اتوبوس ۳ میلیاردی، ۷ میلیارد تومان شده/ اتوبوس های ترکیه به تهران می رسد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: روزی که بودجه تصویب شد قیمت اتوبوس چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود و الان هفت میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: در دو ماهه اول امسال بازسازی اتوبوس ها را دستور کار قرار دادیم، در مترو نیز در خط ۶ بهره برداری از ایستگاه ها و اورهال ۴۹ واگن را در نظر داشتیم؛ بهره برداری از ۲.۵ کیلومتر مسیر ایستگاه شهید دادمان و هفده شهریور را در مدت اخیر اجرا کردیم و ۹.۵ کیلومتر میانی خط ۶ نیز به اجرا درآمد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه ۱۴ کیلومتر و ۱۰ ایستگاه در مترو به بهره برداری رسید، گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد دو هزار و ۴۸۰ دستگاه تاکسی فرسوده و در سال ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۵۸۵ دستگاه نوسازی شد و پرداخت حق السهم ۶۳۰ دستگاه ون را انجام دادیم اما ۱۹۸ دستگاه ون تحویل داده شد که برابر پولی است که پرداخت کرده ایم. نوسازی ۵۲۳ دستگاه به صورت نقدی بوده و برای ۴۶۵ دستگاه نیز پول واریز کردیم اما در مجموع در طول ۲۰ ماه ۵ هزار و ۵۸۵ دستگاه تاکسی نوسازی شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به کلنگ زنی و طراحی اجرای ۱۰ هزار واحد پارکینگ، تصریح کرد: تلاش شد عقب ماندگی ها در این زمینه ها جبران شود و خوشبختانه کار مجدداً در این بخش آغاز شده است؛ ساماندهی پارک حاشیه ای نیز صورت گرفته و تا پایان تابستان ۲۰۰ هزار پارک حاشیه ای ساماندهی می شود.
بهرامی با اشاره به کاهش ۶ درصدی تصادفات در سطح شهر براساس اعلام پلیس راهور گفت: یکی از معضلات ما پایانه شرق بود که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با توجه به غیر فعال بودن در طول سالهای اخیر ۲۰ درصد پیشرفت منفی داشت که برای حل مشکل از محل قراردادهای مترو وارد شدیم تا طرح اجرایی شود و تا شهریورماه بتوانیم طرح را به نتیجه برسانیم.
وی با بیان اینکه کار توسعه ای از سوی مرکز معاینه فنی در این مدت صورت گرفت، خاطرنشان کرد: ۲۸ پارکینگ را در نهضت پارکینگ سازی دنبال کردیم که برای ۱۲ پارکینگ توافق نهایی انجام شده، پنج پارکینگ اجرایی شده و ۱۱ پارکینگ نیز در حال ساخت است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شتاب اولیه به کارها داده شده که در نیمه دوم فعالیت مدیریت شهری خود را نشان می دهد، تصریح کرد: بودجه ابلاغی ما ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که تحت عناوین مختلف آمده است؛ یکی از بیشترین اعداد ۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ساماندهی اتوبوسرانی است چراکه عقب ماندگی های جدی در این زمینه داریم.
به گفته بهرامی امسال نزدیک به هفت درصد حمل و نقل را به سمت حمل و نقل عمومی خواهیم برد و تغییراتی که در تاکسی، ون و مترو اتفاق می افتد منجر به کاهش هفت درصدی سفرهای شخصی خواهد شد.
وی با بیان اینکه اعداد بر اساس بودجه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: تأمین ۱۲ هزار دستگاه موتور سیکلت، ۲۰۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری، چهار هزار دستگاه ون، سه هزار دستگاه افزایش ناوگان اتوبوسرانی با توافق با وزارت کشور و ۲۴۱ دستگاه واگن اورهال شده در مترو از برنامه های ما به شمار می رود.
بهرامی با تأکید بر تلاش برای تأمین اتوبوس از تولید داخل، گفت: پارسال قیمت اتوبوس سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده اما حالا هفت میلیارد تومان است؛ روزی که بودجه تصویب شد قیمت اتوبوس چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود اما با تغییرات ارزی، قیمت به هفت میلیارد تومان رسیده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه رئیس جمهور چند بار دستور آنی را برای دریافت استانداردهای اتوبوس ها داده بود، خاطرنشان کرد: ما پارسال قولی از وزارت کشور داشتیم که محقق نشد؛ ما قدرالسهم نزدیک به ۷۰۰ دستگاه اتوبوس را پرداخت کردیم اما کمتر از ۱۷۰ دستگاه را تحویل گرفتیم.
بهرامی در ادامه صحبتهایش با بیان اینکه سامانه قدیمی با بیش از ۱۰ سال برای کارت بلیت ها وجود داشت، خاطرنشان کرد: اقدام فشرده ای در طول چند ماه انجام شد تا در مترو و اتوبوسرانی، مشکل در این زمینه برطرف شود؛ از اسفندماه در مترو زمینه هایی برای صدور کارت بلیت فراهم شده و در پایان تابستان در اتوبوسرانی بخش عمومی مشکلات دریافت پول نقد و سایر موارد برطرف خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: هشت هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ساماندهی اتوبوسرانی پیش بینی شده که هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بهسازی و پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید است و ما ظرفیت سازی تأمین ناوگان را در استعداد بالفعل کشور دنبال می کنیم.
وی با بیان اینکه باید ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس تا پایان دوره ششم مدیریت شهری داشته باشیم، یادآور شد: نیاز اولیه را که سه هزار دستگاه است تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ به نتیجه خواهیم رساند و سپس به سمت تأمین اتوبوس برقی خواهیم رفت.
بهرامی با اعلام اینکه برای رسیدن به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: با تمام تولیدکنندگان برای تأمین اتوبوس، مذاکراتی داشتیم و تا امروز شرکت های سایپا دیزل، وزارت دفاع، زامیاد و دیگر تولیدکنندگان در لیست مذاکرات ما قرار دارند.
وی با بیان اینکه قرار بود هزار و ۱۰۰ دستگاه از سوی وزارت کشور از تولیدات ایران خودرو به ما تحویل داده شود، خاطرنشان کرد: ما وقتی دیدیم تعهدات عملی نشد خودمان وارد مسیر خرید اتوبوس شدیم و قرارداد قطعی هزار دستگاه را منعقد کردیم تا پایان سال ۵۰۰ دستگاه را به ما تحویل دهند که از این تعداد ۲۰۰ دستگاه تا مهرماه تأمین می شود.
بهرامی درباره تعهدات دیگر سایر شرکت ها گفت: با یکی از شرکت ها نیز قرارداد تأمین ۱۰۰ اتوبوس سه کابینه تولیدی در ترکیه را منعقد کرده ایم که ۵۰ دستگاه امسال و ۵۰ دستگاه نیز در سال آینده تأمین خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور استاندارد اتوبوس برقی شرکت مپنا تأیید شد، گفت: از این شرکت و شرکتی دیگر هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تأمین خواهد شد که امسال ۲۰۰ دستگاه برقی تعهد داده شده اما توان تأمین ۵۰۰ دستگاه وجود دارد.
وی ادامه داد: ۲ هزار دستگاه اتوبوس در حال حاضر داریم که از این تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی و وارد خط می کنیم و تا پایان سال ۹۶۰ دستگاه دوکابینه بازسازی کامل خواهند شد تا ناوگان سرپایی را در خطوط بی آرتی داشته باشیم.
بهرامی با بیان اینکه ۳۶ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد و یا تفاهم نامه اولیه منعقد و مدل مالی آن تعریف شده است، گفت: تا ۴۵ روز آینده همه تفاهم نامه ها به قرارداد تبدیل خواهد شد.
بهرامی با بیان اینکه شهردار تهران به صورت هفتگی اقدامات را پیگیری می کند، گفت: مولدسازی دارایی ها در شرکت اتوبوسرانی در دستور کار بود و تلاش کردیم به حریم منتقل شود تا بتوانیم از دارایی ها استفاده کنیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۷۰۰ نفر از کارمندان سازمان اتوبوسرانی تا پایان سال قبل بازنشسته شدند و امسال نیز ۵۰۰ نفر بازنشسته می شوند و خرید خدمات انجام خواهیم داد و تا جایی که بتوانیم نمی خواهیم نیروی جدیدی استخدام کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ایستگاه های اتوبوس باید ساماندهی و نوسازی شوند، خاطرنشان کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت نقدی برای قراردادها در اتوبوسرانی انجام شده است؛ ۵۰ درصد تأمین منابع از محل تسهیلات بانکی، ۲۵ درصد غیرنقدی و ۲۵ درصد نقدی است.
در ادامه مهدی چمران در واکنش به گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه برخی روی تعصب ملی می گویند «نخریم و اجازه دهیم مردم در گرما و باد و باران بمانند اما اتوبوس خارجی نخریم»، گفت: ما نباید اینجا توقف کنیم و اگر توقف شود آبروی تمام ما خواهد رفت.
وی ادامه داد: نباید به دنبال سودجویی باشیم و باید بدانیم که برای توسعه ناوگان به اتوبوس نیاز داریم؛ در سطح ملی از این مشکلات ضربه می خوریم و ما در شورا می توانستیم بودجه اضافی در نظر بگیریم که این کار را انجام دادیم.
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه وزارت صمت باید وارد شود، گفت: کارخانجات چه کار می کنند؟ وضعیت خودروهای شخصی که مشخص است و اتوبوس نیز به این شکل است. باید تولیدکنندگان را به میدان بیاوریم و اتوبوس وارد ناوگان کنیم.
وی با بیان اینکه ۵۰۰ دستگاه بازسازی می شود و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس نو نیز تحویل داده خواهد شد، تصریح کرد: ما با این کارها به جایی نمی رسیم؛ قرار بود تا پایان سال به چهار هزار دستگاه برسیم که البته گزارشاتی ارائه شد اما جدی و قطعی نیست لذا باید همتی در این زمینه به کار گرفته شود چراکه در غیر این صورت مجبوریم قوه قضاییه و دادستانی را وارد کنیم و بگوییم که اتوبوس در کشور نیست و اگر تولیدکنندگان نمی توانند تولید کنند باید اتوبوس بخرند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: آنچه امروز روشن است این است که آنچه انتظار داشتیم انجام نشده و امید داریم که بتوانیم کار کنیم اما تولیدکنندگان باید سودجویی خود را کنار بگذارند و در غیر این صورت باید قوه قضاییه وارد شود.
چمران با بیان اینکه زجر این شرایط را مردم تحمل می کنند، گفت: نباید اجازه دهیم مردم آزار ببینند؛ ما نماینده مردم هستیم و اینکه رها کنیم و برویم، نمی شود.
خبر در حال تکمیل می باشد...
ارسال نظر