افزایش حجم ترانزیت کالا تا ۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ در حال اجرا است؛ این میزان ترانزیت از طریق حملونقل جادهای، ریلی، دریایی و هوایی انجام میشود و با رفع گلوگاههای مرزی و ایجاد کریدورهای سبز برای کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به این هدف آسان خواهد بود.
با توجه به علاقهمندی روسها برای سرمایه گذری در بنادر شمالی و جنوبی کشور نظیر چابهار و بندرعباس پیشنهاد فعلی روسها تکمیل خط ریلی رشت به انزلی به منظور ایجاد هاب ترانزیتی از طریق انتقال کالا با کشتی به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران است.
همکاریهای میان ایران با ترکمنستان و قزاقستان برای انتقال کالا به سمت شبهقاره هند در حال حاضر ۸۵ درصد از جابجایی کالا در کشور از طریق جادهای انجام میشود که باید با تکمیل زیرساختها و تأمین ناوگان ریلی ترانزیت کالا را از طریق ریل و بنادر چابهار و بندرعباس انجام داد.
در مجمع اقتصادی خزر بر روی عملیاتی کردن تفاهمنامههای دوجانبه و چندجانبه تمرکز خواهد شد با کاهش تعرفهها، ایجاد کریدور سبز، رفع موانع داخلی و خارجی و جذب سرمایهگذاری کرد تا ایران را به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل شود.
کشور ایران میتواند سهم بسزایی در انتقال ۶۰ میلیون تن کالا که از چین به اروپا منتقل میشود را در اختیار داشته باشد و باید از طریق خط آهن اینچه برون و سرخس نقش خود را در این زمینه نیز گسترش دهد.
انتهای پیام/
ارسال نظر