ویراژ دو میلیون موتور فرسوده در تهران/ شهرداری به دنبال برقیسازی موتورها
اقتصاد 100- شهردار تهران گفت: حدود چهار تا پنج ماه است که شهرداری تهران روی مسئله موتورسیکلتها تمرکز پیدا کرده است؛ چراکه موتورسیکلت میتواند هم برای برای صاحبانش و هم برای شهروندان خطرآفرین و آسیبزا باشد و ما باید از مواهب موتور استفاده کنیم؛ اما از آسیبهایی که از این حوزه وارد میشود، مصون باشیم.
به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، تعداد روزهایی که تهرانیها هوای ناسالم تنفس میکنند، در نیمه دوم سال افزایش پیدا میکند. متهمان آلودگی هوا مشخص هستند. راهکارها نیز بارها اعلام شده؛ اما همچنان هر سال تنفس در پاییز و زمستان برای تهرانیها دشوار میشود. هرچند گردوغبار خارجی در این سالها هوای بهار و تابستان را هم آلوده کرده است. براساس آمارهای منتشرشده، حدود ۶۵ درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک و باقی آن ناشی از منابع ثابت است که فرودگاه ۰.۲ درصد، راهآهن ۰.۲، پایانههای اتوبوس حدود ۲ درصد، مصارف سوخت خانگی و تجاری حدود ۲.۵ درصد، نیروگاهها ۱۲ درصد، پالایشگاهها ۴.۵ درصد و صنایع در حدود ۱۸ درصد در آلودگی هوا نقش دارند.
سهم موتورسیکلتها از آلودگی تهران
بهتازگی مسئولان شهری نسبت به سهم موتورسیکلتها در آلودهترشدن هوای پایتخت هشدار دادهاند. به گفته آنها در سال ۹۶ یکمیلیونو ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده وجود داشت که در حالحاضر به دو میلیون دستگاه افزایش پیدا کرده و پیشبینی میشود در سال ۱۴۰۲ به حدود دومیلیونو ۴۰۰ هزار دستگاه برسد. موتورسیکلتهای فرسوده بین ۵ تا ۷ برابر خودروها آلایندگی دارند. به اعتقاد کارشناسان حوزه شهری، اگر برای موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده کاری نکنیم، به مرحله بحرانی در تهران خواهیم رسید. در واقع میتوان گفت با شیب فرسودگی وسایل نقلیه، یک بحران جدی پیشروی تهران است.
بهتازگی محسن منصوری، استاندار تهران، در پایان جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا به خبرنگاران گفته است: از اواسط پاییز تا اواخر زمستان با تشدید پدیده آلودگی هوا و افزایش آلایندگی مواجه هستیم که البته پدیدههای طبیعی مانند گردوغبار نیز روی این موضوع تأثیرگذار است. بهتازگی موضوع آلودگی هوا در تهران بیشتر ناشی از ورود ریزگردها از غرب کشور اعلام شده است؛ اما به طور کلی، مسئله آلودگی هوا در تهران ناشی از دو موضوع منابع آلاینده در زمستان مانند خودروها و موضوع پدیدههای طبیعی مانند گردوغبار است که در دیگر فصول سال نیز رخ میدهد.
او ادامه داد: ۳۰ تا ۳۲ درصد آلایندگی مربوط به منابع ثابت مانند کارخانهها و ۶۷ تا ۸۰ درصد آلودگی تهران، سهم منابع متحرک مانند اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت است که دراینمیان موتورسیکلتها سهم زیادی را به خود اختصاص میدهند؛ چراکه اگر موتورسیکلتی استاندارد لازم را نداشته باشد، چهار تا پنج برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد میکند. در تهران به ازای هر نفر تقریبا یک خودرو داریم؛ بنابراین باید در این حوزه برنامهریزی دقیقی انجام دهیم. در برنامهها تأکید شده که موتورسیکلتهای برقی، با وسایل کاربراتوری جایگزین شوند و امیدواریم در برنامهای دو تا سهساله این مشکل را حل کنیم.
طرح جدید شهرداری برای موتور برقی
جلال بهرامی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری هم معتقد است موتورسیکلت یکی از چالشهای عمده حوزه آلودگی هوا و ترافیک است. او از طرح برقیسازی موتورسیکلتها بهعنوان یکی از راهکارهای اصلی برای کاهش و حل معضلات خبر داد.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم بهتازگی درباره طرح جدید شهرداری تهران برای ساماندهی موتورسیکلتها و توسعه موتورهای برقی گفته است: طرح شهرداری برای ساماندهی موتورسیکلتها تنها با هدف کاهش آلودگی هوا نیست و تأکید مدیریت شهری بیشتر بر انضباط ترافیکی است. او به خبرگزاری تسنیم گفته است: حدود چهار تا پنج ماه است که شهرداری تهران روی مسئله موتورسیکلتها تمرکز پیدا کرده است؛ چراکه موتورسیکلت میتواند هم برای برای صاحبانش و هم برای شهروندان خطرآفرین و آسیبزا باشد و ما باید از مواهب موتور استفاده کنیم؛ اما از آسیبهایی که از این حوزه وارد میشود، مصون باشیم.
شهردار تهران با تأکید بر اهمیت ساماندهی موتورسیکلتها از سوی مدیریت شهری گفت: براساساین یکی از شرکتهای شهرداری که متولی ایجاد ساماندهی شهر است، در سال ۱۴۰۰ موفق شد که میزان مرگ شهروندان تهرانی در تصادفات شهری نسبت به سال ۹۹ را با همکاری پلیس راهور به حدود هشت درصد کاهش دهد و همان مجموعه مأمور شد که ساماندهی موتورسیکلتها در شهر تهران را در دستور کار خود قرار دهد.
به گفته زاکانی اکنون ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران وجود دارد که در مشاغل مختلف به صورت رسمی فعالیت میکنند و هدف اولیه ما این است که این بخش از موتورها را با ارائه تسهیلات مناسب، برقیسازی کنیم؛ چراکه بیشترین تردد را این موتورها در سطح شهر دارند؛ بهطوریکه یک موتورسیکلت کاربراتوری، هفت برابر یک پراید تولید آلایندگی میکند.
شهردار تهران ضمن تأکید بر لزوم جدی ساماندهی، هوشمندسازی و برقیسازی موتورسیکلتها در پایتخت گفت: هم دولت و هم شهرداری درخصوص موتورسیکلتهای برقی «تسهیلاتی مناسب» را به خریداران موتورسیکلتهای برقی پرداخت خواهند کرد. اما به جز منابع متحرک و موتورسیکلتها عوامل دیگری هم بر تشدید آلودگی هوا در پایتخت نقش دارند. ایرج حشمتی، سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، به موضوع پسماندسوزی در اطراف شهر تهران و نقش آن در تشدید آلودگی هوا اشاره کرده و پیشنهاد داده در این زمینه گشتهای پایش مشترک ایجاد شود.
حشمتی با اشاره به جمعیت ساکن ۹.۸ میلیونی و جمعیت شناور ۲.۸ میلیونی در تهران، مصرف بالای انرژی در تهران را نگرانکننده دانست و گفت: با توجه به ارتباط مصرف بالای انرژی در تشدید آلودگی هوا، ضرورت برنامهریزی برای بهینهسازی مصرف انرژی و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش آلودگی هواست.
او افزود: فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی تهران از اصلیترین منابع انتشار آلایندههای هوای تهران است و شهرداری تهران، باید توسعه و نوسازی حملونقل عمومی را با اولویت حملونقل پاک در دستور کار خود قرار دهد.
انتهای پیام/
ارسال نظر